שירות הביטחון באוקראינה הודיע בצהריים (יום ב') כי עצר אישה שפעלה לפי החשד כמרגלת עבור רוסיה ואספה מידע על ביקור שערך הנשיא וולודימיר זלנסקי סמוך לאזור החזית במלחמה. לטענת קייב האישה ניסתה לגלות היכן בדיוק תכנן זלנסקי לשהות במהלך הביקור שלו בשבוע שעבר במחוז מיקולאייב שבדרום המדינה – ועם המידע הזה לאפשר לרוסיה לבצע "הפצצה מאסיבית" מהאוויר ולחסל את הנשיא האוקראיני.
3 צפייה בגלריה
אישה שחשודה ב ריגול לטובת רוסיה כחלק ממזימת התנקשות ב נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
אישה שחשודה ב ריגול לטובת רוסיה כחלק ממזימת התנקשות ב נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נעצרה "על חם". האישה החשודה בריגול והסוכנים האוקראינים
בהודעה שפרסם השירות, המקביל האוקראיני לשב"כ בישראל או ל-KGB בתקופה הסובייטית, לא נמסר שמה של האישה, תושבת אזור מיקולאייב, אבל פורסמה תמונה מטושטשת שלה עומדת ליד שני סוכנים במהלך מעצרה. השירות, כך נמסר, נקט ב"אמצעים ביטחוניים" שונים אחרי שלמד על ניסיונה לאסוף מידע על תנועותיו של זלנסקי, אבל לא מסר מה הם בדיוק. הביקור עצמו לא בוטל, אך סביר להניח שבוצעו בו שינויים מסוימים.
האישה לא נעצרה מיד עם חשיפת המזימה, ולפי שירות הביטחון האוקראיני אנשיו המשיכו לעקוב אחריה במטרה להבין מהן המשימות שקיבלה ממפעיליה הרוסים. היא פעלה לפי החשד לזהות את מיקומיהם של מחסני נשק ומערכות לוחמה אלקטרוניות באזור העיר אוצ'קיב, גם כן כחלק מהכנה להפצצה רוסית, ובהודעה נטען כי היא נעצרה "על חם" כשניסתה להעביר את המידע למפעילים שלה.
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי עם לוחם אוקראיני, במהלך אחד מביקוריו האחרונים בחזית
(צילום: AFP PHOTO / Ukrainian Presidential press service)
זלנסקי מסר בצהריים כי קיבל מראשי מערכת הביטחון שלו עדכון על מה שכינה "המאבק נגד הבוגדים באוקראינה", אבל לא התייחס ישירות למזימת ההתנקשות בו. הנשיא האוקראיני מהווה יעד לחיסול מצד מוסקבה עוד מראשיתה של המלחמה, ואז דווח בין היתר על תוכנית של שכירי החרב מ"קבוצת וגנר" הרוסית להחדיר מרגלים לבירה קייב כדי לחסלו.
זכור גם במיוחד סירובו להתפנות מהבירה באותם ימים, כשרבים במערב העריכו שהבירה האוקראינית תיפול לידי הרוסים במהירות. החשש הזה התבדה בהמשך לאור ההתנגדות העזה שגילו האוקראינים, התנגדות שהובילה אותם לשורת הישגים מפתיעים בשדה הקרב. מאז אותם הישגים מרבה זלנסקי להסתכן בביקורים נועזים בחזית כדי להיפגש עם לוחמיו, וערך גם שורה של מסעות מחוץ לארצו כדי לגייס תמיכה בינלאומית ונשק מערבי.
בתוך כך, במוסקבה שללו אחר הצהריים אפשרות להתקדמות כלשהי במאמצים להשיג פתרון דיפלומטי למלחמה שנמשכת כבר כמעט שנה וחצי, אחרי שבסוף השבוע דנו בסוגיה נציגי 40 מדינות בפסגה בג'דה שבסעודיה – פסגה שאליה רוסיה לא הוזמנה, ואוקראינה כן. משרד החוץ במוסקבה טען כי כיוון שרוסיה לא הוזמנה לשיחות בג'דה לא היה להן "שום ערך מוסף".
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס חתימה עם נשיא סין שי ג'ינפינג בתום פסגה ב קרמלין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס חתימה עם נשיא סין שי ג'ינפינג בתום פסגה ב קרמלין
סין הגיעה לפסגה בג'דה, רוסיה לא הוזמנה. פוטין ועמיתו שי ג'ינפינג במרץ השנה
(צילום: EPA/MIKHAIL TERESCHENKO / SPUTNIK / KREMLIN POOL)
הודעת משרד החוץ הרוסי עומדת דווקא בניגוד להצהרתה היום של סין, שהשתתפה גם היא בפסגה, ולדבריה הושגה בשיחות התקדמות לעבר "קונצנזוס בינלאומי" בדבר הצורך להביא לפתרון דיפלומטי למלחמה. סין, נזכיר, נחשבת אמנם לבעלת ברית של רוסיה בצל העימות של שתיהן מול המערב בכלל וארה"ב בפרט, אבל היא מקפידה לשמור על ניטרליות בכל הנוגע למלחמה באוקראינה.