ההיערכות לקראת הכניסה הקרקעית בהתאם לדיווחים שלפיהם היא החלה: באוגדת החוד הסדירה של פיקוד הצפון, 36, כבר הספיקו לשכוח מהתמרון בשג'אעיה בתחילת השנה ופתיחה לראשונה של פרוזדור נצרים בנובמבר אשתקד. לוחמי חטיבות גולני ו-188 שפרוסים בגבול לבנון בחודשים האחרונים השלימו את ההכנות האחרונות לחציית הגדר לראשונה מאז קיץ 2006, והם לא לבד.
האוגדה המובחרת של צה"ל, 98, שהובילה את הפשיטות ברצועת עזה במסגרת שלב ג' של הלחימה נגד חמאס, הוסטה צפונה בחודש האחרון ובימים האחרונים צה"ל קיבל לגבי הכנותיה כמה החלטות ושינויים משמעותיים שתכליתן זירוז והשלמות ההכנות לפעולה קרקעית נגד חיזבאללה.
תקיפות צה"ל ביעדים של חיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל)

"חצינו את הרוביקון, גדודים וחטיבות נמצאות עמוק בנוהל הקרב, יחידות מילואים שלמות ביצעו תרגילים חטיבתיים מוצלחים והתאמות מעזה ללבנון. אנחנו במרחק של החלטה מכניסה ללבנון", העריך היום (שני) קצין בכיר בצה"ל בשיחה עם ynet. "החיילים נחושים ודרוכים, התאמנו גם תחת אש בצפון ויש כאן לוחמים שביצעו משימות הגנה סיזיפיות וחשו כמו אריות בכלוב. צה"ל הגדול התאמן ונערך וצויד לאורך השנים מוח האויב מספר אחד - חיזבאללה".
בדרג המדיני יש מי שעדיין מתלבט ומהסס אם להפעיל את האגרוף הקרקעי נגד חיזבאללה בנוסף למהלומות שצבא הטרור השיעי לא מפסיק לחטוף מחיל האוויר. צה"ל מבחינתו הציג לקבינט את האמון שהוכח מחדש בלוחמי החי"ר והשריון שלחמו בתוככי עזה במשך חודשים ארוכים, וחרף השחיקה הרבה, רבים מהגדודים, הסדירים והמילואים, רועננו וכשירותם חוזקה מחדש, מנטלית, בחימושים ובציוד, באימונים ובכשירות הטנקים והנגמ"שים.

"את זה אפשר לבצע רק בדריכה על הקרקע"

"החיילים מבינים שאין ברירה וזו התחושה גם בקרב המפקדים, אין דרך אחרת להשיב את התושבים לבתיהם מלבד הרחקה פיזית של חיזבאללה מאזור הגבול, ואת זה אפשר לבצע רק בדריכה על הקרקע", אמר הקצין הבכיר. שני סימנים מקדימים לתמרון הגיעו בימים האחרונים: דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" שלפיו יחידות עילית של צה"ל ערכו פשיטות מקדימות בדרום לבנון, וקריאה של צה"ל לתושבים המעטים שנותרו בכפרים, כמו למשל באזור הר דב, להתפנות.
בצה"ל גם צפויים לשכנע את הדרג המדיני שהתנאים למהלך כזה טובים כיום בהרבה מאשר בחודש אוקטובר או נובמבר בהסתמך על הנתונים הבאים: אלפי התקיפות היומיות הקבועות של פיקוד הצפון על תשתיות ועמדות חיזבאללה בדרום לבנון שגרעו אחוז גבוה מיכולותיו עימם נערך לתמרון נגד צה"ל; הרחקת אלפי פעילי כוח רדואן מיומנים אל מעבר לליטני (אפשר להניח ששינועם דרומה חזרה יזוהה על-ידי צה"ל ויגרום לתקיפתם באש); פינוי מרבית האזרחים הלבנונים והישראלים ממרחב הגבול והמכה הקשה שספג חיזבאללה במתקפת הביפרים ובחיסול מפקדיו הבכירים שפגעו אנושות ביכולות הפיקוד והשליטה שלו על אופרציות לחימה קרקעית נגד צה"ל.
ועדיין, קובעים בצה"ל, זה יהיה תמרון קשה ומורכב יותר מאשר היה נגד חמאס, מאחר שבחלק מיכולותיו, כולל התת-קרקעיות ששמורות ללחימה נגד הצבא, חיזבאללה עוד לא השתמש. ההערכה היא כי לצה"ל יש כמה אפשרויות לפעולה קרקעית: הגדולה ביותר כוללת הגעה נרחבת עד למרכז לבנון, שם יש מרכזי כובד לחיזבאללה בדמות משגרים רבים של טילים מדויקים ורקטות ארוכות טווח וכנראה גם מתקנים לייצור אמל"ח.
בחודש האחרון, כבדרך אגב, צה"ל פרסם לראשונה ובאופן חריג שבתוכניותיו יש גם אפשרות לפעולות בעומק לבנון. כוחות אוגדה 98 ובתוכם חטיבות הצנחנים בסדיר ובמילואים וכן חטיבת הקומנדו (שעלתה כמעט במלואה צפונה) מיומנות לבצע עם יכולות שהייה עצמאית ממושכת בשטח אויב ללא אספקה.
חלופה אחרת היא פועלה מוגבלת, בסגנון צוק איתן, לניקוי נוכחות חיזבאללה בקילומטרים סמוכים לגבול ותפיסת השטח בהם עד להסכם הפסקת אש שיכלול הורדה מלאה של צבא לבנון למרחבים אלו השולטים באש ובתצפית על הצד הישראלי. "רק כך, כשהתושבים יראו זאת בעיניים ולא ישמעו רק על חיסולים מרחוק ומספרי יעדים שהותקפו מהאוויר, ישוב האמון להחזיר את הילדים לבתיהם, אחרי מה שקרה ב-7.10", אמר היום גורם ביטחוני.
1 צפייה בגלריה
תרגיל צוות קרב חטיבה 7 בגזרה הצפונית
תרגיל צוות קרב חטיבה 7 בגזרה הצפונית
תרגיל צוות קרב בגזרה הצפונית
(צילום: דובר צה"ל )
בצמרת המדינית יש כאמור מי שמהסס ומקווה שהקהילה הבינלאומית בראשות ארה"ב וצרפת יכפו כעת הפסקת אש שתתבטא במימוש החלטת האו"ם 1701 מסוף מלחמת לבנון השנייה שאוסרת על נוכחות חיזבאללה מדרום לליטני.
שר הביטחון יואב גלנט כבר רמז שעמדתו דומה לזו של צה"ל, והוא דוחף במלוא כוחו לאשר מבצע קרקעי נגד חיזבאללה. כך או כך, בצה"ל ידרשו בכל מקרה לאכוף באופן יזום והתקפי כל הסכם שכזה בעתיד, גם בימי רגיעה, ולפגוע בכל הקמת עמדה או נוכחות מחודשת של חיזבאללה ליד הגבול - בניגוד למדיניות ההכלה של הממשלה לאורך שנים שאפשרה התבססות מלאה של ארגון הטרור השיעי בדרום לבנון והגעת מחבליו עד לגדר המערכת, לצד הקמת עשרות מוצבי טרור מול בתי שלומי, קריית שמונה ומטולה.
פורסם לראשונה: 21:43, 30.09.24