ועדת החוקה של הכנסת דנה הבוקר (ראשון) בפרשה שהסעירה את המדינה - חקירת הישראלים בחשד לרצח מחבל נוחבה ב-7 באוקטובר - שעודנה מתנהלת. "כשקראתי את המילים 'רצח מחבל נוחבה' בהודעת המשטרה הצטמררתי לחלוטין", אמר בפתח הדיון יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, "אני אביע את דרישתי שהתיק ייסגר בהקדם האפשרי". עוד קודם לכן לדיון הגיעו משפחות חטופים, שנשאו תפילה להשבתם לפני נסיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לוושינגטון. הם שרו יחד עם רוטמן "לו יהי".
אלמוג כהן מאיים על נציגי הפרקליטות: "פעם הבאה נסגור אתכם"
(צילום: ערוץ כנסת)

3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
רוטמן ואיסמן. "הצטמררתי כשקראתי את המילים 'רצח מחבל נוחבה'"
(צילום: שלו שלום)
הדיון התקיים בנוכחותו של אחד החשודים בפרשה - סער אופיר - וגם בנוכחות פרקליט המדינה עמית איסמן, שהודה: "כן, אני אישרתי את החקירה". איסמן הסביר: "עשינו את זה בלב כבד, היינו ערים למשמעויות. ובכל זאת כאשר הוצבנו מול התשתית הראייתית, שביססה חשד סביר, אז חשד סביר הוא אחד הגורמים".
ח"כ משה סעדה מהליכוד התפרץ לדבריו ואמר כי "לא היה דבר כזה שבזמן לחימה מביאים לוחמים בחשד לרצח, ובית המשפט אומר להם שאין ראיות". הוא ביקש מאיסמן להתנצל בפני הישראלים החשודים - ולהתפטר. "אני מבקש שתקום ותבקש סליחה מהלוחמים האמיצים האלה ותמסור את המפתחות", אמר. הגדיל לעשות חבר הכנסת אלמוג כהן, שאיים בתקיפות על נציגי הפרקליטות שנכחו בדיון: "אין לכם מושג מה קרה שם באותו יום, אתם חוצפנים. אני אומר לכם, פעם הבאה שתחשבו לשים יד עליהם, אנחנו נסגור לכם את מקום העבודה".
איסמן המשיך בנימוקיו לבדיקת המקרה ואמר כי "הסיבה לפתיחה בחקירה היא חומרים שהיו לנו בתיק אחר. ביקשנו לעכב את העברת החומרים בתיק השני, עד שלא יכולנו לחכות כי אלה חומרים רלוונטיים בהגנה על נאשם בתיק. אבל לא רצנו לפתוח בחקירה, אלא השעינו את החקירה ככל שיכולנו".
הדיון בוועדת חוקה, הבוקר
(צילום: ערוץ כנסת)

3 צפייה בגלריה
 משה סעדה
 משה סעדה
"תתנצל ותמסור את המפתחות". סעדה הטיח האשמות בפרקליט המדינה, בנוכחות אחד החשודים בפרשה
(צילום: יואב דודקביץ')
"יושב פה פרקליט המדינה ולא אומר אמת", טען סעדה. "בית משפט אמר שיש חשד סביר, כשהוא לא ראה את החומר. כשהוא ראה את החומר הוא אמר שאין חשד סביר לעבירה של ביצוע רצח. בשלב הזה הפרקליטות מלווה את התיק. ולכן הכשל שלכם. קח אחריות".

"גם במצב לחימה המתת מחבל יכולה להוות עבירה"

איסמן ציין כי התיק קיבל עדיפות כדי להגיע להכרעה בעניינו בהקדם האפשרי. "הדירקטיבה שלנו היא לתדעף את התיק הזה כדי להגיע לתוצאה אם כזאת ואם אחרת, בהקדם האפשרי. השאלה מתי כן פותחים או לא פותחים בחקירה במצב לחימה, זו שאלה שנידונה ארוכות".
הוא הבהיר כי "גם במצב לחימה, כאשר אדם לא מהווה עוד סכנה והוא מנוטרל לחלוטין, וכאשר מתבקש הלוחם להעביר אותו מנקודה א' לנקודה ב' - בשעה שיש לו ערך משמעותי לגוף הביטחון - המתה שלו יכולה לעלות כדי עבירה". הוא התייחס גם לטענות חברי הכנסת נגד אופי החקירה ואמר כי "אנחנו לא מנחים את המשטרה כיצד לבצע את פעולות החקירה ואיזה פעולות לבצע".
"האחריות על החקירה היא של המשטרה. כמובן שאם יש לה התלבטות או שאלה אנחנו שמחים לסייע. צריך להבדיל בין ליווי לבין מתן הנחיות. השאלה אם הוצגה לנו תוכנית החקירה - אז לא במקרה הזה". ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית אמרה: "זה שפל מוסרי כלפי הציבור וכלפי הלוחמים שלנו".
(צילום: ירון ברנר)

המשנה לפרקליט המדינה, מומי למברגר, נכח גם הוא בדיון והגיב על טענות חלק מחברי הכנסת לניכור לעם מצד הפרקליטות: "אני אפתח בשתי מילים שנאמרו פה 'ניכור לעם', בוא רגע נדבר על מי אלה ש'מנוכרים לעם'. פרקליט המדינה, בנו לוחם במילואים, חתנו גם לוחם. שני בניי לחמו חודשים רבים בשטחים ובעזה. אחד מהם היה יום שסיים את מלאכתו בג'נין, קיבל כדור שנגע בכתפו. כשהוא סיים את מלאכתו בהובלת כל המבצעים בנור א-שמס, ובג'נין, באותו יום שסיים הוא ירד לעזה והבן השני שלי יצא מעזה וחייל שלו נהרג, ועליי אומרים שאני 'מנוכר לעם'. אל תטיפו לנו מוסר על ניכור לעם".
הוא הוסיף כי אינו יודע אם היה מקבל החלטה על חקירה כזו שוב, אך ציין: "אני כן יודע לענות בצורה נחרצת שהתיק הזה בתשתית שהייתה לפנינו, מצדיק חקירה ומצדיק מעצר. היה הכרח להעמיק בחקירה, ולא הספיקה חקירה אחת או שתיים כדי להגיע למסקנות. הראיה שגם נכון להיום התיק עדיין ללא הכרעה".

תולדות הפרשה המסעירה - והסבר הפרקליטות

גורמים במשטרה הודו מוקדם יותר החודש, לאחר הסערה הציבורית, כי הם כבר לא מייחסים חשד לרצח לחשודים ישראל ביטון, סער אופיר ולחשוד נוסף. גם גורמים בפרקליטות שהנחו את המשטרה לפתוח בחקירה אמרו שהתיק ייגנז ככל הנראה.
מאוחר יותר חוקרי ימ"ר תל אביב החזירו את האקדח לביטון, מתנדב איחוד הצלה שנעצר. ביטון הכחיש את החשדות נגדו, ואמר כי באותו בוקר יצא מביתו במרכז הארץ כדי להילחם במחבלים עם האקדח שהוא מחזיק ברישיון. בבדיקה התברר כי מהאקדח שנתפס כשנעצר לא נורה אף כדור.
3 צפייה בגלריה
ישראל ביטון
ישראל ביטון
ישראל ביטון עם האקדח שהוחזר לו
בפרקליטות הסבירו החודש כי כבר בדצמבר האחרון נפתחה חקירה בעקבות מידע שהתקבל על אודות גניבת נשקים מלוחמי ימ"מ שנהרגו בקרבות ביום הפלישה של מחבלי חמאס ליישובי העוטף. בהודעה צוין כי "בעקבות חקירה שהובילה להגשת כתב אישום נגד ר' בעבירות אמל"ח והתחזות, והוא נעצר עד תום ההליכים".
בהתייחס לחשוד נוסף, סער אופיר, אמרו בפרקליטות כי "אף הוא נחקר ובמסגרת חקירתו נמצאו התבטאויות כתובות שלו מזמן אמת, בהן התוודה לכאורה על הריגתם של מספר מחבלים אשר הוא ואחרים תפסו בחיים, וכן במעשי אלימות קשים שנעשו במחבלים שלא במסגרת לחימה".
עוד ציינו כי הודעות אלה, שבהן החשוד התוודה לכאורה בהמתתם של מחבלים שנתפסו חיים, מצדיקות חקירה שלו באזהרה. "במהלך חקירתו הוברר כי מדובר לכאורה בדברי רהב", אמרו בפרקליטות. "בחיפוש שנערך בביתו נמצאו אקדח לא חוקי וכן חלקים של רובי M-16, והוא נחקר באזהרה גם בגין כך".
על ר', החשוד הנוסף, אמרו בפרקליטות כי הוא "עצור עד לתום ההליכים בגין כתב האישום בתיק האמל"ח. החשד הנוכחי נגדו עלה בעקבות סרטון שבו הוא נראה מכה פלסטיני כפות ברכבו. לסרטון זה התווספו ראיות נוספות לכאורה. בדיקות פורנזיות העלו כי אותו פלסטיני שהוכה ברכבו נמצא מת וגופתו לא זוהתה".
בהודעה החריגה נאמר כי "הפרקליטות מלווה את החקירה שמנוהלת על-ידי משטרת ישראל, ותפעל כדי לקבל החלטה במהירות האפשרית". בהתייחס לפרסומים ברשת נגד גורמי האכיפה, צוין בהודעה: "פרקליטות המדינה רואה בחומרה רבה פרסומים מסיתים שאין להם כל בסיס, המכוונים נגד פרקליטים שליוו כביכול את החקירה ומהווים למעשה התרת דמם. מדובר בפרסומים שכל תכליתם הטלת מורא על הפרקליטים מלבצע את עבודתם באופן מקצועי והגון".
"כל ניסיון להטיל דופי בפרקליטים אלה ובכלל בעבודת הפרקליטות ולקשור בין מערכת אכיפת החוק לבין ניסיונות פגיעה במדינת ישראל, לא יצלח. מערכת אכיפת החוק תמשיך לפעול בהתאם לדין, ללא מורא וללא משוא פנים".
מהחקירה עלה כי בין 7 באוקטובר ל-10 באוקטובר, במהלך הקרבות לטיהור עוטף עזה, הועבר הפלסטיני חי וכבול במעמד של שבוי על-ידי כוחות ביטחון פורמליים לידי החשודים – שלבשו מדים אף שלא גויסו – כדי שיעבירו אותו לנקודת איסוף שבויים. ואולם בשלב מסוים, כך נטען, הם "גרמו למותו" של המחבל.