במלאת שנה לטבח 7 באוקטובר, דובר צה"ל חשף אמש (יום חמישי) כי חיל האוויר חיסל בפעילות משותפת עם שב"כ את המחבל מוחמד אבו עטיוי, שפיקד על הטבח במיגונית ברעים - ושימש כעובד באונר"א במקביל להיותו מפקד בכוח הנוחבה של חמאס. בתוך כך, דובר צה"ל עדכן כי ישראל ביקשה הבהרות דחופות מבכירי האו"ם לגבי מעורבות עובדי אונר"א בטבח 7 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
המחבל מחמד אבו עטיוי, מפקד נח׳בה בגדוד בריג' בחטיבת מחנות המרכז של ארגון הטרור חמאס חוסל
המחבל מחמד אבו עטיוי, מפקד נח׳בה בגדוד בריג' בחטיבת מחנות המרכז של ארגון הטרור חמאס חוסל
אבו עטיוי בתיעוד מיום הטבח
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
נרצחי מיגונית המוות ברעים
נרצחי מיגונית המוות ברעים
נרצחי מיגונית המוות ברעים
(צילום: יואב קרן)
תיעוד הדיפת הרימונים, אחד אחרי השני

ביום הטבח, אבו עטיוי והמחבלים שבפיקודו זרקו רימונים אל תוך המיגונית, שבה הסתתרו מבלים מהמסיבה ברעים. באחד התיעודים הזכורים ביותר מאותו יום, שהתפרסם לאחר הטבח, נראה לוחם סיירת הנח"ל ענר שפירא ז"ל הודף שבעה מהרימונים בידיו. הרימון השמיני התפוצץ לפני שהצליח לזרוק אותו חזרה. מתוך 27 השוהים במיגונית, 16 נרצחו, ארבעה נחטפו, ורק שבעה שרדו. מבין אלה שנחטפו, הירש גולדברג פולין נרצח במנהרה ברפיח. צה"ל חשף הערב תיעוד של אבו עטיוי מיום הטבח שבו פניו נראות בבירור, כשהוא עוטה על ראשו כאפייה ואוחז ברובה.
בהודעה משותפת שנמסרה מצה"ל ושב"כ נמסר כי אבו עטיוי חוסל בפעילות משותפת של הצבא והארגון, כאשר כלי טיס של חיל האוויר, בשיתוף מרכז האש של אוגדת עזה, תקף אותו אתמול וחיסל אותו. הודגש כי אבו עטיוי, מפקד נוחבה בגדוד בריג' בחטיבת מחנות המרכז של חמאס, שימש כאמור גם כעובד בסוכנות הסיוע לפליטים הפלסטינים, אונר"א, החל מיולי 2022, ו"היה מעורב ברצח ובחטיפה של אזרחים ישראלים. הוא פיקד על הרצח במיגונית בכביש 232 באזור רעים, בטבח הרצחני של חמאס ב-7 באוקטובר. במהלך המלחמה, אבו עטיוי הכווין והוציא לפועל גם כמה מתווי טרור נגד כוחות צה"ל שפעלו ברצועה".
עוד נמסר כי בעקבות האירוע, נציגי מתאם פעולות הממשלה בשטחים דרשו מבכירים בקהילה הבינלאומית והאו"ם הבהרות וביצוע בירור דחוף בנושא השתתפות עובדי אונר"א בטבח 7 באוקטובר ובפעילות טרור נגד ישראל.
3 צפייה בגלריה
רשימת שמות של עובדי אונר"א ובה שמו של המחבל
רשימת שמות של עובדי אונר"א ובה שמו של המחבל
רשימת שמות של עובדי אונר"א ובה שמו של המחבל
(צילום: דובר צה"ל )
הצהרת דובר צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

משה, אביו של ענר ז"ל, התייחס לחיסולו של אבו עטיוי ואמר כי "על הידיים של מחבלי הנוחבה יש דם של כל כך הרבה אנשים. בכל פעם שנהרג מחבל זה דבר משמח כמובן, בטח כשמדובר במחבלים שרצחו את ענר שלי. יש בזה גם משהו סמלי שזה בדיוק שנה אחרי. אבל נחמה - אין בזה. הייתי יותר שמח לשמוע שחזרו חטופים מאשר לשמוע שחיסלו את המחבל שרצח את ענר".
משה הוסיף כי "הצדק צריך להיעשות עם כל מחבלי הנוחבה. אין כאן 'סגירת מעגל', כל המשפחות שאיבדו את היקירים שלהן יודעות שהמעגל אף פעם לא יסגר, תמיד ישאר פתוח. מה שצה"ל עשה זה להסיר סכנה עצומה, אבל ברור שאנחנו חייבים לנצל את המומנטום להצלת החטופים. לא נוכל לחסל את חיזבאללה ואת חמאס באופן מוחלט. הדבר היחיד שכן אפשר לעשות באופן מלא זה להחזיר את החטופים, וזה צריך להיות יעד חשוב. זה יעד אסטרטגי. אנחנו צריכים חזון של היום שאחרי שיוכל לעקור את השליטה החמאסית בעזה. הדבר הכי חשוב זה להשיב את החטופים. לא נכון ולא מוסרי לא לעשות את זה".
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר בהצהרה שמסר אמש כי "נמשיך לרדוף ולהגיע לכל מי שהשתתף בטבח האכזרי. בייחוד הערב אנו חייבים לזכור את כל 101 החטופות והחטופים שעדיין מוחזקים בתנאים לא אנושיים בעזה. אנו מחויבים לפעול להשיבם הביתה".
בהצהרה נוספת באנגלית אמר כי "היום לפני שנה, בחג שמחת תורה, חמאס ביצע את הטבח האכזרי ב-7 באוקטובר. צה"ל תקף והרג אתמול את אחד המחבלים שחדרו לישראל באותו יום חשוך, והיה מעורב ישירות ברצח ובחטיפת אזרחים ישראלים. אבו איתיווי היה מפקד נוחבה בגדוד אל-בוריג' של חטיבת מחנות המרכז של חמאס. הוא גם הועסק על ידי אונר"א מאז יולי 2022. יש לנו את הרישומים להוכיח זאת. ב-7 באוקטובר הוא פיקד על הטבח במיגונית ברעים, שם תפסו מחסה צעירים שנמלטו מפסטיבל הנובה. מהמיגונית הזאת בצד הדרך נחטפו הירש גולדברג פולין, אלון אהל, אור לוי ואליה כהן לעזה ורבים אחרים נרצחו".
מאונר"א נמסרה תגובה שממנה השתמע כי לא נעשה דבר עם רשימת 100 עובדי הסוכנות שלפי צה"ל חברים בארגוני טרור, בטענה שהצבא סירב לספק מידע נוסף. "אונר"א מאשרת שעובד זה לא הופיע ברשימה שישראל סיפקה לנו בינואר, כאשר נטען כי 12 – ולאחר מכן 19 – מעובדינו לכאורה השתתפו במתקפה הנוראית של 7 באוקטובר נגד ישראל. העובד המדובר נכלל מאוחר יותר במכתב שישראל שלחה לאונר"א ביולי 2024, שבו נטען כי 100 עובדים נוספים היו לכאורה חברים בזרוע הצבאית של קבוצות חמושות פלסטיניות, כולל חמאס. הנציב הכללי של אונר"א הגיב על המכתב זה באופן מיידי והצהיר שכל טענה נלקחת ברצינות. הוא קרא לישראל לשתף פעולה עם הסוכנות על ידי מתן מידע נוסף כדי שיוכל לנקוט פעולה. עד כה, אונר"א לא קיבלה תגובה למכתב זה".
גורמים באונר"א טענו כי הם דווקא רצו לטפל ברשימה הארוכה שהעביר צה"ל ו"לעקוב אחר כל ההאשמות", אבל ציינו: "אנחנו זקוקים למידע הרלוונטי כדי להמשיך בבדיקות".