תיעוד מנזקי מתקפת המל''טים בקייב, ותיעוד משיגור טיל מיירט
(צילום: רויטרס)

מתקפת המל"טים המתאבדים האיראניים על אוקראינה בתחילת השבוע, שבה נהרגו לפחות שמונה בני אדם, הייתה אחת הדוגמאות לשיתוף הפעולה ההולך ומתהדק בין איראן לבין רוסיה – ולניסיון האיראני להתנתק ככל האפשר מהתלות במערב. הן רוסיה והן איראן הכחישו בתוקף שנשק איראני הועבר לטובת השימוש במלחמה באוקראינה, ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן אמר בשיחת טלפון עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל ביום חמישי האחרון כי "יש לנו שיתוף פעולה הגנתי עם רוסיה, אבל אספקת נשק ומל"טים לשימוש נגד אוקראינה לא נמצאת במדיניות שלנו".
5 צפייה בגלריה
(צילום: EPA, AP)
למרות ההכחשות, האיחוד האירופי החליט לקדם סנקציות נגד איראן אחרי שהוצגו לו ראיות לכך שהטענות האיראניות אינן נכונות. ומלבד זאת, גורמים במערב הזהירו בשיחה עם העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי אם רוסיה תעשה שימוש בעוד נשק מתוצרת איראן באוקראינה, הסיכויים להחייאת הסכם הגרעין, שבמסגרתו אמורות להיות מוסרות הסנקציות על טהרן, יפחתו עוד יותר.
השימוש הרוסי במל"טים האיראניים הגיע אחרי כמה חודשים שבהם הזהירו במערב מכך שאיראן אכן נערכת להעביר לרוסיה מל"טים כדי שישמשו אותה בשדה הקרב באוקראינה. העסקה בין הצדדים ככל הנראה הבשילה אחרי שהנשיא פוטין ביקר באיראן, שם נפגש עם המנהיג העליון עלי חמינאי ועם הנשיא איבראהים ראיסי.
5 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
האיראנים לא רק מכשירים את הרוסים, אלא גם מתחזקים את המל"טים
(צילום: EPA)
בחודש יולי האחרון הזהיר ממשל ביידן לא רק מכך שאיראן נערכת לספק לרוסיה מל"טים, אלא גם מהאפשרות שהכוחות האיראניים יאמנו את הרוסים ויכשירו אותם להשתמש במל"טים האלה. ביום חמישי האחרון אמרו גורמים אמריקנים כי נציגים מטעם הכוחות האיראניים אכן מכשירים את הרוסים להשתמש במל"טים, אחרי שהגיעו לחצי האי קרים, גם לטובת תיקונים תכופים ותחזוקה של כלי הטיס.

"תעודת הביטוח הכי טובה – הַקִּרְבָה לרוסיה"

מאז עלייתו לשלטון, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בן ה-83, שסביב מצבו הרפואי נפוצו שמועות בחודשים האחרונים, תכנן למצב את איראן בתור מעצמה אזורית. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", חמינאי שם לו למטרה להתחרות בארה"ב ביכולות הצבאיות שלה וביכולת ההשפעה הפוליטית שלה. את המטרה הזו, תכנן להשיג חמינאי ככל האפשר בלי לפנות אל המערב – וכעת, עם הבידוד שאליו נכנסת רוסיה, ראו יועציו פתח להצלחה.
5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
מלגלג על מי שהטיל ספק. חמינאי
(צילום: EPA)
ב"וול סטריט ג'ורנל" צוטט יועץ למשמרות המהפכה שאמר כי יועציו הקרובים ביותר של המנהיג העליון של איראן שכנעו אותו יותר ויותר לאחרונה שהעמקת שיתוף הפעולה עם רוסיה יכולה לשמש עבורו תעודת ביטוח פוליטית. ככל שיתקרב לרוסיה, יוכל לזנוח את התלות הכלכלית במערב, ולבנות קשרים עם מעצמות כמו רוסיה וסין, וכך לנטרל מעט את הסנקציות של המערב.
מלבד מל"טים מתאבדים שבהם כבר נעשה שימוש במלחמה באוקראינה, איראן, כך דווח, נערכת להעביר לרוסיה גם טילים בליסטיים מתוצרתה. ה"וושינגטון פוסט" דיווח ביום ראשון האחרון כי איראן ורוסיה סיכמו בחשאי על עסקת הנשק, ולפי חלק מהגורמים ששוחחו עם העיתון מדובר בפעם הראשונה שבה טילי קרקע-קרקע איראניים ישמשו את רוסיה לתקיפת ערים ובסיסי צבא באוקראינה. הטילים הללו, כך דווח, מסוגלים לפגוע במטרות בטווחים של 300 עד 700 קילומטרים.
5 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי באיראן
תרגיל צבאי באיראן
איראן צפויה לספק גם טילים לרוסים
(צילום: AFP/SEPAH NEWS)
עלי חמינאי עצמו, שדיבר ביום רביעי האחרון עם מדענים איראנים בטהרן, לא התייחס ישירות למתקפת המל"טים על קייב או לנשק האיראני שמסופק לרוסיה – אלא לגלג על מי שהטיל ספק ביכולת האיראנית לייצר מל"טים לטובת ייצוא. "כשתמונות של מל"טים איראניים היו מתפרסמות לפני כמה שנים, היו אומרים שהן עברו פוטושופ", אמר. "עכשיו אומרים שהמל"טים האיראניים מסוכנים, למה אתם מוכרים אותם או נותנים אותם לכך וכך?".

התמורה לאיראן?

אחרי שהעבירה ועוד צפויה להעביר לרוסיה נשק, איראן, כך לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", מנסה בעצמה להגיע לרכישת נשק רוסי מתקדם. גורמים איראנים אמרו לעיתון האמריקני כי בראש רשימת הרכש הצבאי של איראן עומד הדור החדש של מטוסי סוחוי Su-35, שיוכלו להחליף את צי המטוסים הישן של חיל האוויר האיראני, שגילו כבר קרוב ל-50, ולא יכול להתחרות בחילות האוויר של מדינות המזרח התיכון האחרות.
5 צפייה בגלריה
 תרגיל איראני במפרץ הפרסי
 תרגיל איראני במפרץ הפרסי
מטוסי קרב איראניים. הצי כבר מתיישן מאוד, אבל רוסיה לא צפויה להיענות
ובכל זאת, למרות הרצונות האיראניים, ניסיון העבר מלמד שרוסיה נרתעת לרוב מאספקת נשק מחשש לסנקציות בינלאומיות כבדות. אספקת נשק לאיראן בדמות מטוסים מתקדמים ביחס לאלה שבהם היא מחזיקה כיום, עשויה גם לפגוע במאמצים הרוסיים להתקרב לסעודיה, שאיתה מוסקבה מנסה לפתח יחסים כלכליים וביטחוניים רחבים יותר.