(צילום: משי בן עמי)

זיו שילון, קצין צה"ל שנפצע באורח קשה בשנת 2012 מפיצוץ מטען בפעילות מבצעית ברצועת עזה, נקנס בתקופה האחרונה ארבע פעמים ב-500 שקלים על-ידי עיריית תל אביב מאחר שלא הצמיד את תו הנכה שלו לשמשה בעודו מחנה את רכבו על המדרכה בזמן שהוא מותיר מספיק מקום להולכי רגל, כפי שקובע החוק.
3 צפייה בגלריה
זיו שילון
זיו שילון
זיו שילון עם הקנס. 500 שקל, 4 פעמים
(מתוך פייסבוק)
בריאיון לאולפן ynet הבוקר (יום ג') סיפר שילון על המאבק שאליו יצא נגד עיריית תל אביב בעקבות הקשיים שהוא חווה בהצמדת התו, והתרעם על העובדה שהפקחים לא משתמשים באמצעים הטכנולוגיים שברשותם כדי לבדוק למי שייך הרכב במקום לקנוס אנשים עם מוגבלויות.
את המאבק פתח שילון בסרטון שצילם והעלה לפייסבוק. "חייבים לשים סוף לביזיון הזה. יש עירייה אחת במדינת ישראל שבאופן עקבי ובאופן מכוון מתאכזרת לנכים וזו עיריית תל אביב", אמר בסרטון. "יש נושא אחד שהוא הבסיס של הבסיס של ההקלות על נכים וזה נושא החנייה. הרכב הוא בהרבה מאוד מקרים הרגליים והידיים של הנכים. יש חוק במדינת ישראל שלנכה מותר לחנות על מדרכות במקום שלרכבים רגילים אסור בהנחה שהוא לא מסכן את הולכי הרגל ולא חוסם או מפריע לתנועה. ארבע פעמים קיבלתי דו"ח".
3 צפייה בגלריה
זיו שילון ב-2012. "השארתי כמה אצבעות בעזה. זה מורכב, והפקח יודע שזה רכב של נכה"
זיו שילון ב-2012. "השארתי כמה אצבעות בעזה. זה מורכב, והפקח יודע שזה רכב של נכה"
זיו שילון ב-2012. "השארתי כמה אצבעות בעזה. זה מורכב, והפקח יודע שזה רכב של נכה"
(צילום: ישראל יוסף)
הוא הוסיף בסרטון: "על מה 500 שקלים? לא על זה שהפרעתי לתנועה או סיכנתי או חניתי בניגוד לחוק, אלא על זה שלא הצמדתי את תו הנכה לשמשת הרכב. יש חוק הזוי שקיים רק בעיריית תל אביב".
"זה רכב של נכה. הפקח יודע שזה רכב של נכה ויש לו מסוף כמו לכל הפקחים בארץ", אמר שילון לאולפן ynet הבוקר. השארתי כמה אצבעות בעזה והיד השנייה לא כל כך יכולה להיכנס ולהוציא כרטיסים. זה מורכב לי. להכניס לפומפה הזו שתלויה ברכב ולהוציא לוקח לי בין 15 ל-20 דקות ואין לי אותן. הכרטיס נשאר בארנק שלי. לא הצמדתי את הכרטיס לשמשה ובגלל זה קיבלתי דו"ח, וזה מגוחך. נתנו לי ארבעה דו"חות. אני לא הבנתי שזו הסיבה כי חניתי יום אחרי יום במקום שמשאיר המון מקום להולכי רגל בהתאם לחוק".
3 צפייה בגלריה
דגל בחצי התורן
דגל בחצי התורן
העירייה: אלה הנחיות משרד התחבורה וחוק הנכים. נבדוק את הדו"חות
(צילום: מוטי קמחי)
שילון סיפר שבימים הראשונים שבהם קיבל דו"חות לא הבין מה הסיבה, מה שהוביל אותו להתקשר לעירייה – שם ציינו בפניו שנקנס מאחר שלא הצמיד את תו הנכה לשמשה. "הבנתי שיש כאן רעה חולה שהיא לא נתפסת. דובר העירייה איתן שוורץ אמר שייקח את הנושא לתשומת ליבו. אמרתי לו שיש אנשים כמוני שבקושי יכולים להתרומם מהרכב והחיים שלהם גם ככה מורכבים. איפה המודעות? בשבוע שעבר ציינו את יום המודעות לאנשים עם מוגבלויות. לבעל המוגבלות או הנכה בלתי אפשרי לנהל את היום שלו בצורה אולטימטיבית ככה".
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "אנחנו מבינים את סערת הרגשות אבל אנחנו פועלים בהתאם להנחיות של משרד התחבורה ועל פי חוק הנכים התקפות בכל הארץ. למרבה הצער, היו בעבר מקרים שבהם אנשים העבירו תגי נכים בין אנשים שלא זכאים להם, ולכן התקנות קובעות שהקלות ניתנות רק לרכב שעל השמשה שלו מוצג תג נכה.
"נציגים של העירייה שוחחו עם זיו ויבדקו את הדו"חות, אבל חשוב לנו מאוד להדגיש שההקפדה על החוקים משרתת בראש ובראשונה את ציבור הנכים, בכך שהיא דואגת שהנגישות והיחס המועדף יינתנו רק למי שזכאים לכך. רווחת הנכים עומדת בראש מעייננו. בעיר יש אלפי מקומות נכים ואינספור פעולות ויוזמות שנועדו לסייע לציבור הנכים ולהקל על התנהלותם בעיר".
צוות אולפן ynet מזמין כל אדם עם מוגבלות שנתקל במקרים דומים מול עיריית תל אביב לפנות אליו במייל telaviv.disabilities@gmail.com.