העימות בין ארצות הברית לסין מציב את ישראל בדילמה אסטרטגית קשה, שהובילה גם לדיון בקבינט. הדילמה היא אם להתייצב כבר עתה לצד בת הברית הגדולה ביותר של ישראל, ארה"ב, או להישאר מתחת לרדאר כדי לא לפגוע בעסקים עם סין - שהיא שותף הסחר השלישי בגודלו של ישראל.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן
יאיר לפיד והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן
סין עלתה בשיחות ביניהם. לפיד וסאליבן
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
2 צפייה בגלריה
פרויקט העשור סין שי ג'ינפינג
פרויקט העשור סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום: AP)
בינתיים, ישראל הציעה לממשל האמריקני לעודד הגעה של חברות אמריקניות לישראל, כדי שיתמודדו על מכרזי תשתית לאומיים וישמשו כחלופה לחברות תשתית סיניות שמתמודדות על מכרזים כאלה למגינת ליבם של האמריקנים. ישראל הבהירה לארה"ב שלא תסתיר ממנה דבר ביחסים מול סין, וכי "לא יהיו עוד פלקונים" - כשהכוונה למטוס הביון שישראל מכרה לסין, שהוביל למשבר דיפלומטים ביחסים עם ארה"ב.
ממשל ביידן טרם השלים את בחינת המדיניות שלו בנושא הסיני, אך ההערכה בישראל היא שהעימות בין ארה"ב לסין יגיע לנקודת קצה די מהר. ארה"ב ביקשה מישראל בכמה הזדמנויות לבלום מעורבות סינית במכרזי תשתית לאומית ולבחור צד בעימות - וזאת על רקע המלחמה הכלכלית בין שתי המעצמות. הסוגיה הסינית גם עלתה בשיחה האחרונה שקיים באחרונה לפיד עם היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'יק סאליבן, שאחראי על גיבוש המדיניות כלפי סין.
ישראל, לפי שעה, ממשיכה לשדר עסקים כרגיל מול הסינים - למרות שלכל מי שמעורה ביחסי ישראל–סין מבין שהמצב הנוכחי הוא לא בגדר "עסקים כרגיל". שר החוץ יאיר לפיד נפגש לפני כמה ימים בזום עם שר המדע הסיני, לקראת ועידת החדשנות הישראלית-סינית שתתקיים בקרוב. בחודש נובמבר שוחח הנשיא יצחק הרצוג עם נשיא סין והשניים הצהירו על כוונתם לקדם מיזמים משותפים בין המדינות.
לצד אלה, הממשלה הקימה ועדת השקעות במשרד האוצר כדי לפקח על השקעות סיניות. ישראל הרבה יותר זהירה מבעבר, בעיקר בהשקעות שהן דו-שימושיות – אזרחיות וביטחוניות. גורמים יודעי דבר אומרים כי בסופו של דבר ישראל לא תריב עם האמריקנים בגלל הסינים, ואין לישראל כל התלבטות מי בעל הברית האמיתי שלה.