בניגוד למחבלי חמאס בעזה, שרובם ברחו מעמדותיהם במהלך התמרון הצה"לי ברצועה וירו בעיקר מרחוק - אלו של חיזבאללה נשארים להילחם בקרבות פנים מול פנים עם חיילי צה"ל, שנכנסו קרקעית לדרום לבנון בליל יום שני השבוע.
יותר מ-250 מחבלים חוסלו תוך 4 ימים. כוחות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

בימים הראשונים לפעולה הממוקדת בדרום לבנון, שבמסגרתה חוסלו יותר מ-250 מחבלים, בצה"ל מזהים דפוס שונה מצד פעילי חיזבאללה, שנותרו בכפרים הנושקים לגבול ובהם מתמקדת הלחימה הקרקעית של כוחות אוגדות 98 ו-36. מחבלי חיזבאללה שנותרו בכפרים אלו כן נוטים להילחם בחיילי צה"ל גם בקרבות פנים מול פנים, ולא רק בירי מנגד. כך למשל, דיווחו לוחמי חטיבת הצנחנים, שחצו ראשונים את הגבול, על שש היתקלויות מטווח אפס עם מחבלי חיזבאללה בארבעה ימים ראשונים של המבצע.
בכל ההיתקלויות הללו, לפי דיווחי הכוחות, חיזבאללה מוכרע ופעיליו מחוסלים, הגם שבחלק מהיתקלויות אלו יש נפגעים לצה"ל, או חללים, כמו במקרה של סרן בן ציון פלח ז"ל מגדוד 202. חוליות אלו של חיזבאללה אומנם קטנות, ומכילות לרוב מחבל אחד עד כמה בודדים. אמש למשל, בהיתקלות אחרת של אחד מהכוחות, מחבל הסתתר במבנה ופתח ממנו באש לעבר חיילים שנכנסו לסרוק אותו. הלוחמים גם משתמשים ברחפנים רבים שמסייעים בתקיפת המחבלים ובסגירת מעגל על מיקומם וחיסולם.
במקרה של סרן פלח ז"ל, הבינו לוחמי הצנחנים די מהר, וכחלק מניסיונם הרב בעזה, שהמחבלים באירוע פועלים ממתחם לחימה משולב בפיר, ולכן בודדו את הזירה והשמידו אותה הנדסית. בצה"ל מזהים כי פעילי חיזבאללה שנותרו באזור הגבול מנסים כמה שיותר לשרוד - ולפעול רק אם הם מזהים מקרוב ובוודאות את חיילי צה"ל מגיעים.
חלוקת מפקדי חיזבאללה שחוסלו בפעולה הקרקעית:
פירוט החיסולים בארבעה הימים האחרונים
התקיפות הרבות של צה"ל במרחב פגעו קשות בקווי האספקה וביכולות פיקוד הלחימה של חיזבאללה. המפקדה האזורית בבניין עיריית בינת ג'בל למשל, שהושמדה במהלך החג על-ידי צה"ל, היא דוגמה לכך, ולא בכדי מזהים בצבא סימני שחיקה ושבירה ראשוניים בארגון הטרור. ועדיין, אתמול הצליחו פעיליו להמטיר מטח מרוכז של עשרות פצמ"רים לעבר הכוחות באחד הכפרים בגזרה המזרחית. התקרית הסתיימה ללא נפגעים בגלל פריסה מבצעית נכונה של הפלוגות וחלוקת הכוחות בצורה בטוחה בין קווי הלחימה.
בנוסף, האבידות הרבות שספג חיזבאללה בחודשים - וביתר שאת בשבועות האחרונים - בעיקר סביב מתקפת הביפרים, מקשות עליו כעת מאוד מול כוחות צה"ל. ועדיין, יש לזכור, הפעולה הקרקעית של צה"ל בדרום לבנון היא ממוקדת, מתוחמת, סמוכת גבול ועיקרה הוא טיהור הכפרים השיעיים שצופים על היישובים הישראליים.
אחרי הצהריים עדכן צה"ל כי בין מאות המחבלים שחוסלו בארבעת ימי פעילות קרקעית בדרום לבנון - גם 21 מפקדי חיזבאללה. בין המפקדים שחוסלו, ישנם חמישה בדרג מפקדי גדודים, עשרה מפקדי פלוגות ושישה מפקדי מחלקות. בנוסף, בצבא מעריכים כי כל אזור דרום לבנון פונה מאוכלוסייה, ובסך הכול כ-600 אלף עזבו והגיעו מצפון לנהר ליטני.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מאמצעי לחימה שאותרו בדרום לבנון
תיעוד מאמצעי לחימה שאותרו בדרום לבנון
אמל"ח שנמצא באחד הכפרים בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תיעוד מאמצעי לחימה שאותרו בדרום לבנון
תיעוד מאמצעי לחימה שאותרו בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות הכוחות בדרום לבנון
תיעוד מפעילות הכוחות בדרום לבנון
לוחמי צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
הכוחות פועלים בדרום לבנון בתצורת התקפות חטיבתיות, המשלבות פעילות אווירית לצד טנקים וארטילריה. בצה"ל הוסיפו כי במהלך הפעילות, הכוחות מחסלים מחבלים שמתבצרים במבנים ובאיתורים צמודי גדר, מאתרים ומשמידים מחסני אמצעי לחימה, משגרים מוכנים לשיגור ומטענים של חיזבאללה שהושארו מאחור. פעילות הכוחות התבצעה עד כה משטחים שולטים על שישה כפרים, במיקוד על פעילי חיזבאללה ומצבורי אמל"ח, גם מתחת לאדמה. "אנו סורקים במסרקות ברזל ומוצאים הרבה מעבר למה שידענו. איתרנו עשרות מחסני אמל"ח גדולים. מצאנו תשתיות תת-קרקעיות רבות מעבר למה שידענו, בהן מנהרות הצטיידות של 50-40 מטרים - והתחלנו בהשמדת אותן תשתיות. חטיבת הצנחנים חיסלה 15 מחבלים שיצאו מפירים ומסתורים ביממה האחרונה", אמרו בצבא.
מתחילת הפעילות בדרום לבנון נפלו בקרבות תשעה לוחמי צה"ל. אתמול כאמור הותר לפרסום שמו של סרן בן ציון פלח (21), קצין לוחם בגדוד 202 בחטיבת הצנחנים, שנפל ביום רביעי בהיתקלות עם מחבלים. הלווייתו צפויה להתקיים ביום ראשון. בקרבות לפני כן נפלו שמונה לוחמים - שישה בקרב שניהלה יחידת אגוז, ושניים נוספים בקרב שניהלו לוחמי סיירת גולני. בקרב של אגוז נפלו איתן יצחק אוסטר (22), מפקד צוות; סרן הראל אטינגר (23), מפקד צוות; סרן איתי אריאל גיאת (23), קצין ביחידת יהל"ם של חיל ההנדסה הקרבית; רס"ל נועם ברזילי (22), לוחם ביחידת אגוז; רס"ל אור מנצור (21), לוחם ביחידת אגוז; ורס"ל נזר איטקין (21), לוחם ביחידת אגוז. בתקרית האחרת נפלו סמ"ר עלמקאן טרפה (21) וסמ"ר עידו ברויר (21) מסיירת גולני.
פורסם לראשונה: 19:59, 04.10.24