המועצה הלאומית לביטחון תזונתי ומערך הבריאות של מטה החטופים פרסמו היום (שלישי) גילוי דעת על הביטחון התזונתי של החטופים ברצועת עזה - ממנו עולה תמונה קשה על מצבם.
"חבריה ונציגיה של המועצה מביעים דאגה רבה אודות מצבם של 120 החטופים והחטופות אשר שבויים 290 ימים בעזה", נכתב. "מעדויות המצטברות עם חזרתם של חלק מהחטופים והחטופות, וכן לאחר בדיקות רפואיות מקיפות, עולה כי מצבם התזונתי והבריאותי חמור ומוביל לסיבוכים בלתי הפיכים ואף לסכנת חיים מיידית. העדויות כוללות רעב, הזנחה, חוסר ברכיבי תזונה חיוניים, חוסר נגישות למים, אספקה תזונתית מוגבלת ואף היעדר מזון מוחלט".
1 צפייה בגלריה
צעדת מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים בכיכר החטופים, תל אביב
צעדת מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים בכיכר החטופים, תל אביב
צעדת המחאה הערב בתל אביב, בדרישה לעסקה
(צילום: טל שחר)
נציגי המועצה מסבירים שהמשמעות הפיזיולוגית של הרכב תזונתי לקוי והרעבה לאורך זמן היא חוסר סיפוק צורכי הגוף הבסיסיים המוביל לדלדול רקמות הגוף, רקמת השומן ורקמת השריר, פגיעה בתפקוד המערכות השונות ובפרט במערכת החיסון, כמו גם פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי ובמצבם הנפשי. "השפעות אלו מובילות לנזק בריאותי חמור ובלתי הפיך ולעיתים אף למוות", נכתב.
המסמך מתייחס גם למצבים הרפואיים והצרכים התזונתיים השונים של החטופים בשבי, בהם מחלות מעי דלקתיות, אוסטאופורוזיס, אלרגיה ורגישות למזון. "כמו כן, במהלך החטיפה ולאחריה נזקקו החטופות והחטופים לטיפול רפואי, תרופתי ותזונתי הולם עקב צורות קיצוניות של אלימות, עינויים ופציעות שונות, אשר רובן מתועדות ולא טופלו באופן הולם", נכתב.
"שמירה על הביטחון התזונתי היא זכותו הבסיסית של כל אדם", מדגישים במועצה. "ביטחון תזונתי נאות כולל את האפשרות של כל אדם לצרוך מזון באופן סדיר, רציף ושוטף, הכולל את כל רכיבי התזונה הנדרשים להתפתחות תקינה ולבריאותו. מניעת אספקה, חוסר פיקוח, מניעת ביקורים הומניטריים בידי הצלב האדום ופגיעה בצריכת המזון כפי שצוינה לעיל ולאורך זמן לא רק שמהווה עינוי מתמשך - אלא שקיימת בכך סכנת חיים ממשית של חסרי ישע וחפים מפשע, הפסול לפי כל אמות מידה הומניטריות".
עוד נכתב כי "המועצה הלאומית לביטחון תזונתי קוראת לקהילה הבינלאומית, לממשלה ולארגוני זכויות האדם להתערב ולהפעיל את כל האמצעים הנדרשים על מנת להבטיח את שחרורם המיידי של החטופים, או לכל הפחות לפעולה הומניטרית מיידית שתוביל להבטחת הביטחון התזונתי, בהתאם לדרישות התזונתיות ולמצבם הרפואי".
יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, פרופ' רוני סטריאר, מסר: "גילוי דעת זה שנכתב על-ידי המועצה, בשיתוף מערך הבריאות של מטה החטופים, הוא קריאה דחופה לארגונים בינלאומיים ולממשלת ישראל לפעול לעסקה מיידית לשחרור כל החטופים הנמצאים במצב בריאותי מסכן חיים".

"לשחרר סרטונים, שיראו את המחדל"

הערב נערכה צעדת מחאה בתל אביב בדרישה לאשר עסקה בהקדם האפשרי, ועינב צנגאוקר שדיברה בסיומה קראה למשפחות חטופים לשחרר במידת האפשר סרטונים של קרוביהן מהרצועה. "אני קוראת למשפחות החטופים - תשחררו סרטונים שחטופים היו בחיים ונרצחו. שיראו את גודל המחדל. תחזירו את הבנים והבנות הביתה. יש לנו מדינה לשקם", אמרה, אחרי שפרסמה סרטון של בנה מתן.
הצעדה בת"א, הערב
(צילום: עידו ארז)

בהפגנה דיברו גם אליה וטליה דנציג, נכדותיו של החטוף אלכס דנציג ז"ל שאתמול הודיע צה"ל כי הוא והחטוף יגב בוכשטב ז"ל נהרגו במהלך השבי לפני כמה חודשים. הם נהרגו בחאן יונס בזמן שצה"ל פעל בעיר, ונסיבות מותם מצויות בבדיקה בצה"ל. חמאס, יצוין, הודיע על מותם של השניים כבר במרץ. הנכדות דיברו בסערת רגשות: "לפני יומיים חגגנו לו יום הולדת 76, היינו בטוחים שסבא יחזור בחיים. ויום אחרי הודיעו לנו שסבא שלי נרצח בשבי החמאס - בגלל שהפקירו אותו תשעה וחצי חודשים. ואנשים שיושבים למעלה מפקירים את כל החטופים והחטופות. אין להם זמן! צריך להחזיר אותם עכשיו!", זעקה אליה.
הנכדה טליה ניגנה בגיטרה שיר שכתבה כבר לפני זמן רב, לציון 100 ימים למלחמה: "בכל יום שעובר אתה חסר יותר, ובכל יום שעובר זה מסוכן יותר", שרה. הקהל הצטרף אליה: "מתפללת שנחזור לטוב, לאהבה. שהשנאה תפסיק לפלג אותנו ושהחטופים יחזרו הביתה ושהכאב יפחת", אמרה. עינב שעמדה לצידה אמרה בקול שבור מבכי: "אל תשכחו את החטופים. אל תשכחו את אלכס, את יגב. אל תשכחו את קורבנות המלחמה. הם מתווים לנו את הדרך. חייבים להמשיך לזכרם, למענם".