תמיכה אירופית בניסיון של נשיא ארצות הברית לקדם מחדש עסקת חטופים תוך לחץ על חמאס, ובעיקר על ישראל - ודרישה חד-משמעית של מטה המשפחות: לאחר נאומו של הנשיא ג'ו ביידן, שבו חשף את הצעת ישראל לעסקת חטופים, צייץ נשיא צרפת בעברית ובערבית כי "המלחמה חייבת להיפסק", ובגרמניה אמרו כי "על חמאס להראות שהוא רוצה בסיום המלחמה". בהודעה מטעם מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים, מעט לפני העצרת המתוכננת הערב (שבת), הם כינו את ההצעה הישראלית שחשף ביידן כ"עסקת נתניהו", ודרשו: "אנחנו קוראים לכל חברי הכנסת לומר כן לעסקת נתניהו".
בערוץ "אל-חדת'" הסעודי ציטטו את עיתון "אל-מג'לה" שפירט את מפת הדרכים הכוללת שלושה שלבים. לפי הדיווח, בשלב הראשון חמאס ישחרר 33 חטופים, וטיסות צה"ל יופסקו מעל עזה לעשר שעות ביום. במקביל תתבצע נסיגה של הכוחות הישראליים מזרחה הרחק מאזורים מיושבים. מפת הדרכים גמישה מבחינת מספר המשוחררים בשלב הראשון. ישראל תשחרר 30 אסירים בתמורה לכל חטוף לפי רשימות שחמאס יגיש. השלב השלישי, נמסר, כולל את שיקום עזה תוך 5-3 שנים.
הנשיא ביידן מציג את ההצעה הישראלית
(צילום: רויטרס)

בהודעת מטה משפחות החטופים נאמר כי "מטה המשפחות פותח במבצע חירום להשגת רוב בממשלה ובכנסת ליישום עסקת נתניהו לשחרור כלל החטופים. המטה דורש להשיב את כלל החטופים והחטופות, מי לשיקום ומי לקבורה, ולא לפספס את ההזדמנות שנוצרה להשבתם הביתה. בשעות הקרובות יגיעו משפחות חטופים לכל חברי הקבינט, הממשלה והכנסת ויתבעו לאשר את עסקת נתניהו עכשיו".
"אנחנו רוצים לראות אנשים יוצאים מעזה בחיים, ומהר", אמר גילי רומן, שקרובת משפחתו כרמל גת עדיין חטופה. "זה אולי הניסיון האחרון להציל חיים. לכן, המצב הנוכחי חייב להשתנות, ואנחנו מצפים מכולם להקשיב לקריאת ביידן ולקבל את ההצעה שעל הפרק, מיידית. למנהיגות שלנו אסור לאכזב אותנו. אבל עדיין כל העיניים צריכות להיות על חמאס".
שרון ליפשיץ, שאמה יוכבד שוחררה בעסקה בנובמבר אבל אביה עודד עדיין חטוף, אמרה: "אנחנו יודעים שממשלת ישראל עשתה הרבה כדי לדחות עסקה, וזה גרם לאובדן חיים של רבים ששרדו בשבי במשך שבועות וחודשים. הלבבות שלנו נשברו בגלל כמות האנשים שנקבל שכבר אינם בחיים".
בהצהרה לתקשורת שערכו בני משפחות חטופים מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב אמרה אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר: "נשיא ארה"ב ביידן הציג את ההצעה הישראלית. לפי הפרסומים בתקשורת, הצעה זו אושרה פה אחד בקבינט המלחמה. 'אסור שנאבד את הרגע הזה', אמר אמש ביידן, ואנחנו חוזרים על דבריו. אנו קוראים לציבור צאו לרחובות לתמוך בעסקה. צאו לרחובות ואל תחזרו עד שהם חוזרים".
3 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין, הקריה בתל אביב
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין, הקריה בתל אביב
הצהרת משפחות חטופים, ארכיון. "הלבבות שלנו נשברו"
(צילום: ליאור שרון)
עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בידי חמאס, הוסיפה: "אחרי תקופה ארוכה של ייאוש במדינה, נאומו של ביידן מציע לראשונה תקווה אמיתית להחזרת כל החטופים ולהשבת הביטחון לישראל. אבל אסור להתבלבל: ביידן נאם כי הוא יודע שנתניהו עלול לטרפד גם את העסקה הזו. ביידן רצה שהציבור ידע מה באמת נמצא על השולחן. אנו מודאגים שנתניהו שוב ינסה לטרפד את העסקה. אמש שמענו גורם עלום שתוקף את ביידן, ולפני יומיים ראש המל"ל אמר שהממשלה לא תפסיק את המלחמה בתמורת להחזרת החטופים. וגם הודעות נתניהו לא אישרו פומבית את המתווה. אני מפצירה בך נתניהו, תחזיר לי את מתן שלי ואת כל החטופים".
יפעת קלדרון, בת דודתו של החטוף עופר קלדרון: "אנחנו צפויים בצאת השבת לשמוע את הקיצונים שמתנגדים לעסקה. הם רוצים שהמלחמה תימשך לעד והם מוכנים להקריב את החטופים. גנץ, איזנקוט וגלנט: זו הזדמנות האחרונה שלכם לוודא שנתניהו לא מטרפד שוב את העסקה. אל תפקירו את השיח לקיצונים".

צרפת וגרמניה קוראות ליישם את העסקה

בציוץ הדו-לשוני בטוויטר, כתב נשיא צרפת עמנואל מקרון: "אנו תומכים בהצעה להסכם כולל של ארצות הברית, כשם שאנחנו פועלים, יחד עם שותפותינו באזור, למען שלום וביטחון עבור הכול. שחרור החטופים, הפסקת אש בת-קיימא כדי לפעול למען השלום ולקדם את פתרון שתי המדינות".
במקביל, שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, כתבה כי "כל יום שבו החטופים עדיין בידי חמאס הוא יום אחד יותר מדי. כל יום שבו אזרחים פלסטינים נהרגים בעזה, הוא יום אחד יותר מדי. ניצול ההזדמנות להפסקת אש הומניטרית וסלילת הדרך להפסקת אש ארוכת טווח הוא קריטי מאי-פעם. אנחנו עובדים ללא לאות עם מדינות אחרות במשך חודשים כדי להשיג זאת".
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם קנצלר גרמניה אולף שולף מסיבת עיתונאים בברנדנבורג
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם קנצלר גרמניה אולף שולף מסיבת עיתונאים בברנדנבורג
נשיא צרפת מקרון. לקדם את פתרון שתי המדינות
(צילום: Odd ANDERSEN / AFP)
לדבריה, "ההצעה הישראלית, שהנשיא ביידן חזר עליה ואישר אותה מחדש, מעניקה שביב של תקווה ונתיב חיובי ליציאה מהמבוי הסתום של המלחמה. אנחנו תומכים באופן מלא במאמצי התיווך של ארצות הברית, קטאר ומצרים. עכשיו על חמאס להוכיח שהוא מחויב לסיום הקונפליקט".
בכיר אמריקני אמר בתדרוך אמש כי "הנשיא הבהיר שביטחון ישראל הוא בעל חשיבות עליונה ושהעסקה הזאת היא הדרך הטובה ביותר גם לסיים את המשבר בעזה, וגם להבטיח את ביטחון ישראל היום ולטווח ארוך". לדבריו, "בשלב הזה חמאס לא יכול להוציא לפועל עוד 7 באוקטובר. היכולות הצבאיות שלו נשחקו בצורה משמעותית. והמנהיגים של חמאס מתים או מתחבאים עמוק באדמה".
לפי הגורם הבכיר, ההצעה הישראלית שחשף ביידן כוללת 4.5 עמודים: "מה שיש עכשיו על השולחן באמת הוא סוג של 'אנד גיים' לתהליך. לכן חשבנו שחשוב לצאת ולנסח את זה, כי לעיתים קרובות העסקאות האלה מתאפיינות באלה שאולי לא ירצו לראות את העסקה".

פרטי המתווה שהציג ביידן

לפי ההצעה שהציג ביידן בליל שבת, בשלב הראשון של המתווה תיפסק האש למשך שישה שבועות וישוחררו חטופים מקבוצת הנשים, המבוגרים והפצועים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. מלבד זאת, ישראל תסיג את כוחות צה"ל מהאזורים המאוכלסים, ותאפשר לתושבים לחזור לבתיהם - גם בצפון הרצועה. הסיוע ההומניטרי יגבר - ויכלול 600 משאיות שייכנסו לרצועה מדי יום.
במהלך ששת השבועות של הפסקת האש ינהלו ישראל וחמאס מו"מ בנוגע להמשך הפסקת האש ומעבר לשלב השני. לפי ההצעה, הפסקת האש תימשך כל עוד המו"מ נמשך, גם אם הוא יתארך מעבר לשישה שבועות. לפי ביידן, ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להמשיך את המו"מ עד הגעה להסכמות סביב ההמשך.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יאיר לפיד
בנימין נתניהו יאיר לפיד
בנימין נתניהו ויאיר לפיד. "רשת ביטחון"
(צילום: עמית שאבי, אביגיל עוזי)
בשלב השני, ישוחררו כלל החטופים החיים שנותרו - כולל גברים וחיילים בתמורה לאסירים פלסטינים, וכוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. ככל שחמאס יעמוד בהתחייבויותיו, הפסקת האש תהפוך להפסקת המלחמה. בשלב השלישי תיכנס לפועל תוכנית לשיקום עזה - וגופות החטופים יוחזרו.
באופן חריג, במהלך השבת פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה באנגלית שבה הבהירה: "תנאיה של ישראל לסיום המלחמה לא השתנו. התפיסה שישראל תסכים להפסקת אש קבועה לפני שהם יתקיימו היא נון-סטרטר".
לפי ההודעה, התנאים הללו כוללים את השמדת היכולות הצבאיות והאזרחיות של חמאס, שחרור כל החטופים הישראלים והבטחה שרצועת עזה לא תהווה עוד איום על ישראל. לפי לשכת נתניהו, גם בהצעה החדשה "ישראל תמשיך להתעקש שהתנאים האלה יתקיימו לפני הפסקת אש קבועה".
זמן קצר לאחר מכן פרסם ראש האופוזיציה יאיר לפיד פוסט ולפיו: "ממשלת ישראל לא יכולה להתעלם מנאומו המשמעותי של הנשיא ביידן. יש עסקה על השולחן וצריך לעשות אותה. מזכיר לנתניהו שיש לו מאיתנו רשת ביטחון לעסקת חטופים אם בן גביר וסמוטריץ' יעזבו את הממשלה".