פשיטה דרמטית על בתיהם של יבואנים ואנשי מכס - לאחר החדרת סוכן סמוי לנמל אשדוד: המשטרה עצרה הבוקר (שלישי) עשרות חשודים, בהם בעלי תפקידים בכירים, בין היתר בגין חשד לעבירות שוחד חמורות. החקירה התנהלה באופן סמוי במשך שנים והלילה - עם גל המעצרים - היא הפכה לגלויה.
לפי המשטרה, הופעל סוכן שכונה "ג'ק ספארו" במשך 4.5 שנים - הפעלת הסוכן הארוכה בתולדות המשטרה. הוא הופעל בשיתוף רשות המיסים, וחשף עבירות של הברחת סחורות בעבור שוחד, עבירות מס והלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בנמל. העצורים הם יבואנים מהארץ ושטחי יו"ש, עמילי מכס ובודק מכס. בנמל אשדוד ובמשטרה הדגישו כי הפשיטה לא הייתה בנמל, ואיש מעובדיו לא נעצר.
(צילום: ירון ברנר)

תיעוד המעצרים - והסחורות שעבורן ניתן שוחד
(צילום: דוברות המשטרה)

במטרה ללמוד את תחום ההברחות, לחשוף את העבירות ואת המבצעים אותן, איתרה וגייסה ימ"ר לכיש שוטר שענה לקריטריונים. הוא הוסמך והוכשר כבודק מכס של רשות המיסים והוחדר בשנת 2020 לעבוד כבודק מכס ביטחוני במשרה מלאה, בנמלי ובמסופי המטען באשדוד.
הסוכן שכונה "ג'ק ספארו" - כשמו של הדמות הראשית בסדרת סרטי שודדי הקריביים - הצליח לחדור תחת סיפור כיסוי שנבנה עבורו למערך הבודקים בנמל. לפי המשטרה, לאורך השנים הוא פעל לרקום קשרים ובניית אמון עם יבואנים מרחבי הארץ ויו"ש ועם עמילי המכס המייצגים אותם מול מנהל המכס ברשות המיסים, בהם יעדים מרכזיים שסומנו כמי שידם בתחום ההברחות ולחלקם אף קשרים עם ארגוני פשיעה, שפניותיהם אל הסוכן להברחת סחורות עבורם לתוך המדינה לא איחרו להגיע.
7 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד. חשד לשוחד בשער הכניסה הימי המרכזי
(צילום: גדי קבלו)
לאחר שהסוכן הצליח לרכוש את אמונם של היבואנים ועמילי המכס, הם החלו לבקש ממנו לסייע להם בהברחת סחורה המגיעה במכולות לנמל, על ידי כך שהוא יהיה זה שיבדוק לכאורה את המכולה ויוודא כי תכולתה תואמת לתצהיר שהועבר לרשויות המכס, ובהתאם לאותו תצהיר ואישור הבודק יוחלט על גובה המס שייגבה. כל זאת, בתמורה לכספי שוחד של עשרות ומאות אלפי שקלים ששילמו החשודים לסוכן. אותם גורמים חשודים כי שיחדו גם גורמים נוספים, בהם עובד בית המכס באשדוד ועובד משרד התחבורה, שנעצרו גם הם.
לאורך השנים בדק הסוכן במסגרת תפקידו מאות מכולות שהגיעו לארץ, שבעבור עשרות מהן קיבל כספי שוחד בתמורה ל"העלמת עין" מסחורה שהוסלקה במכולות בדרכים יצירתיות. לדוגמה: מוצרי טבק שהוסלקו בתוך חלקים של בובות ראווה, ביגוד והנעלה של מותגי יוקרה חלקם חשודים כמזויפים ("רפליקות") שהוסלקו במכולה שהכילה ביגוד זול לכאורה, חלקי חילוף לרכבי יוקרה בפרט - וכלי רכב בכלל שלא קיבלו את אישור משרד התחבורה.
7 צפייה בגלריה
הסחורות שנתפסו בנמל אשדוד
הסחורות שנתפסו בנמל אשדוד
הסחורות שעבורן קיבל הסוכן שוחד - כדי שיעלים עין מהחדרתן
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
הסחורות שנתפסו בנמל אשדוד
הסחורות שנתפסו בנמל אשדוד
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
הסחורות שנתפסו בנמל אשדוד
הסחורות שנתפסו בנמל אשדוד
בחביות של מלפפונים חמוצים הוסתר ג'ל לטיפול בבעיות זקפה
(צילום: דוברות המשטרה)
בנוסף, הסוכן תפס וגם היה שותף לעשרות תפיסות משמעותיות של מינהל המכס ברשות המיסים, של מכולות שהכילו סחורה אסורה ובלתי חוקית שהוסלקה במגוון דרכים יצירתיות, כגון אמצעי לחימה, תחמושת שהוסלקה בתוך שטיחים מגולגלים, חלקי נשק קטנים שהוסלקו בתוך ארגזים שהכילו ברגים לכאורה, כמויות גדולות של ג'ל "קמגרה" לטיפול בבעיות זקפה ללא אישור משרד הבריאות שהוסלק בתוך חביות של מלפפונים חמוצים, חלקי נשק שרותכו בתוך מכונה, סמים מסוכנים בכמויות גדולות, טבק, מותגים מזויפים ו"רפליקות" ברמת אמינות גבוהה מאוד, מוצרים וצעצועים לתינוקות ללא תו תקן, ועוד עשרות רבות של מוצרים שונים, שהיו אמורים כאמור להיכנס ארצה ולהיות מופצים ברחבי המדינה וביו"ש.
אחרי 4.5 שנים של איסוף ראיות וממצאים הבשילה החקירה הסמויה, ומאות שוטרים - מימ"ר לכיש, יחידת יואב, חטיבת סה"ר, יחידה טקטית מג"ב, יחידת הכלבנים, צה"ל ובשיתוף חקירות מכס ומע"מ תל-אביב ויחידת הסמים והמכס בבית המכס אשדוד - פשטו על בתיהם של עשרות חשודים בארץ וביו"ש, ועצרו אותם.
בחיפושים שנערכו בבתיהם נתפסו יותר ממיליון שקלים במזומן, מטבע זר והמחאות, שמונה רכבי יוקרה, מסמכים, מחשבים ניידים, רכוש ונכסים שלפי החשד מקורם בעבירות כלכליות, בגינם ייפתחו הליכי חילוט. החשודים נחקרים הבוקר במשרדי ימ"ר לכיש, בחשד להלבנת הון, מתן שוחד לעובד מדינה, הברחת טובין ועבירות נוספות. בהמשך הם יובאו בפני בית משפט השלום לדיון בעניינם.
7 צפייה בגלריה
הסחורות שנתפסו בנמל אשדוד
הסחורות שנתפסו בנמל אשדוד
אחד העצורים בפרשה
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
הסחורות שנתפסו בנמל אשדוד
הסחורות שנתפסו בנמל אשדוד
בבתי החשודים נמצא מזומן בהיקף של יותר ממיליון שקלים
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
דני לוי לומד על הפעלת הסוכן בנמל אשדוד במחוז דרום של המשטרה
דני לוי לומד על הפעלת הסוכן בנמל אשדוד במחוז דרום של המשטרה
המפכ"ל דני לוי בביקור במחוז דרום
(צילום: דוברות המשטרה)
במשטרה אמרו כי המעצרים הם תולדה של חקירה מורכבת וארוכת שנים, פרי יוזמה משותפת של המשטרה ורשות המיסים, אשר פעלו במשותף להחדרת הסוכן לנמל. מפקד מחוז הדרום ניצב אמיר כהן ומפקד מרחב לכיש ניצב משנה רועי ולדמן, קיבלו עם כניסתם לתפקיד סקירה נרחבת על פעילות הסוכן, ומאז עמדו מקרוב על פעילותו בנמל. "זאת, לאור החשיבות העליונה לחשוף ולהפליל את היעדים המרכזיים שסומנו על ידי המשטרה ורשות המיסים, כמי שפועלים באופן שיטתי כארגוני פשיעה כלכליים על מנת להבריח לשטחי המדינה סחורות אסורות, פוגעים באופן ישיר בביטחון האישי והכלכלי של האזרחים וכן מעלימים מיסים בהיקפים מצטברים של מאות מיליונים ואף מיליארדי שקלים מקופת המדינה", אמרו במשטרה.
הבוקר הגיע המפכ"ל רנ"צ דני לוי למחוז דרום של המשטרה על מנת ללמוד מקרוב אחר הפעלת הסוכן. מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ שיבח בפני המפכ"ל את ניצב כהן ואת שיתופי הפעולה בין הרשות למשטרה, שלדבריו "הביאו להישגים המשמעותיים של החקירה".
שאול שניידר, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, מתח ביקורת על ההודעה שפרסמו המשטרה ורשות המיסים ואמר ל-ynet: "הפעילו סוכן סמוי במכס וגילו מה שגילו. כל התהליך הזה נעשה על ידי המכס. לנמל אין יד ורגל בנושא הזה. עובדי המכס הם לא עובדי נמל אשדוד. אף אחד מהעובדים של הנמל לא עצור והפרשה הזו קשורה לרשות המיסים והמכס. חיפשו כותרות על גב הנמל והנזק נעשה".
נמל אשדוד הוא אחד משלושת הנמלים המסחריים בישראל - ביחד עם נמל חיפה ונמל אילת - והוא הנמל הגדול בארץ מבחינת מספר אוניות המטען שעוברות דרכו והיקף שינוע המטענים.