יו"ר ועדת חוץ וביטחון באוקראינה: "לא נסכים לתנאי פוטין להפסקת אש"
(צילום: שמוליק דודפור)

כמעט שבועיים מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה, ולעת עתה פגישות המשא ומתן וניסיונות התיווך בין שני הצדדים לא הניבו פרי. ד"ר אולקסנדר מרשקו, יו"ר ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט האוקראיני, אמר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet שארצו לא תסכים לתנאי הפסקת האש של פוטין, שאותו הוא כינה "ההיטלר של המאה ה-21". לדבריו, ניסיונות התיווך של ראש הממשלה נפתלי בנט הם "צעד טוב", אך הוא מצפה מישראל לשלוח לארצו נשק בקרוב.
המלחמה באוקראינה – עוד כותרות:
"מדובר בסיטואציה מסובכת כי אנחנו חיים בפחד מתמשך מטבח חדש של החיילים הרוסים", אמר מרשקו מביתו בקייב, שאותו הוא לא מתכוון לעזוב. "הרוסים יורים באופן מכוון על אזרחים ואנחנו מפחדים שפוטין, לפני שהוא יתקוף את קייב, יבצע תקיפות אווירות ותקיפות טילים נגד העיר כדי להפוך אותה לגרוזני או לחאלב. זוהי הדאגה הגדולה ביותר שלנו כרגע. אבל אנחנו מוכנים להגן על המדינה שלנו, אנחנו נגן על כל בניין ובניין בקייב ואין לי שום ספק שאנחנו ננצח".
3 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
"ניסיונות התיווך - צעד טוב". פוטין, בנט וזלנסקי
(צילום: AFP, AP, רויטרס)
- אז אתה בעצם מתכונן להסלמה? "לצערי הרב כן, אנחנו צריכים להיות מוכנים לתרחיש הגרוע ביותר. ראש ה-CIA ויליאם ברנס אמר לאחרונה שהשבועות הבאים הולכים ככל הנראה להיות די קשוחים. עלול להיות מרחץ דמים, ולכן אנחנו צריכים להצהיר על אזור ללא טיסה מעל קייב והערים הגדולות באוקראינה".
-מהי נקודת מבטך על מאמצי התיווך של רה"מ בנט ביניכם לבין רוסיה? "אני חושב שזה צעד טוב, וכמובן אנחנו בעד המאמצים האלה לשמש כמתווך", אמר מרשקו. "אבל אנחנו צריכים גם לזכור שלצערנו, ברגע הזה, זה לא ריאליסטי. פוטין לא רציני בנוגע לעריכת משא ומתן ועצירת האש, מאחר שכל משא ומתן צריך להתחיל עם הפסקת אש, ופוטין לא עושה זאת. הוא לא מעוניין במו"מ רציני, הוא משתמש בתהליך המו"מ רק כדי לכסות על התכנסות הכוחות שלו, כדי לכסות על ההתקפות שלו נגד אוכלוסייה אזרחית. אז אני לא מאמין שברגע הזה הוא מוכן למו"מ הזה".
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
"היטלר של המאה ה-21". פוטין
(צילום: AP)
- בכירים ישראלים טוענים שהכדור במגרש של זלנסקי עכשיו, אתה לא חושב ככה? "ברור שלא. אני יודע את הטקטיקה הרוסית במשא ומתן, והכדור במגרש של הרוסים. הם צריכים להפסיק את הלחימה והם צריכים להסכים להפסקת אש. זהו הדבר החשוב ביותר, אחרי שרוסיה כבר הרגה יותר מ-50 ילדים וממשיכה באופן מכוון לטרגט ולהרוג אזרחים. הם צריכים להפסיק עם זה. אחר כך, הם צריכים להפסיק להעביר את הדרישות האבסורדיות של פוטין, שנראות כמו דרישות של כניעה מצד אוקראינה. זהו אבסורד טוטאלי, אוקראינה לעולם לא תכיר בסיפוח חצי האי קרים או במה שנקרא 'הרפובליקה העממית', שזוהי אינה אלא טריטוריה שנכבשה על ידי רוסיה. אז לא צריכות להיות שום דרישות כדי לנהל מו"מים מלבד הפסקת אש".
- אז אתה לא עומד להסכים לדרישות רוסיה ופוטין להפסקת אש. "למה שאנחנו נסכים לכך? הוא צריך להסכים, הוא פושע המלחמה, הוא ביצע פשעים נגד אוקראינה. הוא פלש לאוקראינה. הוא צריך להסיג את החיילים שלו. העולם צריך להפעיל לחץ על פוטין ועל הרוסים כדי להסיג את הכוחות שלהם מהטריטוריות האוקראיניות, ולשלם פיצויים על כל הפשעים שלהם והנזק שנעשה לאוקראינה ולאוכלוסייה שלה".
3 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים באירפין
חיילים אוקראינים באירפין
"למעשה כבר ניצחנו, כי לא היה 'בליצקריג'". צבא אוקראינה באירפין
(צילום: AP)
- אז מה עומד לקרות לקייב הלאה בסיטואציה הזאת? איך אתה רואה זאת? "לצערי הרב, ההסלמה ממשיכה. אבל העניין הוא שאנחנו למעשה כבר מנצחים, מאחר שאין 'בליצקריג'. פוטין קיווה שהוא יכבוש את קייב תוך יומיים-שלושה - והוא נכשל. ואנחנו רואים שהעולם מאוחד מאחורי אוקראינה. אנחנו מקבלים תמיכה עוצמתית מהעולם, במיוחד מהידידות שלנו ובעלות הברית, ואנחנו גם נרצה לסמוך על תמיכה של ישראל, מכיוון שאתם יכולים לספק לנו נשק, אז אתם עשויים להיות מאוד חשובים. מה שקורה כרגע נראה יותר ויותר כמו טבח בעם האוקראיני, עם היטלר של המאה ה-21".
- ארה"ב דחתה את ההצעה הפולנית לשלוח לכם מטוסים. אתה מבין למה? "זה לא מדויק. אנחנו מקווים שארה"ב תסכים לכך שפולין תספק לנו מטוסי קרב, אבל המשא ומתן עדיין ממשיך. אני עדיין לא מוכן להגיב על כך, אבל אנחנו מצפים לסיוע רציני מכל המדינות, כולל פולין, כולל ארה"ב וכולל ישראל. אנחנו זקוקים לתמיכה שלכם כדי לשרוד, אנחנו זקוקים לתמיכה שלכם להגן על עצמנו, אלא על כל מדינות העולם הדמוקרטי נגד משטר אוטוריטרי".