האזעקות שהדהדו בהפתעה גמורה בחלקים נרחבים ברחבי המדינה הבוקר (ש') ב-6:30 ומטחי הרקטות שנורו אל עבר ישראל, תוך חדירת מחבלים לשטחנו, הזכירו את מתקפת הפתע של צבאות ערב שהתרחשה בדיוק לפני 50 שנה, אז ביום כיפור, והובילה לפרוץ מלחמת יום הכיפורים.
ב-5 באוקטובר 1973 מסמך הערכה של חטיבת המחקר של המודיעין קבע כי "הסבירות שהמצרים מתכוונים לחדש הלחימה נמוכה".
3 צפייה בגלריה
סוכה מאולתרת על רכב צבאי. לוחמים בסיני בזמן מלחמת יום כיפור
סוכה מאולתרת על רכב צבאי. לוחמים בסיני בזמן מלחמת יום כיפור
סוכה מאולתרת על רכב צבאי. לוחמים בסיני בזמן מלחמת יום כיפור
(צילום: ארד שלמה, לע"מ)
למרות זאת, למחרת בצהריים צפרו האזעקות בישראל ותפסו את האזרחים וגם את הדרג המדיני והצבאי מופתעים. הכוחות הסורים והמצריים פתחו בהתקפה מתואמת על ישראל שכללה תקיפה אווירית והפגזה ארטילרית. מיד לאחר מכן, הצבא הסורי תקף את צה"ל ברמת הגולן בעוד הצבא המצרי צלח את תעלת סואץ.
רק לאחר גיוס מילואים נרחב, התרחש המפנה בקרב וישראל הצליחה להדוף את כוחות האויב. במשך 19 ימים נמשכה הלחימה העזה שהסתיימה בבלימת צבאות ערב והדיפתם - ובניצחון ישראלי, אך גם באבדות רבות בנפש: 2,689 הרוגים. בנוסף כ-294 חיילים נפלו בשבי ו-7,251 נפצעו.
3 צפייה בגלריה
גולדה מאיר
גולדה מאיר
גולדה מאיר. התפטרה מראשות הממשלה למרות שהוועדה לא מצאה אותה אשמה
(צילום: דוד רובינגר)
ועדת החקירה הממלכתית, ועדת אגרנט, שמונתה לבדוק את נסיבות פריצת המלחמה הטילה את מירב האחריות על הדרג הצבאי. כבר לאחר שהוגש דו"ח הביניים התפטר הרמטכ"ל דדו אלעזר מתפקידו, בעוד ראש אמ"ן אלי זעירא ואלוף פיקוד הדרום שמואל גונן (גורודיש) הודחו מצה"ל. שבוע לאחר מכן התפטרה גם ראשת הממשלה גולדה מאיר, למרות שוועדת אגרנט לא מצאה דופי בהתנהלותה.
חרף הניצחון הישראלי, מלחמת יום הכיפורים נחשבת עד היום כנקודת שבר בהיסטוריה הישראלית. לצד הגבורה הרבה והלחימה האמיצה והנועזת של החיילים, מהדהדים הכשל המודיעיני והאופן שבו האויב תפס את ישראל לא מוכנה. נדמה כי היום למרבה הצער ההיסטוריה חוזרת על עצמה.
3 צפייה בגלריה
פגיעה רקטה רקטות בגדרה
פגיעה רקטה רקטות בגדרה
ירי על ישראל הבוקר
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
החל משעות הבוקר נורו מטחי רקטות כבדים אל עבר ישראל ובחסותם הצליחו לחדור עשרות מחבלים אל שטח ישראל וניהלו קרבות ירי מול כיתות כוננות של יישובים כשהצבא אינו נמצא עדיין במקום. מכמה מהיישובים הללו נשמעות קריאות מצוקה של ממש. "אנחנו תחת מתקפה אף אחד לא בא לעזור לנו. יותר משעה וחצי עם ירי בלי הפסקה. שוחטים אותנו פה, אין צבא ואין כלום", אמר תושב יד מרדכי.
קו דמיון נוסף בין המתקפה הבוקר למלחמת יום הכיפורים הוא בזעקות של תושבי עוטף עזה חסרי האונים שנאלצו להתמודד תחילה לבדם מול המחבלים. תחינות התושבים לעזרה מזכירות את הקריאות הנואשות שהגיעו מהמוצבים בתחילת מלחמת יום הכיפורים, אז התחננו החיילים שהותקפו באש כבדה לסיוע של כוחות המילואים, אך לאלו לקח זמן רב להגיע. מה שעלה לישראל באבידות רבות.
The Butterfly Button