מענה לקהילות המפונים, מאמצים למנוע נטישה וסיוע לרשויות המקומיות: לאחר קרוב לשמונה חודשים של הבטחות ומאבקים פוליטיים, אישרה היום (שני) הממשלה את התוכנית "צפונה" לסיוע מיידי לעשרות אלפי עקורי הצפון. תוכניות השיקום והסיוע ארוכות הטווח והרב-שנתיות יגובשו בתוך כחודש. על פי החלטת הממשלה שהובילו מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ומשה דוידוביץ, יו"ר פורום קו העימות, המענים ההכרחיים לשנת 2024 יתוקצבו בכמיליארד שקלים. על פי התוכנית שאושרה, כספים שלא ינוצלו עד סוף השנה יישמרו, ולא יוחזרו לקופת האוצר.
ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי: "מדינת ישראל ויתרה על חבל הארץ הזה"

זה חודשים ארוכים נאבקו בצפון על הצורך במענה דחוף לסוגיות רווחה, חינוך, תרבות, תשתיות ורפואה עבור 42 היישובים המפונים וכ-61 אלף תושבים שנעקרו מבתיהם, וזקוקים לסיוע ולחוסן ולמתן ודאות ותקווה באשר לעתידם. לפני כחמישה חודשים התחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני ראשי הרשויות כי בתוך עשרה ימים יציג את תוכנית הסיוע, אך זו נדחתה שוב ושוב - ובכל פעם הוכנה תוכנית שאינה עונה על צורכי התושבים ומנותקת מהם.
כעת, ביישובי קו העימות הצליחו לברך על המוגמר, אך הבהירו כי אין די בכך: "אני שמח שהתוכנית אושרה היום ומבחינתי זו התקדמות חיובית", מסר דוידוביץ, המכהן גם כראש המועצה האזורית מטה אשר. לדבריו, "ממשלת ישראל צריכה לתת תקווה למפונים ולתושבי קו העימות כולו, ולהעמיד הטבות מיידיות שימזערו ויבלמו את התופעה של נטישת התושבים כדי שיוכלו לחזור בשלום הביתה, וכעת אנו מחכים גם לפתרונות בסוגיה החשובה ביותר, והיא החזרת הביטחון בגבול והחזרת תושבינו המפונים לביתם". ראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיר את התוכנית "בשורה לתושבי הצפון", והבטיח: "ניתן גם פתרון ביטחוני רחב".
2 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
יו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ. "הממשלה צריכה לתת תקווה"
(צילום: יריב כץ)
בהחלטת הממשלה הועמדו מענים תקציביים רבים שיועמדו לטובת קהילות המפונים ברחבי המדינה בתחומים כמו חינוך, רווחה, בריאות, תעסוקה ועוד. הרשויות המפונות אף יקבלו מדי חודש 35 מיליון שקלים שיחולקו ביניהן, ובכספים יוכלו גם לתת מענה חלקי לנושאים שלא באים לידי ביטוי בהחלטת הממשלה, כמו סיוע ליישובים הלא מפונים וצרכים נוספים. כחלק ממטרותיה, התוכנית אמורה לקדם מענים גם לפיתוח דמוגרפי, כלכלי וחברתי ליישובים שאליהם עוד יצטרכו התושבים לשוב עם סיום המלחמה.
על פי הודעת משרד ראש הממשלה, התוכנית הכוללת לטווח המיידי והתוכנית הרב-שנתית לשיקום הצפון יתוקצבו בסכום כולל של 6.5 מיליארד שקל. 3.5 מיליארד אושרו לטווח המיידי ולתכנון טווח הביניים, ו-3 מיליארד נוספים מיועדים למתווה הרב-שנתי. במסגרת ההחלטה נקבע כי יוקם מטה ייעודי במשרד ראש הממשלה שתפקידו לקדם את יישום ההחלטה ולגבש את המתווה לשיקום הצפון ופיתוחו. המטה אמור להוות כתובת לפניות הרשויות והקהילות, ונציגי הרשויות יהיו חלק ממנו ומקבלת ההחלטות בכל הנוגע לשיקום ופיתוח האזור.

התיירות והחקלאות בהמשך

בעוד שהמענה המיידי, המיועד לשנת 2024, מיועד באופן מוגדר ליישובים ולתושבים המפונים, החליטה הממשלה לקבל את בקשת ראשי הרשויות שלפיה התוכנית לטווח הארוך תתייחס למכלול תחומי החיים בכל היישובים מ-0 עד 9 ק"מ מגבול לבנון. התוכנית אמורה לתת מענה לחיזוק עסקים ומפעלים, ⁠תמיכה בחדשנות, יצירת אקו-סיסטם לתחום הפודטק, ⁠חיזוק מעטפת המענים לליווי פסיכו-סוציאלי ותמיכה רגשית ונפשית בקהילה, ⁠שדרוג שירותי החינוך מהגיל הרך ועד האקדמיה, ⁠הקמת אוניברסיטה בקריית שמונה ועוד.
למרות כל אלה, בישיבת הממשלה הוחלט כי מענה לשיקום התיירות והחקלאות ולחיזוקן בצפון יינתן בהמשך - בהתאם לצרכים שיעלו עד סוף המלחמה. אלה, כך הוחלט, יקבלו עדיפות בגיבוש הסיוע הנדרש לשיקום. משרד ההתיישבות מתכנן להתמקד בסיוע ליישובי המרחב הכפרי - יישובים קטנים שהמרכיב המשמעותי בהם, הקהילה, נפגע אנושות מאז שהתושבים נעקרו מבתיהם. מיליוני שקלים יושקעו בכלים ומשאבים לשימור הקהילות, למרות הפיזור הנרחב של תושביהם, ובשיקומן. קהילות שלא יוכלו לשוב ליישובים שנפגעו קשות אמורים לקבל מענה באתרים זמניים שיוקמו עבורן, בדומה ליישובים בעוטף עזה.
2 צפייה בגלריה
העיר מטולה ההרוסה וכיתת הכוננות בעיר
העיר מטולה ההרוסה וכיתת הכוננות בעיר
הרס במטולה. המענה לתיירות ולחקלאות יינתן בהתאם לצרכים שיעלו עד סוף המלחמה
(צילום: אפי שריר)
שרי הממשלה מיהרו לברך היום על השלמת התוכנית והציגו את חלקם במענה לתושבי הצפון המפונים. שרת ההתיישבות אורית סטרוק אמרה כי "זיהינו את בעיית התפוררות הקהילות כבעיה אקוטית שמקשה הן על ההתמודדות עם ההווה, והן על הסיכוי לחזור לישובים בעתיד. נתמקד בשיקומן וחיזוקן של הקהילות ביישובי המרחב הכפרי, במבט צופה פני אתגרי ההווה והעתיד גם יחד".
שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף, שהחרים במשך שבועות את ישיבות הממשלה בדרישה שתוגש תוכנית סיוע מקיפה, אמר: "המאבק למען תוכנית הצפון הצליח. ניתן מענה לצרכים המיידים של התושבים בחזית הצפון. אנו מחויבים להמשיך להיאבק ולפעול למען עתיד טוב יותר למדינת ישראל בכלל, ולתושבי הצפון והנגב בפרט".
שר העלייה והקליטה אופיר סופר, שמתגורר במושב טפחות שבמרום הגליל, ציין כי החלטת הממשלה היא "צעד חשוב ומתבקש, המספק מענה לטווח הקצר ומדגיש את המחויבות של המדינה לשלומם ורווחתם של תושביה". לדברי השר סופר, אין די בהחלטה הזו בלבד: "מחובתנו כממשלה להביא להחלטה רחבה יותר שתספק מענה אזורי כולל, ותתחשב גם ביישובים שאינם מפונים אך נמצאים סמוך לטווח האש. יישובים אלו נפגעים ברמה הכלכלית וברמת השירותים הניתנים לאזרחים, ולכן יש לפעול להרחבת הסיוע כך שיכלול גם אותם".