התקיפות ברצועת עזה נמשכות ללא הפסקה, רשימת המחוסלים בחמאס מתארכת מדי יום - אבל רבים מבכירי ארגון הטרור כלל לא נמצאים ברצועה. קטאר מארחת בשטחה כמה ממנהיגי חמאס, והיא גם אחת ממובילות המגעים לשחרור החטופים. מלבדה, גם בטורקיה משתכנים כמה מבכירי חמאס.
הנייה צופה במתקפת הטרור, בעת שהותו באיסטנבול

קטאר משמשת כמעונו המרכזי של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, שעזב לפני יותר משנתיים את ביתו במחנה הפליטים א-שאטי בעזה לטובת מלונות הפאר שבדוחא. אשתו וילדיו עזבו אחריו. ביתו של אחיו הופצץ במהלך המלחמה. גם קודמו בתפקיד מנהיג חמאס, חאלד משעל, שוהה בקטאר מאז עברה לשם מסוריה ב-2012 הלשכה המדינית של חמאס.
אחרי הנייה עזבו לקטאר לפני כשנתיים גם חליל אל-חיה, ששימש כסגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר; סלאח ברדוויל, בכיר בהנהגת חמאס עזה; סאמי אבו-זוהרי, דובר חמאס עזה שהפך לחבר הנהגת הארגון; ויועצו המדיני של הנייה טאהר א-נונו. לא ברור אם חלקם חזרו מאז לרצועה.
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
7 צפייה בגלריה
חאלד משעל
חאלד משעל
חאלד משעל בקטאר, ב-2014
(צילום: AP Photo/Osama Faisal, File)
7 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
איסמעיל הנייה. מתגורר בקטאר, בזמן הטבח היה באיסטנבול
(צילום: AP)
בסוף השבוע נטען בעיתון "אל-ערב" כי ישראל לא תאפשר למנהיגי חמאס להמשיך להוביל את ארגון הטרור מדוחא, במיוחד לאור ההופעות של הבכירים באל-ג'זירה, ערוץ הבית של קטאר. בעיתון נכתב כי "אמנם ארצות הברית יזמה בעבר את נוכחות חמאס בקטאר, על מנת לפתוח ערוצי תקשורת עם חמאס, אבל כעת וושינגטון תומכת בישראל שרוצה לנקום בתנועה ולתקוף את מנהיגיה הבכירים, והיא אינה יכולה לקבל את הימצאותם בדוחא והצהרותיהם משם".

המארח הקטארי: "משרדי חמאס מסייעים בכינון שלום"

הנוכחות בקטאר אפשרה למנהיג חמאס הנייה לתקשר עם שגרירים ושליחים ממדינות שונות במהלך ימי הלחימה ובהם נציגים מרוסיה ושר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, ולגייס אהדה.
הנייה מברך את שר החוץ האיראני, עם נחיתתו בקטאר

7 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן נפגש בקטאר עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן נפגש בקטאר עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
הנייה ושר החוץ האיראני, בפגישה בדוחה
(צילום: West Asia News Agency)
7 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן נפגש בקטאר עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן נפגש בקטאר עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
(צילום: EPA/IRANIAN FOREIGN MINISTRY / HANDOUT)
בכיר קטארי אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "המשרד המדיני" של חמאס נפתח בקטאר ב-2012 בתיאום עם ממשלת ארצות הברית, בעקבות בקשה אמריקנית, אך מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הזהיר החודש את דוחא והבהיר: "לא יהיו עוד עסקים כרגיל עם חמאס". בקטאר נמצא הבסיס האמריקני הגדול ביותר במזרח התיכון, וארצות הברית תמכה בה בעת מצור ימי בן ארבע שנים שהטילו עליה שכנותיה ובהן סעודיה.
אותו בכיר קטארי אמר שבמשרדי חמאס במדינה "נעשה שימוש באופן תדיר בניסיונות תיווך של האמריקנים להרגעת המצב בעזרה ובישראל". ראש ממשלת קטאר ושר החוץ, מוחמד בן עבד א-רחמן א-תאני, אמר כי משרד התנועה משמש למטרת "תקשורת וכינון שלום באזור".
7 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
בלינקן עם ראש ממשלת קטאר, לפני שבועיים
(צילום: KARIM JAAFAR / AF)
מומחה לענייני המפרץ שצוטט בעיתון "א-שרק אל-אוסט" אמר כי ייתכן שדוחא תמשיך לארח את הבכירים, אבל תהיה הפרדה בין הנהגת חמאס למקבלי ההחלטות הקטארים. הוא הדגיש כי גירוש מנהיגי חמאס מדוחא יצור מצב שבו מדינות המערב יאבדו "פיקוח ושליטה עליהם".
אתמול אמר ראש ממשלת קטאר כי ישנה "פריצת דרך מסוימת" במשא ומתן לשחרור חטופים מרצועת עזה, והוסיף כי הוא מצפה לראות בקרוב שחרור של חטופים נוספים מהשבי ברצועה. הוא גינה "את ההצהרות של כמה בכירים ישראלים שמאשימים את קטאר", ולא הוסיף פרטים.
זמן קצר לאחר אותה הצהרה, ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי צייץ כי הוא "שמח לומר שקטאר הופכת לגורם חיוני ובעל עניין בהקלה על פתרונות הומניטריים. המאמצים הדיפלומטיים של קטאר הם חיוניים בשלב זה". הודעת הנגבי עשויה להצביע על כך שקטאר, שהייתה מעורבת בשחרור ארבע מהחטופות, דרשה אמירה חיובית כלשהי מצד ישראל - אחרי שבימים האחרונים הואשמה במימון תשתית הטרור של חמאס.
7 צפייה בגלריה
ראש המל"ל צחי הנגבי בהצהרה לתקשורת
ראש המל"ל צחי הנגבי בהצהרה לתקשורת
הנגבי הודה לקטאר, בנט: "שגיאה מוסרית"
(צילום: דנה קופל)
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הגיב לדברי הנגבי ואמר בצהריים: "ממשלת ישראל שוגה שגיאה מוסרית ומעשית חמורה. קטאר אינה 'שותפה חיונית לפעולות הומניטריות ולפעולות דיפלומטיות'. קטאר היא האויב עצמו. קטאר מממנת, מסייעת ומתחזקת את ארגון הטרור חמאס-דעאש. מטרת ישראל המוצהרת היא השמדת חמאס. מטרת קטאר היא הפוכה בדיוק: הצלת חמאס. איך נוכל להשמיד את האויב אם אנחנו מחלקים מחמאות לספונסר הראשי שלה, למען השם?".

המארח ארדואן: "חמאס - תנועת שחרור"

גם טורקיה מארחת בשגרה את בכירי חמאס, ולפני שנתיים התמקם שם פתחי חמאד, השייך לזרם הניצי של הארגון. בעת מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, אז טבחו מחבלי חמאס מבית לבית ביישובי העוטף, היה מנהיג חמאס הנייה באיסטנבול (צפו בסרטון, בפתח הכתבה).
בימים האחרונים פורסמו כתבות על מתיחות בין טורקיה לבין ארגון הטרור, אבל לשכת הנשיאות הטורקית הכחישה את הדיווחים שהנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הורה לבכירי חמאס לעזוב את המדינה, וטענה שהפרסומים "חסרי בסיס". מקורות טורקיים מסרו ל"א-שרק אל-אוסט" כי הדיווח על בקשת טורקיה ממנהיגי חמאס לעזוב "התבסס על העמדה שלפיה אנקרה מתנגדת להרג אזרחים בכל מצב, אבל יחסיה עם חמאס נמשכים".
7 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב פרלמנט ב אנקרה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב פרלמנט ב אנקרה
ארדואן: "חמאס הוא לא ארגון טרור"
(צילום: Murat Cetinmuhurdar/PPO/Handout via REUTERS)
אתמול התייחס ארדואן למצב בישראל ואמר כי "חמאס אינו ארגון טרור, אלא תנועת שחרור שמנהלת מלחמה כדי להגן על אדמתה". הוא הודיע כי לא יגיע לביקור בישראל: "אין לנו בעיה עם מדינת ישראל, אך יש לנו בעיה עם המדיניות שלה בנוגע לפלסטינים. ישראל ניצלה את הכוונות הטובות של טורקיה, לא אבקר בה כפי שתוכנן".
הנשיא הטורקי אמר גם כי "על ישראל להפסיק את 'התיישבות הטרור' ברמאללה ובמקומות נוספים. עליה להפסיק את התקיפות בעזה, וגם התקיפות בשטח ישראל צריכות להפסיק. יש לפעול לחילופי שבויים בדחיפות, ולשמור על מעבר רפיח פתוח בשביל סיוע הומניטרי".
במשרד החוץ אמרו בתגובה כי "ישראל דוחה בשאט נפש את דבריו החמורים של נשיא טורקיה על חמאס. ‏גם הניסיון של נשיא טורקיה להגן על ארגון הטרור ודברי ההסתה שלו לא ישנו את מחזות הזוועה שכל העולם ראה ואת עובדה החד משמעית: חמאס=דאעש".
גם לבנון מארחת כמה ממנהיגי חמאס ובהם סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית הנחשב לאסטרטג הארגון. שלשום הוא נפגש בביירות עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ועם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה. בלבנון מוצב גם נציג חמאס במדינה, אוסאמה חמדאן.
פורסם לראשונה: 20:37, 25.10.23