בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא אתמול (חמישי) צו ביניים שבמסגרתו הקפיא את קידומו של קצין המשטרה רב-פקד מאיר סוויסה, שמואשם בהשלכת רימוני הלם על מפגינים נגד המהפכה המשפטית, לדרגת סגן-ניצב ולתפקיד מפקד משטרת תל אביב-דרום. העותרים: "החלטת בית המשפט היא ביטוי מוחשי לכך ששלטון החוק בישראל טרם הובס".
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהענקת דרגה של מאיר סוויסה
איתמר בן גביר בהענקת דרגה של מאיר סוויסה
בן גביר מעניק דרגות סנ"צ לסוויסה
קצין המשטרה עומד במרכז סערה ציבורית שהובילה למחלוקת קשה בין היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. סנגוריו של סוויסה טוענים כי כתב האישום שהגישה נגדו המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בעקבות האירועים בהפגנה הסוערת במרץ בשנה שעברה הוא פוליטי. השר בן גביר, שתומך בקידומו של סוויסה במשטרה, העניק לו בחודש שעבר דרגות סגן-ניצב.
בהרב-מיארה הגישה שלשום את התייחסותה לעתירה המנהלית שהוגשה נגד הקצין והשר בן גביר. "הליך מינויו של סוויסה רצוף פגמים, נעשה תוך הפרה בוטה של כללי המנהל התקין, ובניגוד להליכי המינוי במשטרת ישראל", ציינה היועצת המשפטית לממשלה. "הליך המינוי נעשה תוך מידורם של הגורמים הרלוונטיים שאמורים היו לקחת חלק בהחלטה זו".
בהרב-מיארה הוסיפה: "כבר עתה יצוין כי על פי הנמסר מהמשטרה, זהו המקרה היחיד שבו קודם קצין בעת שתלוי ועומד נגדו כתב אישום. צבר הנסיבות החריגות והפגמים מצביע על כך שמינויו של המשיב נעשה במחטף ובאמצעות קביעת 'עובדות בשטח'. המינוי נעשה בהתעלם מכללי המנהל התקין ומהחובות המוטלות על מינויים בשירות הציבורי, ובגופי אכיפת החוק בפרט, בהתעלם מהוראות נוהל מפורשות במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי, ובאופן שיש בו כדי לפגוע באמון הציבור במשטרה".

"סיכויי העתירה להתקבל טובים"

השופט נמרוד פלקס מבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, קבע בפסק הדין שבו הוציא את צו הביניים לקידומו של סוויסה: "עת מוטל צל על אופן המינוי, ובפרט כאשר נגד הממונה תלוי ועומד כתב אישום פלילי בשל פגיעה בגופם של אזרחים, יש בכך כדי לפגוע באמון הציבור במשטרת ישראל. אל מול שיקולים נכבדים אלה עומדים כמובן עניינו האישי של המשיב, בכך שקידומו לא יעוכב, וכן צורכי המשטרה באיוש התפקידים השונים לשם מילוי משימותיה.
"בנסיבות דנן, ככל שיעלה להיגרם נזק מאת עיכוב מימושן של ההחלטות אם העתירה תידחה, עסקינן בנזק מצומצם. המשיב טרם החל בתפקיד מפקד תחנת תל אביב-דרום, וממילא כניסתו לתפקיד נועדה לעוד כחודש ימים. בנסיבות אלה, אם בסופו של יום תידחה העתירה, לא ייפגעו או משטרת ישראל באופן ממשי. באשר לקידום המשיב לדרגת סגן-ניצב, הרי שככל שתידחה העתירה יהיה ניתן לממש את ההחלטה בדב הענקת דרגה זו למשיב לאלתר".
עוד ציין השופט בהחלטתו: "סיכויי העתירה להתקבל טובים. זאת ממספר טעמים. כך מינוי המשיב וקידומו בדרגה נעשה לכאורה תוך סטייה ברורה מנוהלי המשטרה הדורשים בחינה מקדימה של גורמי המקצוע הרלוונטיים והגורמים המשפטיים, טרם קבלת החלטת המשיב מס' 1 (השר בן גביר) על מינוי קצין משטרה בכיר (מדרגת סגן-ניצב ומעלה).
"הכלל הקבוע בנוהלי משטרת ישראל הוא כי לא יקודם בדרגה שוטר אשר תלוי ועומד כנגדו כתב אישום פלילי. עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שדין ההחלטות להתבטל, בהיותן בניגוד לדין. הדין הנוהג הוא כי היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו, בכל הנוגע למתן חוות דעת בדבר המצב המשפטי הקיים, אינם 'יועצים' במובן השגור של המילה. חוות דעתם מחייבת את הרשויות. עמדתם המקצועית היא עמדת הרשויות".
מרץ 2023: תיעוד מיידוי רימוני ההלם לעבר מפגינים בעזריאלי

עו"ד יעקב אנוך מסר בשם משרדי עורכי הדין העותרים: "החלטת בית המשפט היא ביטוי מוחשי לכך ששלטון החוק בישראל טרם הובס. המינוי שנגוע באי חוקיות מובהקת הן מבחינה טכנית הן מבחינה מהותית הוקפא עד להודעה חדשה וטענותינו אומצו במלואן. בית המשפט פסק אפילו הוצאות לטובת העותרים. אנחנו מברכים גם על עמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהוכיחה פעם נוספת כי היא מגינה אמיתית של שלטון החוק. דברי היועצת המשפטית לממשלה חשובים, שכן היא איננה מתייחסת רק להליך הטכני הקלוקל שבו מונה סוויסה, אלא לעצם מהות המינוי והעובדה כי לא סביר ששוטר שעומד בפני כתב אישום בגין פגיעה באזרחים יקודם ויתוגמל על מעשיו".
השר בן גביר, שמתכוון לעתור לבג"ץ נגד החלטת היועמ"שית שלא לאפשר לו ייצוג פרטי בעתירה נגד קידום סוויסה, מסר מנגד: "הערב שוב נוכחנו כמה הפרקליטות היא חונטה מושחתת, מוטה ונגועה מכף רגל ועד ראש, שמסכלת ומכשירה מינויים אך רק לפי אינטרסים, פותחת חקירות פוליטיות, ומתנהלת מהמקפצה בניגוד לחוק. כל זמן שלא נעשה שם סדר, ישראל איננה דמוקרטיה".
התנועה לטוהר המידות, שנמנית עם העותרים, בירכה על הקפאת קידומו של סוויסה. מהתנועה נמסר: "החלטת בית המשפט עוצרת את ניסיון המחטף של השר בן גביר, במינוי קצין שנאשם בפגיעה במפגינים לתפקיד מפקד תחנה. כפי שהבהיר כבוד השופט פלקס, סיכויי העתירה שהוגשה גבוהים, לנוכח התנהלות המשטרה והשר בן גביר, שפעלו בניגוד לכל נוהל ובהתעלמות מהדין ומהנחיות היועצת המשפטית לממשלה".
מתנועת "התאוררות" נמסר: "שוטר אלים לא יכול להיות מפקד. טוב עשה בית המשפט שהוציא את האצבע של בן גביר מעיני הציבור וקבע את המובן מאליו. אנחנו קוראים למשטרת ישראל לחרוג ממנהגה, לכבד את החוק, ולפעול לפי פסיקת בג"ץ".
פורסם לראשונה: 23:14, 05.09.24