דריכות שיא בישראל לקראת מתקפה אפשרית של איראן וחיזבאללה: למרות שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר אמש (ראשון) לשרי ה-G7 כי מתקפת התגמול נגד ישראל תגיע ככל הנראה תוך 24 עד 48 שעות, בירושלים אומרים שקיים חוסר ודאות לגבי "שעת השי"ן" - אך ההיערכות היא למתקפה מיידית שיכולה לצאת לדרך בכל רגע נתון. ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי ממשל ביידן עדכן את המחוקקים בארה"ב שהמתקפה יכולה לצאת לפועל ביום שני או שלישי.
גלנט במוצב השליטה של חיל האוויר, היום
(צילום: אלעד מלכה, משרד הביטחון)

ישראל השלימה את ההיערכות שלה בהיבטי ההגנה וההתקפה, אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש התייעצות ביטחונית שננעלה אחרי חצות. היום לא התקיימה הערכת מצב נוספת. בכיר ישראלי אמר ביחס לדבריו של בלינקן כי "אין לנו באמת אינדיקציה מתי יתקפו. ההערכה שיש לנו היא שהם יתקפו".
אחרי שבימים האחרונים גורמי הביטחון חילקו טלפונים לווייניים לשרים בקבינט, כעת הם חולקו גם ליועצים בכירים. המשמעות היא שישראל נערכת לתרחישי עלטה ושיבושים ברשת הסלולרית. ואולם, מלבד זה לא ניתנו לשרים שום הנחיות מיוחדות, והקבינט המדיני-ביטחוני גם לא זומן לישיבה.
הרמטכ"ל הלוי באישור תוכניות
(צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים היום הערכת מצב ואישורי תוכניות לתרחישים שונים עם סגן הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש אגף המבצעים, מפקד פיקוד הצפון, מפקד חיל האוויר, מפקד פיקוד העורף ומפקדים נוספים במטה הכללי.
בישראל מייחסים חשיבות אדירה לסיוע האמריקני בגיבוש הקואליציה שתפעל ליירט את המתקפה. מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, הגנרל מייקל קורילה, הגיע היום לישראל ונועד להערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט. מדובר בביקורו התשיעי של קורילה בארץ מפרוץ המלחמה, כשהביקור הקודם היה רק לפני כשבועיים. תפקידו לוודא שהקואליציה הבינלאומית מתואמת ומוכנה לכל תרחיש.
3 צפייה בגלריה
 חמינאי ונתניהו. בישראל נערכים למתקפה מיידית
 חמינאי ונתניהו. בישראל נערכים למתקפה מיידית
חמינאי ונתניהו. בישראל נערכים למתקפה מיידית
(צילום: נעמה גרינבאום/"הארץ", AFP)
האמריקנים מבינים שככל שהמתקפה על ישראל תיורט ותסוכל, כך פוחת הסיכוי להתפתחות מלחמה אזורית. בארה"ב לא רוצים לראות הסלמה נוספת ומעבירים מסרים גם לבני בריתם וגם לאיראנים לרסן את המתקפה. מבצע היירוט ייעשה מהחמ"ל של צבא ארה"ב בקטאר, שאחראי לרוב היירוט שנעשה במתקפה האיראנית ב-13 באפריל. הערב צפוי לכנס נשיא ארה"ב ג'ו ביידן דיון על המצב במזרח התיכון בחדר המצב שלו. הוא שוחח עם עבדאללה מלך ירדן, ולפי הבית הלבן, הם דנו בדרכים להורדת ההסלמה ובעסקת החטופים.
שר הביטחון יואב גלנט אמר היום לקורילה בפגישתו עימו כי הגעתו לישראל בשעות אלה מסמלת יותר מכל תמיכה במעשים וכי הקשר בין ישראל לארה״ב בלתי ניתן לערעור. גלנט הודה גם לשר ההגנה האמריקני אוסטין, ולפי לשכתו "הביע את הערכתו בפני הגנרל על פעולתו הנמרצת עבור חיזוק היציבות האזורית ושימור ביטחון ישראל".
גלנט גם קיים סבב שיחות עם שרי הגנה ממדינות המערב, במטרה להרחיב את התיאום ולהבטיח את שיתוף הפעולה בהתרעה מפני המתקפה וביירוט שלה. גלנט שוחח עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין, איתו שוחח כמה פעמים בימים האחרונים; שר ההגנה הבריטי ג'ון הילי; ושר ההגנה של איטליה גווידו קרוזטו. הוא צפוי לשוחח גם עם שר ההגנה של גרמניה בוריס פיסטוריוס. סביר להניח כי מאחורי הקלעים התקיימו מגעים גם עם מדינות ערביות מתונות.
נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר הערב כי שוחח עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ועם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד על המצב במזרח התיכון. "אנו קוראים לכל השחקנים לגלות אחריות ואיפוק על מנת למנוע הסלמה אזורית. הסלמה אינה אינטרס של אף אחד", אמר מקרון.
3 צפייה בגלריה
מייקל קורילה והרצי הלוי
מייקל קורילה והרצי הלוי
מפקד פיקוד מרכז האמריקני בהערכת המצב. המטרה - קואליציה בינלאומית מתואמת ומוכנה לכל תרחיש
(צילום: דובר צה״ל)
שר הביטחון גלנט ביקר היום גם במוצב השליטה של חיל האוויר וקיים הערכת מצב עם מפקד החיל, האלוף תומר בר, ופורום המפקדים הבכיר של החיל. גלנט עמד על היערכות מערכי ההגנה לאור ההתפתחויות הביטחוניות, ועל אפשרויות הפעולה ההתקפיות בכל גזרות הלחימה. השר אמר למפקדים: "אויבינו שוקלים היטב את צעדיהם בזכות היכולות שהפגנתם בשנה האחרונה. עם זאת, עלינו להיערך לכל האפשרויות - כולל מעבר מהיר להתקפה".
שגרירים זרים שמוצבים בישראל אומרים כי הם עוקבים מקרוב אחר המצב. "נראה שההסלמה היא בלתי נמנעת", אמר אחד מהם. שגרירים סיפרו שהנחו את אזרחי מדינותיהם לנקוט משנה זהירות ולפעול לפי הנחיות פיקוד העורף. "אין תוכנית פינוי של עובדי שגרירות או אזרחים, אבל נראה איך המצב מתפתח וננקוט בצעדים הדרושים", אמרה שגרירה של אחת המדינות.
משרד החוץ של איראן מסר הבוקר כי טהרן אינה מעוניינת בהסלמה אזורית, אבל הוסיף כי משטר האייתוללות סבור שיש "להעניש" את ישראל על חיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שמיוחס לה. עוד מסר משרד החוץ של איראן כי הדבר "הכרחי" על-מנת למנוע אי-יציבות נוספת באזור. חבר הפרלמנט האיראני מוחמד עוסמאני אמר מצידו היום כי בטהרן "לא יסתפקו בפחות מראשו של נתניהו".
3 צפייה בגלריה
שלט איום בלשון נקבה שתלו בכיכר פלסטין שבטהרן, אירן
שלט איום בלשון נקבה שתלו בכיכר פלסטין שבטהרן, אירן
השלט שנתלה היום בטהרן
לפי דובר המשרד, "לטהרן יש זכות להרתיע את ישראל ולעצור את פשעיה. נקטנו צעדים משפטיים ופוליטיים ואנחנו מצפים שמועצת הביטחון של האו"ם תנקוט עמדה גם כן. חיסול הנייה הפר את החוקים הבינלאומיים". דובר משרד החוץ בטהרן אמר גם כי מאז חיסול הנייה בבירת איראן יצרו עימה כמה מדינות קשר כדי להפחית את המתיחות. לדבריו, איראן הפעילה מאמצים דיפלומטיים כדי לעצור את המלחמה, ותגובתה תהיה "במסגרת החוקים וההבנות הבינלאומיות".
רשת "אל-ערביה" הסעודית דיווחה היום כי משרד החוץ של איראן זימן שגרירים זרים כדי לאשר את כוונתה של הרפובליקה האיסלאמית להגיב נגד ישראל. ברשת "אל-ג'זירה" הקטארית ציטטו "יועץ של מפקד משמרות המהפכה באיראן", שלפיו "הנקמה בישראל תהיה באמצעות תרחיש חדש, שיבוצע בפתאומיות".
ב"כיכר פלסטין" בטהרן נתלה היום שלט חדש עם איום נוסף על ישראל, ונכתב בו בעברית קלוקלת: "אין לכן ביטחון גם במקלט". בשלט נראית תמונה - כנראה מזויפת בעזרת AI - של חיילים בורחים, ומתחת לכיתוב בעברית נכתב בפרסית: "תחייכו לזמן מה, כיוון שבקרוב מאוד תבכו".
בתוך כך, ב"גרדיאן" דווח היום כי הדיון שאיראן ביקשה לכנס עם שרי חוץ מוסלמים נגד ישראל יתקיים ביום רביעי. מדובר בדיון חירום של הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי (OIC), שבו תנסה טהרן ללחוץ על מדינות ערב לתמוך בזכותה לנקוט פעולות תגמול נגד ישראל. בעיתון הבריטי נכתב כי ייתכן שאיראן תחכה לתוצאות הפגישה לפני שתפתח במתקפה.