נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי פרסם הערב (ראשון) בפומבי את פרטי ההצעה שהציגה קהיר להסכם שיביא לשחרור מספר קטן של חטופים מרצועת עזה, בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים. לפי א-סיסי, ההצעה המצרית, שנועדה לדבריו "להניע את המצב קדימה" כוללת הפסקת אש של 48 שעות, במהלכה ישוחררו ארבעה חטופים - ובתמורה אסירים פלסטינים. במקביל, יתנהלו שיחות במשך 10 ימים להגעה להסכם להפסקת אש קבועה.
רשת אל-ערביה פרסמה מפי מקורותיה כי "חמאס מברך על ההצעה המצרית, אבל מסתייג מכך שהיא לא מכילה ערבויות ישראליות. חמאס מסרב להפסקת אש לפני נסיגה ישראלית מצפון רצועת עזה, נצרים ופילדלפי".
2 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא מצרים א-סיסי
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
ההצעה של נשיא מצרים מתפרסמת על-רקע יציאתו של ראש המוסד דדי ברנע לפסגה בדוחא בהשתתפות ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, בניסיון להתניע מחדש את המשא ומתן לעסקת חטופים. הפסגה נערכת חרף הערכות של בכירים אמריקנים שלפיהן לא תהיה הסכמה על עסקה לפני שייוודעו תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב בתחילת נובמבר.
ככל הידוע, בפסגה לא ישתתף ראש המודיעין המצרי החדש חסן רשאד, שנועד בסוף השבוע עם משלחת של בכירי חמאס בקהיר. חמאס בוודאות לא ישתתף בפסגה, אך הוא עשוי להצטרף בשלב מאוחר יותר. גורמים בחמאס חשפו היום ברשת הסעודית "א-שרק" כי ארגון הטרור יציע למתווכים המשתתפים בפסגה בבירת קטאר "עסקה מקיפה לסיום המלחמה לאלתר הכוללת את נסיגת ישראל מרצועת עזה, בשילוב עם חילופי שבויים ובהם כל החטופים הישראלים".
גורם בכיר בחמאס אמר: "היום המתווכים המצרים, הקטארים והאמריקנים נפגשים עם גורמים ישראלים. אנחנו נקשיב להצעותיהם, אבל אנחנו מצידנו מעדיפים עסקה מקיפה שתתקיים בפעימה אחת". הבכיר בארגון הטרור ציין כי עסקה כזו "תביא לסיום המלחמה אחת ולתמיד, והיא תכלול חילופי שבויים שבהם כל העצורים משוחררים בתמורה למספר מוסכם של אסירים פלסטינים בבתי הכלא הישראליים". הוא הוסיף לצד זאת כי "לא נדחה רעיונות אחרים שהמתווכים עשויים להציג", אבל הבהיר כי בחמאס מתעקשים על הפסקת המלחמה. "בלי זה, לא יהיה הסכם", אמר הבכיר =בחמאס.
בכיר אחר בחמאס אישר, ששוחח עם הערוץ הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" בעילום שם, אמר כי הטענות של ישראל, "על שינוי עמדת התנועה לאחר מותו של יחיא סינוואר" מעידות על כך שמדובר ב"אנשים שלא יודעים איך מתקבלות החלטות בחמאס". לדבריו, "העקרונות של חמאס לפני ואחרי סינוואר נותרו על כנם. לתנועה יש קווים אדומים שהיא הודיעה עליהם לכל המתווכות - נסיגה מלאה מרצועת עזה והחזרת כל העקורים למקומות מגוריהם בלי הבדל בין הצפון לדרום וסיוע ושיקום שנדרשים לעם שלנו".
2 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA ביל ברנס, דוד דדי ברנע ראש המוסד
ראש ה-CIA ביל ברנס, דוד דדי ברנע ראש המוסד
ראש ה-CIA ברנס וראש המוסד ברנע
(צילום: Tom Williams/AP, יריב כץ)
הפסגה הקודמת בדוחא התקיימה באמצע חודש אוגוסט, והפגישה הפעם תהיה הראשונה בעידן שאחרי חיסול מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, שישראל ראתה בו מכשול מרכזי לעסקה. בישראל מביעים אופטימיות זהירה שאיראן תכיל את המתקפה שספגה בסוף השבוע ולא תיכנס לסבב מהלומות, מה שעשוי לשכנע את חמאס לנטוש את תקוותיו למלחמה אזורית ובמקום זאת להתקדם לעסקת חטופים. העובדה שאת סינוואר החליפה ועדה של בכירים ולא אדם אחד יכולה להקל על הארגון לקבל החלטה שתיתפס כלגיטימית.
ואולם, איש אינו משלה את עצמו שגם יורשיו של סינוואר יוותרו על הדרישה הבסיסית לנסיגה ישראלית מלאה מעזה – כולל מציר פילדלפי – דבר שעלול לאתגר את ראש הממשלה בנימין נתניהו החושש מהפלת ממשלתו על-ידי השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.
ברנע ונציגי המדינות המתווכות עבדו בשבועות האחרונים מאחורי הקלעים כדי לייצר מתווה שלוקח בחשבון גם את השינויים שהתרחשו באזור. המטרה של ראש ה-CIA ברנס היא לנצל את ההזדמנות ולהתניע את המגעים ולנסות להגיע להסכמות על המתווה החדש. כמו כן, על הפרק נמצאת יוזמה מצרית ל"מיני עסקה": שחרור של ארבעה חטופים תמורת הפסקת אש של כשבועיים.
עצרת משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: satview)

בדיון שנערך בשבוע שעבר בקבינט המדיני-ביטחוני הועלתה הצעה שלפיה ישוחררו כמה חטופים - תמורת שבועיים של הפסקת אש. ההצעה הוצגה לאחר שראש השב"כ רונן בר, שביקר בתחילת השבוע שעבר בקהיר, עדכן את חברי הקבינט בפגישה שקיים עם ראש המודיעין המצרי החדש רשאד.
ראש הממשלה נתניהו הנחה את בר לנסות לשפר את התנאים מול המצרים. בכירים בממשלה אמרו בשבוע שעבר כי הסיכויים לעסקה הם קלושים. "זה כמו כל מה שהיה פה מינואר - אנחנו מנהלים משא ומתן מול עצמנו, גג מול המתווכות. בשום שלב לא באמת היה משא ומתן אמיתי מול חמאס. הם הציבו דרישה, ולא זזו ממנה במילימטר: סיום מוחלט של המלחמה ונסיגה מוחלטת מעזה, וזה לא יקרה", אמר גורם שמעורה בפרטים.