זאת הייתה אחת התמונות האייקוניות והזכורות ביותר ממתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. ולאדה פטפוב (26) מאשדוד תועדה נמלטת מזירת הטבח בפסטיבל נובה בחניון רעים כשעל כתפיה שָׁל אדום. הצהובון הבריטי "דיילי מייל", שכינה את פטפוב "האישה באדום", חזר היום (שני) לוולאדה במלאת שנה לטבח כדי לבדוק כיצד היא מתמודדת עם הטראומה.
התמונה של ולאדה נמלטת ממחבלי חמאס פורסמה בכל רחבי העולם. במשך כמה שבועות עלתה תהייה אם היא הצליחה לשרוד, ובהמשך לריאיון שלה ל-mynet, בהמשך ב"דיילי מייל" שוחחו עם הצעירה הישראלית שנולדה באוקראינה וחשפו לעולם את סיפורה המזעזע.
עכשיו, שנה אחרי, מספרת מארגנת החתונות על החרטה הגדולה שלה: "אם הייתה לי משאלה אחת, זה לומר לכל מי שהיה בפסטיבל שעה אחת לפני שחמאס תקף שמשהו עומד לקרות, ואז כולם היו יכולים לברוח. אני שרדתי, אבל לאחרים לא היה כל כך מזל. אני חושבת על זה, זה מכביד על המחשבות שלי".
ולאדה הוסיפה: "גם שנה אחרי אני בטראומה ממה שקרה, עברתי טיפול וייעוץ כמו רבים מהאחרים שהיו שם. אני מוצאת ששיחות עוזרות לי להתמודד, אבל אז אני חושבת לפעמים מי יכול לעזור לי כשכל זה עדיין מתרחש סביבנו, והפחד עדיין כאן והוא עדיין אמיתי".
ולאדה אובחנה כסובלת מפוסט טראומה, כמו רבים מהניצולים היא מתמודדת עם רגשות אשמה. יום השנה לציון הטבח והסכסוך המתמשך באזור שיצא משליטה רק הוסיפו לטראומה שלה. לדבריה, כל מה שיכלה לחשוב עליו בזמן הטבח הוא להישאר בחיים עבור בתה בת השלוש רומי.
"כשאני חושבת על היום ההוא, הכול נראה עדיין כל כך טרי", היא מספרת. "רומי תהיה בת ארבע בקרוב, במשך רבע מחייה היא ידעה רק מלחמה. זה נורא עבורנו, אבל נראה שמדינות רבות ברחבי העולם לא מקבלות או מבינות את מה שעובר עלינו".
האירוע המרכזי לזכר הנרצחים במסיבת הנובה
(צילום: מיקי שמידט)

ולאדה החליטה ללכת לפסטיבל בעוטף ברגע האחרון עם בן זוגה מתן וחברה בשם מאי. בשלב מסוים היא מצאה את עצמה לבדה, וראתה מקרוב כיצד מחבלי חמאס רצחו חברים שלה. רק אחרי כמעט 24 שעות היא הצליחה סוף-סוף לחבק את רומי בביתן.
השורדת סיפרה שיצרה קשר הדוק עם אלו שהצילו אותה, אבל את יום השנה לטבח היא מתכננת לציין בשקט בביתה, עם משפחתה. "אנחנו לא יכולים לתת לטרוריסטים לנצח, אנחנו לא יכולים להיות חלשים", היא אומרת. "אנחנו צריכים להישאר חזקים עבור ישראל ועבור החטופים שעדיין נמצאים בעזה".
בנימה פסימית יותר היא אומרת: "המצב עבורנו כה מפחיד כרגע. יש לנו רקטות מעזה, רקטות מלבנון, ועכשיו טילים מאיראן. זה נראה כאילו לא ייפסק לעולם. בנוסף לכל זה יש פיגועים. היה אחד אתמול (הפיגוע בבאר שבע), והיה אחד בשבוע שעבר (הפיגוע ביפו). אתה לא מרגיש בטוח לעזוב את הבית שלך".
יחד עם זאת, היא מוסיפה: "צריך להיות חזק, אתה לא יכול לתת להם לנצח. האנשים האלה בעולם שתוקפים את ישראל צריכים לדמיין מה עובר עלינו כשיש כאן ירי רקטות, אזעקות וחיים בפחד בצל פיגועים. אני יכולה לצאת מדלת הבית שלי כדי ללכת לחנויות, ומישהו עלול לתקוף אותי".

"חשבתי שזה ייקח כמה שבועות"

במתקפת הפתע בפסטיבל המוזיקה נובה נרצחו 393 בני אדם. 17 בני אדם נרצחו במסיבות קטנות יותר שנערכו במקביל בעוטף - מאשרום, פסיידאק ומידברן. 22 מבין 101 החטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס בעזה השתתפו במסיבת הנובה. לדברי ולאדה, "הדבר שאותו אני מרגישה הכי הרבה זה נושא החטופים והמשפחות שלהם. מי היה מאמין שנהיה עוד שנה במצב הזה? חשבתי שזה ייקח כמה שבועות, אולי כמה חודשים, ובעקבות מה שקורה בלבנון נראה שהמצב רק יחמיר".
על הקשרים שנותרו עם מבלים אחרים במסיבה, סיפרה ולאדה: "אני עדיין מדברת עם חברים שהיו שם ועם האנשים שהצילו אותי. אף אחד מאיתנו לא מאמין שזה עדיין קורה. יש אירועי זיכרון לטבח בפסטיבל, אבל אני לא אגיע אליהם. מבחינתי הכי חשוב זה להיות עם רומי ומתן. כשרומי שומעת את האזעקות היא כל כך מפחדת ומתחילה לבכות. אני לא שולחת אותה למעון, מעדיפה להישאר איתה בבית כי אתה לא יודע אם הם ינסו שוב לעשות משהו".