2 צפייה בגלריה
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
45 שעות עבודה בממוצע: "עומס רגשי ונפשי"
(צילום: נדב אבס)
כשלושה מכל ארבעה שופטים בישראל חשים שעומס העבודה המוטל עליהם רב מדי ומרביתם סיפרו כי הם מתקשים לאזן בין עבודתם לבין חייהם הפרטיים. כך עולה ממחקר שערכה מערכת בתי המשפט ושפורסם אתמול (שני). המחקר, שבדק את היקף העבודה של השופטים (הזמן המוקדש להכנה לדיונים, שמיעת דיונים וכתיבת החלטות ופסקי דין), מתפרסם שבועות ספורים בלבד אחרי שהנהלת בתי המשפט פירסמה נתונים על הסחבת הקשה בבתי המשפט, שגורמת לעינויי דין קשים ופוגעת באמון הציבור במערכת המשפט.
כך למשל, לפי הנתונים שפורסמו בראשית החודש ב-ynet, בבתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ מונחים 6,180 תיקים שמתנהלים יותר מחמש שנים וטרם קיבלו פסק דין, ובבתי משפט השלום ישנם לא פחות מ-13,301 תיקים שמתנהלים יותר משלוש שנים וטרם ניתנו בהם פסקי דין. המחקר שפורסם הוא למעשה "גרסת ההגנה" של מערכת בתי המשפט אל מול הטענות לסחבת, כשהשופטים אומרים למעשה שגם הם, ולא רק המתדיינים שמחכים שנים לסיום הדיונים המשפטיים בענייניהם, סובלים מהעומס.
במחקר המקיף שערכה גלי אביב השתתפו 676 שופטים, המהווים 87% מכלל השופטים בישראל. 77% מהם דיווחו כי מוטל עליהם עומס לא מידתי, ו-56% סיפרו כי קשה להם לאזן את חיי העבודה עם חייהם הפרטיים. התיקים שדרשו את מרב הזמן ובפער ניכר מכל היתר היו תיקי פשיעה חמורה שמתנהלים בבית המשפט המחוזי, כשמשך הזמן השיפוטי הממוצע שנמדד לגביהם עמד על יותר מ-148 שעות. אחריהם ברשימה נמצאים תיקי תובענות ייצוגיות המתנהלים בבתי הדין לעבודה (יותר מ-45 שעות). משך זמן הטיפול השיפוטי שנמדד לגבי תיק תביעה כספית אזרחי עומד בממוצע על כ-36 שעות.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בלוד
בית המשפט המחוזי בלוד
בית המשפט המחוזי בלוד
( צילום: נדב אבס)
וכמה עובדים השופטים? לפי המחקר שופט עובד כ-45 שעות בשבוע בממוצע, לא כולל הפסקות ונסיעות. 88% מהזמן של השופטים מוקדש לטיפול ישיר בתיקים המונחים בפניהם. התוצאה, לפי המחקר: "שופטי ישראל חשים עומס רגשי ונפשי בעבודתם בשל כובד האחריות המוטל על שכמם, המתח, הלחץ והשחיקה".
במערכת המשפט קבעו כי כדי להדביק את העומס ולהקל על עבודת השופטים נדרשים 200 שופטים נוספים. עוד ציינו שם כי מספר השופטים בישראל נמוך ביחס לעולם, בעוד שמספר עורכי הדין גדול פי ארבעה מהממוצע העולמי.