ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמסרב מתחילת המלחמה להעניק ריאיון לכלי תקשורת ישראלי, ישב לשיחה בת 66 דקות עם עיתונאי של מגזין "טיים". בריאיון, שפורסם היום בכותרת הראשית באתר ובעיתון, נתניהו אמר כי הכסף הקטארי שנכנס לרצועת עזה - בשנות כהונתו כראש ממשלה - נועד למטרות הומניטריות.
"רצינו לוודא שעזה מתפקדת אזרחית ולמנוע קריסה הומניטרית", ניסה להסביר. "הסוגיה המרכזית הייתה העברת נשק ואמל"ח מסיני לעזה".
1 צפייה בגלריה
שער ריאיון של בנימין נתניהו לעיתון "TIME"
שער ריאיון של בנימין נתניהו לעיתון "TIME"
שער הטיים
(שער ריאיון של בנימין נתניהו לעיתון "TIME")
בפתח הידיעה במגזין האמריקני, צוין לפני הצגת הריאיון כי בעשרת החודשים האחרונים סירב נתניהו להתנצל על כך שהותיר את ישראל חשופה למתקפת הפתע של חמאס, וההתנצלות היחידה שמסר הייתה על פוסט ברשת חברתית שבו האשים את ראשי מערכת הביטחון על כך שלא הצליחו לסכל את הטבח.
"ראשי צה"ל והשב"כ התנצלו על 7 באוקטובר. למה לא התנצלת בפני העם?", הייתה בין השאלות הראשונות שהופנו לנתניהו. "אמרתי שאחרי תום המלחמה תהיה ועדה עצמאית שתבדוק את כל מה שקרה, וכולם יצטרכו לענות על השאלות הקשות, כולל אני", השיב ראש הממשלה.
המראיין, שלא התייחס לשאלת ועדת החקירה, התעקש: "האם תעשה את זה עכשיו? האם תתנצל?". "אני לא חושב שאנחנו יכולים לעשות את זה עכשיו באמצע מלחמה", השיב נתניהו, והוסיף: "להתנצל? ברור ברור. אני מצטער עמוקות שדבר כזה קרה. אתה תמיד מסתכל אחורה ואומר 'האם היינו יכולים לעשות דברים שהיו מונעים את זה?', אתה חייב - איך אפשר שלא?".
לדברי ראש הממשלה, "7 באוקטובר הוכיח שמי שאמר שחמאס היה מורתע שגה. אני לא ערערתי מספיק, אם בכלל, על ההנחה הזו שהייתה משותפת לכל גופי הביטחון".
נתניהו נשאל למה ישראל לא תקפה את חמאס בעצמה, ואמר: "לא הייתה תמיכה מקומית (בישראל) לפעולה כזו. לא הייתה תמיכה בינלאומית לכך - וצריך את שניהם".
ראש הממשלה גם נשאל על ההפגנות בימי המהפכה המשפטית ועל כך שמערכת הביטחון וגופי המודיעין הזהירו אותו שקידומה מפלג את העם, ושחיזבאללה וחמאס ראו בכך את החלשת ההרתעה הישראלית "גורמי הביטחון הדגישו שזה לא המצב בעזה (מבחינת ההרתעה). הדבר החשוב יותר, שאני חושב שמה שבאמת השפיע זו הסרבנות בגלל ויכוח פנימי. אמרתי לפני 7 באוקטובר, אל תטעו, שהרגע הזה יגיע - נהיה שם כולנו - כל הפלגים שהיו חלק מהמחלוקת יצטרכו להתאחד כדי להילחם כאחד במתקפה".
נתניהו גם נשאל אם הוא מאמין שהוא יכול להוביל את המדינה אחרי האסון, ומה היה אומר אם מנהיג האופוזיציה היה עומד בשלטון באסון כזה. "זה תלוי מה הם עושים. האם הם מסוגלים להוביל את המדינה במלחמה? האם הם יכולים להוביל אותה לניצחון? האם הם יכולים להבטיח שהמצב שלאחר המלחמה יהיה מצב של שלום וביטחון? אם התשובה היא חיובית, הם צריכים להישאר בשלטון. בכל מקרה, זו החלטת העם", אמר.
"גורמים אמריקנים ומשפחות חטופים חוששים שאתה מגביר את המתיחות באזור כדי לחבל בהסכם הפסקת אש", עומת נתניהו בריאיון עם ההאשמות בעניין טרפוד העסקה. "זה לא נכון", טען. "אנו מתמודדים בפני חבל תלייה שאיראן מנסה להדק על צווארנו, ואני חושב שהמסר שאנו מעבירים, ב-360 מעלות, הוא שלא נהיה כצאן לטבח. ישראל אינה כשה המועלה לקורבן עבור האיראנים או עבור שלוחותיהם".