ימים ספורים אחרי מכת המנע והמתקפה מלבנון, ולאחר שמנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הזמין בנאומו את תושבי ביירות לשוב לבתיהם ואמר ש"המדינה יכולה לנוח עכשיו", רבים נענו לקריאה. העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, דיווח היום (שלישי) כי חלק גדול מתושבי הדאחייה של ביירות חזרו לשגרה אחרי תקופה של היעדרות מחשש למלחמה מול ישראל.
בשופר חיזבאללה: תקיפה בשידור חי בדרום לבנון

2 צפייה בגלריה
לבנונים צופים בנאום נסראללה
לבנונים צופים בנאום נסראללה
לבנונים צופים בנאום נסראללה בביירות
(צילום: Mahmoud ZAYYAT / AFP)
כזכור, אחרי חיסול רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר, רבים בחרו לעזוב את הדאחייה מחשש להתרחבות המלחמה. תושב בשם הית'ם סיפר לעיתון כי עזב עם משפחתו בלילה בו חוסל שוכר כי היה בטוח שחילופי האש יתרחבו. הוא ציין כי בבעלותו בית נוסף באחד מכפרי הדרום שעוד נותרו בטוחים, כיוון שהוא ממוקם צפונית לליטאני. הוא היה שם 25 יום וחזר אתמול בבוקר לביתו בדאחייה.
הודא, בת ה-33, בעלת חנות בגדים באזור ביר אל-עבד בדאחייה, מספרת כי האזור חזר לפעילות מסחרית אחרי "מצב קשה של קיפאון" בשבועות האחרונים. היא סיפרה כי הייתה רגילה למכור ביום בסכום השווה לכ-2,000 דולר ובחגים אפילו בעשרת אלפים דולר, אך מאז חיסול שוכר המכירות נעצרו והיקף המכירות היה זעום.
חוקר פוליטי בשם קאסם קסיר הסביר כי המצב חזר לקדמותו בדאחייה, אחרי האווירה המתוחה שהייתה בו. הוא הוסיף בריאיון לעיתון: "באופן כללי אזור הדאחייה בטוח. הוא הותקף פעמיים על-ידי ישראל. אין אווירה של מלחמה מעבר לשבירת מחסום הקול מדי פעם".
בכתבה נוספת, מקור פרלמנטרי מתנועת אמל מסר לעיתון א-שרק אל-אווסט לגבי הלחימה בגבול הדרום, כי "כולם חזרו לכללי העימות ועוצמת העימותים ירדה משמעותית ביומיים האחרונים". לדברי המקור, בלבנון כולם השתכנעו שלא תהיה מלחמה רחבה והפסקת האש תישאר קשורה למשא ומתן בעזה.
מטוסי קרב תקפו והשמידו אלפי קני שיגור של ארגון הטרור חיזבאללה, מכוונים לירי מידי לעבר הצפון והמרכז
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
עשן מיתמר בדרום לבנון, שעות אחרי מכת המנע. בביירות השתכנעו שלא תהיה מלחמה רחבה
(צילום: Kawnat HAJU / AFP)
עוד פורסם כי השלטונות בלבנון מתקשים להתמודד עם משבר פתיחת שנת הלימודים החדשה בכפרי הגבול עם ישראל. קיימים מספר תרחישים להתמודדות שעדיין נמצאים בדיון כמו העתקת בתי הספר לאזורים בטוחים יותר, אך קיימים קשיים. נמסר כי חלק מהתלמידים העקורים נקלטו כבר בבתי ספר חדשים במקומות אליהם עברו.
בנאום שנשא ביום ראשון, שעות אחרי מכת המנע, נסראללה טען כי ארגונו היה מוכן לתקיפת ישראל מיד לאחר הלווייתו של פואד שוכר. הוא הזכיר את דבריו בנאומו הקודם, שלפיהם העיכוב בתגובה הוא חלק מהתגובה, וטען כי העיכוב בא גם בעקבות צורך להתייעץ אם להגיב יחד עם כל ציר ההתנגדות של איראן - או לבד, וטען שהוחלט לתת הזדמנות למו"מ להפסקת אש בעזה כי "המטרה שלנו בחזית וההקרבה שלנו הן לעצור את המלחמה בעזה". נסראללה גם אמר ש"החיפזון להגיב בשיא הכוננות האמריקנית והישראלית יכול היה להיות כישלון".
"הוחלט שנבצע את המבצע שלנו לבד מסיבות שיתבהרו עם הזמן וכי כל צד בציר יחליט מתי ואיך יגיב", הוסיף נסראללה, "החלטנו שהמטרה תהיה בעומק - קרוב לתל אביב. המטרה הייתה אחרי-אחרי חיפה, גלילות". הוא ציין שחיזבאללה החליט שהיעד יהיה צבאי - וקשור להתנקשות בפואד שוכר.