מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש היום (שבת) בעמאן, בירת ירדן, עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי - כיממה לאחר נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה - שנשא דברים אתמול לראשונה מאז מפרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס.
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן, נג'יב מיקאתי
אנתוני בלינקן, נג'יב מיקאתי
מיקאתי ובלינקן
(צילום: GIL COHEN-MAGEN/POOL/AFP, JOSEPH EID/AFP)
לפי הצהרת משרדו של מיקאתי, ראש הממשלה הלבנוני ציין בפני בלינקן כי ביירות מחויבת ליישום החלטת האו"ם מספר 1701 שהתקבלה לאחר מלחמת הלבנון השנייה ב-2006, והובילה להרחקת חיזבאללה מהגבול עם ישראל, אך קרא לקהילה הבינלאומית "לדרוש מירושלים לחדול מההפרות שהיא מבצעת". מיקאתי הוסיף כי "יש לפעול להפסקת אש בלחימה בעזה, ולעצור את התוקפנות הישראלית בדרום לבנון".
לפי מאמר שפורסם היום בעיתון "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, יותר ממיליון מ"ר נשרפו בלבנון - כ-330 דונם בגזרה המזרחית של דרום המדינה ו-700 במערבית - בשל תקיפות ישראל לאורך הגבול, כאשר המספר ממשיך לעלות. לפי הדיווח, 95% מהעצים שנשרפו הם עצי אלון.
שר החקלאות הלבנוני מסר כי בעקבות ההתקפות נשרפו גם עצי זית, וכי רבים לא יכולים להגיע לאדמותיהם בגלל המצב, מה שמביא להפסדים כלכליים. במאמר נכתב כי ישראל משתמשת בזרחן לבן. "הזרחן גורם לפיזור האש ומקשה על הכיבוי. לזרחן יש השפעות נוספות כמו זיהום קרקע, מקורות מים ומערכות אקולוגיות", נכתב. עוד נכתב כי השריפות מאפשרות לישראל לראות בבירור את השטחים סביב, במיוחד לאחר פגיעת חיזבאללה במצלמות האבטחה על הגבול.
תיעוד תקיפת צה"ל בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)

בתוך כך, מוקדם יותר תקף צה"ל שתי חוליות מחבלים שניסו לבצע ירי מלבנון לשטח ישראל. דובר צה"ל מסר כי הכוחות השמידו עמדת תצפית של חיזבאללה. לאחר מכן תקף חיזבאללה מוצב בגליל המערבי, באזור ראש הנקרה. בתגובה, צה"ל השיב אש ארטילרית למרחבי הירי בלבנון. בהמשך, בתגובה למטחי הפצמ"רים והנ"ט לעבר המוצבים, חיל האוויר תקף בדרום לבנון. מטוסי קרב תקפו מחסני אמל"ח ויעדים צבאיים של חיזבאללה.
כאמור, רק אתמול, אחרי כמעט ארבעה שבועות של חילופי אש בין ארגונו לבין צה"ל בגבול הצפון, שבהם נהרגו כ-60 פעילי חיזבאללה, נאם נסראללה לראשונה. על רקע התהיות אם בכוונתו לפתוח במלחמה רבתי נגד ישראל נשמע נסראללה בנאום כמי שמנסה לשכנע מדוע די לעת עתה בפעולות שביצע ארגונו עד כה. הוא הדגיש כי חיזבאללה נכנס למעשה למערכה כבר ב-8 באוקטובר, ואמר כי "מה שקורה בגבול הלבנוני עשוי להיראות צנוע, אבל הוא חשוב מאוד". לטענתו המצב שכפה על צה"ל בצפון לא נראה מאז 1948.
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה, בנאומו אתמול. "זו מדינה חזקה? היא צריכה סיוע מאמריקה"
(צילום: Al-Manar via REUTERS)
לצד הדברים האלה ניסה נסראללה להרתיע את ישראל, ואמר כי מה שנעשה עד כה "לא יהיה הכול", מבלי לפרט. בהמשך אמר כי "הסלמה נוספת בחזית הלבנונית היא אפשרות ריאלית", וכי הסלמה כזו תלויה באירועים בעזה ובמעשי ישראל שם. באיום ישיר לישראל הזהיר אותה כי "אם תפתח במתקפת מנע בלבנון היא תעשה את הטעות הגדולה בתולדותיה". על הגעת נושאות המטוסים והמשחתות האמריקניות לאזור אמר: "ספינות המלחמה של ארה"ב לא מפחידות אותנו. אנחנו מוכנים היטב להתמודד גם איתן".
מזכיר המדינה האמריקני, שנמצא בשורת מפגשים בירדן, הגיע אתמול לביקורו הרביעי בישראל מאז תחילת המלחמה. בפתח ביקורו, התייחס בלינקן לאיומים מחזית הצפון ומאיראן. "היינו מאוד ברורים מהרגע הראשון שאנו נחושים שלא תהיה חזית שנייה ושלישית בסכסוך הזה. הנשיא ביידן אמר מהיום הראשון לכל אחד שחושב לפתוח עוד חזית ולנצל המצב: אל תעשו זאת", אמר. "גיבינו את המילים בצעדים - הצבנו שתי נושאות מטוסים באזור, ונקטו בפעולות נגד הטילים שנשלחו מתימן לישראל, ותקפנו בעיראק ובסוריה כהגנה על כוחותינו שם. אנו מחויבים להרתיע תוקפנות, וננקוט בצעדים ההכרחיים לעשות זאת".
לאחר פגישתם היום בעמאן של שרי החוץ של ירדן, מצרים, האמירויות, ערב הסעודית, קטאר והנציג הפלסטיני בנושא עצירת ההסלמה ברצועת עזה, תתקיים פגישה של כל השרים הערבים עם בלינקן, כדי להעביר את העמדה הערבית בצורה משולבת ומאוחדת. הנושאים הצפויים לעלות לפי סדר עדיפויות הם "הפסקת אש ברצועת עזה והתמודדות עם המצב ההומניטרי הקשה, ולאחר מכן טיפול בשורשי המשבר, היעדר פתרון צודק לסוגיה הפלסטינית ופתרון שתי המדינות".