יוסף קלוז'ני (21) עלה לישראל מארה"ב אחרי מבצע שומר החומות ב-2021 כדי להתגייס לסיירת הנח"ל. שנתיים וחצי לאחר מכן הוא כבר היה מהראשונים שנכנסו לרצועת עזה במסגרת מלחמת חרבות ברזל ונפצע במהלכה, ולמרות זאת הוא צפוי לחזור בקרוב לפלוגה שלו וגם שוקל להישאר לגור בארץ אחרי השחרור.
"חוץ מהמשפחה הגרעינית, רוב המשפחה שלי בישראל", הוא מספר. "הייתי פה כל קיץ וממש אהבתי את המדינה. הכרתי אנשים שעשו צבא וזה היה נשמע משהו ששווה לעשות. חשבתי על זה הרבה בתיכון ובסוף החלטתי ללכת לקולג' במקום. אחרי שנה לא הייתי מרוצה והייתה לי תחושת פספוס. דיברתי עם המשפחה והחלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות. עזבתי את הלימודים ובאתי לפה".
2 צפייה בגלריה
מארק קוזוקין
מארק קוזוקין
טקס הענקת הרישיונות. "בצוות מתגעגעים אליי"
(צילום: יונית שילר)
את סיפורו תיאר קלוז'ני ל-ynet ביום חמישי האחרון, באירוע שבו השתתפו כ-1,000 חיילים בודדים ובנות שירות בודדות שעלו מרחבי העולם. האירוע התקיים כיוזמה משותפת של התוכנית לחיילים בודדים של נפש בנפש ו-FIDF, אגף הרישוי במשרד התחבורה ואגף כוח אדם בצה"ל. במסגרת האירוע הם זכו להמיר את רישיון הנהיגה הזר שלהם לרישיון ישראלי, מה שאמור להקל על שהותם בארץ.
ב-7 באוקטובר הוקפץ קלוז'ני למעבר כרם שלום. "סגרנו בדיוק שבת לפני מסכם מסלול", הוא מספר. "העירו אותנו בבוקר ואף אחד לא הבין מה קורה. ביקשו לארוז את הדברים ולצאת. לא היינו בקרבות עצמם אבל ראינו את הבלגן שנשאר".
אחרי כמה שבועות של אימונים הוא נכנס עם חבריו לרצועת עזה, וב-23 בדצמבר הוא השתתף בקרב מול מחבלי חמאס בצפון הרצועה שכמעט הסתיים במותו: "שלושה מחבלים חיכו לנו בתוך בית. הייתי הנגביסט של הצוות ונכנסתי ראשון עם מפקד הצוות. בשנייה שנכנסו לסלון יצא מהדלת מחבל עם קלצ'ניקוב מורם. לא הספקנו להגיב והוא התחיל לירות. מפקד הצוות שלי אושרי בוצחק קיבל כדור בראש ונהרג במקום. אני קיבלתי כדור ברגל ונפלתי. תוך כדי שכיבה הסתובבתי עם הנגב, יריתי במחבל ורק פצעתי אותו למרות שגמרתי את כול התחמושת שלי.
"הבנתי שאני בחדר השמדה והתחלתי לגרור את עצמי החוצה. הם זרקו גם רימונים מהמסדרון ובמזל קיבלתי רק כמה רסיסים. הגעתי לדלת וחברים משכו אותי החוצה. היה שם מטען שהמחבלים שהיו בפנים רצו להפעיל, אבל הם ברחו. הם יכלו להקריס עלינו את כל הבניין. סמוך לבניין היה צוות אחר שלנו שראה אותם בורחים והוריד אותם".
על רגעי האימה הוא אומר: "אלה רגעים מפחידים. הייתי יכול לא להיות פה. אני זוכר את הרגע שהמחבל יורה ואין לי זמן לסיים את הסיבוב עם הנגב. במזל הוא פגע לי רק ברגל. אבל לא קפאתי והמשכתי לתפקד ולירות. ייתכן שזה הציל הרבה מהצוות כי הם לא הפעילו את המטען. אבל לאבד את אושרי, שהיינו מאוד קשורים אליו, זה קשה לי ולכולם".
הלווייתו של אושרי בוצחק ז"ל

קלוז'ני פונה לבית החולים ברזילי ואחרי כשלושה שבועות עבר לשיקום בתל השומר. אחרי כמה ניתוחים שעבר בארבעה חודשים, הוא כבר חזר ללכת. היום (ראשון) הוא חוזר לצבא במטרה לחזור ללחימה. "אני חותם שוב על כל הציוד", הוא אומר. "כנראה אקח יום-יומיים להתאפס כי לא החזקתי נשק כמה חודשים. בשבילי הדבר הכי חשוב זה הצוות. הייתי איתם בקשר כל חודשים האלה וכולם אומרים שהם מתגעגעים אליי. אני יותר מפחד להיכנס כי בפעם הקודמת יצאתי בנס, אבל אני מבין כמה אני מתגעגע אליהם ורוצה לחזור אליהם ולהילחם איתם".

"אני במקום שאני צריך להיות בו"

חייל נוסף שהשתתף באירוע הרישיונות הוא מארק קוז'וקין (23), שעלה לישראל מרוסיה לפני כשלוש שנים. אחרי ששהה בסמוך לפיגוע בנווה יעקב בירושלים בינואר 2023, שבו נרצחו שבעה ישראלים, החליט שהוא רוצה להתגייס לצה"ל, והגיע לחטיבת הנח"ל.
גם הוא לחם מאז הוקפץ לעוטף עזה ב-7 באוקטובר, ולרצועה הוא נכנס אחרי עסקת החטופים בנובמבר. "בסך הכול הייתי 81 יום בעזה, ובאחד הקרבות איבדתי את מפקד המחזור שלי, סא"ל רועי מרדכי. אני עדיין עם הכומתה שלו. הרגשתי הרבה כבוד לבן אדם הזה. הוא נתן לנו המון מוטיבציה והמון כוח. הוא אמר שאנחנו נלחמים לאט ומנצחים מהר".
2 צפייה בגלריה
מארק קוזוקין
מארק קוזוקין
מארק קוז'וקין. "אשמח לקריירה ביטחונית"
כשהתגייסת חשבת שתגיע לסיטואציה של מלחמה במחבלים? "לא. ולא חשבתי שאגיע לעזה. אבל אני שמח על הזכות להילחם על הבית שלי. אני מרגיש שאני במקום שאני צריך להיות בו. אני מתכוון להישאר בארץ ואני אשמח לעשות קריירה ביטחונית ולהמשיך להגן על המדינה".
הרב יהושע פס, מייסד-שותף ומנכ"ל "נפש בנפש", אמר על פרויקט הרישיונות: "רישיון נהיגה עבור חיילים בודדים הוא כלי קריטי, שכן ההתניידות העצמאית חיונית עבורם לחיסכון בזמן, על מנת לבצע סידורים להתאווררות שחשובה מאוד, בייחוד בתקופה זו. הלחימה הממושכת הגבירה את הצורך בשירות זה. אנו מודים לאגף הרישוי במשרד התחבורה ולאכ"א על שיתוף הפעולה".
מפקד מופת, אל"מ אייל יוסיפסקו: "החיילות והחיילים הבודדים, אשר לצד השירות הצבאי מתמודדים עם שגרת יומם באופן עצמי, ראויים לכל מעטפת ותמיכה. בוודאי במלחמה. היום הזה, הוא עוד נקודת שיא בשותפות בין ארגונים ואנשים ע״מ לטפל טוב יותר בחיילים. מבקש להודות מעומק הלב לכל מי שנטל או נטלה חלק ביוזמה ובביצוע היום המרגש הזה".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "מדובר ביוזמה מבורכת שמטרתה לסייע לציבור החיילים הבודדים ולפשט עבורם את הליך המרת רישיון הנהיגה. המרת רישיון הנהיגה מהווה שיפור משמעותי בחופש התנועה שלהם ומאפשר להם ניידות וגמישות רבה יותר בישראל. משרד התחבורה מחויב לסייע בפרט בתקופה זו לחיילים הבודדים ככל יכולתנו ולהקל על השתלבותם בחברה הישראלית. נמשיך לפעול וליזום למען שיפור השירות עבור כלל אזרחי ישראל".