אלוף פיקוד הצפון, אורי גורדין, התייחס בצהריים (יום חמישי) למתיחות השיא בצפון, בטקס לציון 18 שנים למלחמת לבנון השנייה. "אנחנו ערוכים ומוכנים, וכשנפקד, האויב יפגוש צבא חזק ומוכן", אמר גורדין, והוסיף כי הצבא "השלים בשבוע האחרון את ההיערכות המטכ"לית למתקפה בצפון".
נאום אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
אלוף פיקוד צפון אורי גורדין בבלי העלמין של מטולה וקריית שמונה
אלוף פיקוד צפון אורי גורדין בבלי העלמין של מטולה וקריית שמונה
אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין. "האויב יפגוש צבא חזק ומוכן"
(צילום: אפי שריר)
גורדין אמר כי הלוחמים והמפקדים בשטח "מתאמנים ונחושים", וכי הוא בטוח ביכולתם לעמוד בכל משימה נגד חיזבאללה. "לא ננוח לרגע ונמשיך להילחם בעוז ובתבונה עד להשלמת המשימה - החזרת הביטחון ותחושת הביטחון לצפון. האחריות הזו ברורה והיא מונחת על כתפינו".
אלוף פיקוד הצפון הדגיש כי לאורך שמונה החודשים האחרונים כוחות צה"ל נלחמים כל העת, "יום-יום ולילה-לילה", במחבלי חיזבאללה. "רודפים, תוקפים ומשמידים את פעילי ארגון הטרור, את היכולות והתשתיות שלו. חיזבאללה ספג מכות קשות. כ-420 מחבלים ופעילים בכירים חוסלו. תשתיות הטרור שנבנו לאורך שנים הושמדו ונתקפות יום-יום. אנו עושים זאת כבר שמונה חודשים מתוך הבנה שגם הפעם, כמו אז לפני 18 שנה, אין לנו ברירה אלא להמשיך להילחם, יחד, עד השלמת המשימה", אמר.
בסוף נאומו פנה לתושבי הצפון: "אני מדבר איתכם ושומע את הכאב שלכם. שומע על חיים לצד חוסר ודאות. ולמרות הכול, בתעצומות נפש אדירות, אתם אלו שנותנים לנו את הרוח הגבית למלא את משימתנו".
3 צפייה בגלריה
הכטב"ם של ארגן הטרור חיזבאללה
הכטב"ם של ארגן הטרור חיזבאללה
נסראללה והכטב"מים של חיזבאללה. משפר יכולות
בינתיים, בשטח מורגשת הסלמה ושדרוג בפעולות של חיזבאללה, שמצליח לא פעם להערים על מערכות ההגנה האווירית של צה"ל - כמו אתמול בחורפיש, אז התפוצצו שני כטב"מים ללא כל התרעה, במתקפה שבה נהרג סמ"ר במיל' רפאל קאודרס ז"ל. בכירים ישראלים מדברים לאחרונה על כך שהמצב בצפון עשוי להיפתר בהסדר, אך גם הם יודעים כי מדובר בנגזרת ישירה של המלחמה ברצועת עזה; כל עוד לא יושגו שם הסכמות, האש בצפון צפויה להימשך.
ביטוי לכך נתנו כל בכירי חיזבאללה בימים האחרונים. סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, אמר ביום שלישי כי "קיבלנו איומים בחודשים האחרונים, והתשובה שלנו הייתה שהחזית הלבנונית קשורה לעזה. הדיבורים על נסיגת כוח רדואן מהגבול אינם נכונים". קאסם הוסיף כי ההצעות של ג'ו ביידן הן מוטות וקשורות לבחירות בארה"ב, והדגיש כי "אין החלטה אמריקנית רצינית להפסיק את המלחמה הישראלית בעזה" - וכפועל יוצא מכך האש בצפון תימשך.
בכיר חיזבאללה מוחמד רעד, שבנו נהרג בתקיפה ישראלית, אמר אתמול כי "הניצחון של עזה הוא הגנה על לבנון, ומי שלא רואה שלתפקיד שלנו יש השפעה על המצב שם - לא קורא נכון את המפה, ולא מבין את משמעות הקרב". חסן נסראללה עצמו אמר בשישי כי "חזית ההתנגדות הפכה לגדולה, רחבה וחזקה מאי פעם. אנחנו ניצבים בפני עתיד ברור של ניצחון. זה עניין של זמן".
ראש מועצת חורפיש, אנואר עמאר, על המתקפה במועצה
( צילום: ירון ברנר)

הבכירים הישראלים אומרים כי פרטי ההסדר בצפון סגורים כולם, כחלק מתוכנית אמריקנית רחבה של הפסקת אש ברצועת עזה, החזרת חטופים, נורמליזציה עם סעודיה - וגם נתיב למדינה פלסטינית. "אבל הכול תלוי בהפסקת אש ממושכת", הם אומרים. "בלי זה אי אפשר להתקדם, אבל אין אופטימיות לגבי תשובת חמאס להצעה. למעשה, נראה שהסיכויים דווקא הולכים ופוחתים, ואנחנו מתקרבים למלחמה בצפון", הוסיפו - כשבמקביל דווח כי חמאס כבר דחה למעשה את ההצעה לעסקה, אם כי בישראל אמרו שטרם קיבלו תשובה רשמית.
בנוסף, אומרים בישראל, כל יציאה לפעולה צבאית בלבנון קשורה גם לפעילות ברפיח ולקצב ההתקדמות שם. "אין ספק שהימים האחרונים עושים משהו", הם אומרים בצל הרג לוחם המילואים בחורפיש והאש שאחזה במוקדים רבים בצפון.
3 צפייה בגלריה
נמשכות התקיפות בעיירות דרום לבנון
נמשכות התקיפות בעיירות דרום לבנון
תקיפה של צה"ל בדרום לבנון, הבוקר
וברקע הדיבורים על הסדר, ייתכן גם מצב שבו תחול הפסקת אש ברצועת עזה - וחיזבאללה ינצור את האש, כמו שעשה בהפוגה שהייתה ונוצלה להשבת חטופים רבים. במקרה כזה, לא ברור אם ישראל תמשיך במתקפה על יעדי חיזבאללה - או תסתפק בכך, והשקט ישוב לצפון. במקרה כזה, קשה להאמין כי התושבים יוכלו לחזור בלב שלם לבתיהם - שכן המשמעות היא שהאיום שנשקף לגליל מכוח רדואן לא הוסר. בעבר, יצוין, הבטיח שר הביטחון יואב גלנט שגם אם חיזבאללה ינצור את האש באופן חד-צדדי - ישראל תמשיך לפעול נגדו.