איילון דרום שוב נחסם הבוקר (שני) לתנועה למשך כשעה באזור מחלף רוקח, בשיא שעות העומס - הפעם בעקבות רימון שאותר בשול הכביש. גם במקרה הזה, כמו ביום חמישי האחרון, אז נחסם איילון צפון בעקבות "עבודות חירום" בשל נזילה, התפתחו בעורק התחבורה הראשי עומסים כבדים שהשפיעו לא רק על הנוסעים בו. כמעט מיד עם החסימה התפתחו פקקים בצירים המובילים אל האזור, בהם שדרות רוקח, לתוך רחוב אבן גבירול המרכזי וכבישים נוספים.
עוד כתבות בנושא:
כאמור, זו לא הפעם הראשונה ולא השנייה שאירוע נקודתי בכביש המרכזי הוביל לפקקי ענק בכל רחבי תל אביב, ולפעמים אף בערים הסמוכות לה. כך למשל, בסוף חודש אוקטובר האחרון נהגים דיווחו על עומסי תנועה חריגים בעיר, שבדיעבד נגרמו מתאונת דרכים יחסית קלה שהתרחשה בין רחוב יגאל אלון בעיר למחלף דרך השלום.
אותה תאונה הובילה לשורה של פקקים ברחובות מרכזיים, בהם שאול המלך, דרך נמיר ורחוב ארלוזורוב. לצד הרכבים הרבים שעמדו בפקק, גם מאות אוטובוסים הושפעו מהמצב וחלק מהנוסעים בחרו "לנטוש" את הנסיעה טרם הגיעו ליעד וללכת ברגל.
ההשפעה הגדולה של פקקים כמו זה על רחובות רבים בתוך הערים נובעת משתי סיבות עיקריות: הראשונה, כמעט אף אחד לא נוסע על כביש מהיר, כמו למשל נתיבי איילון, כדי להגיע לנקודה אחרת על אותו הכביש. אנשים שמתעכבים באזור מסוים בציר לרוב מתעכבים גם בירידות ובעליות לאורכו מתוך העיר, וכך נוצרים פקקים נוספים באזורים הסמוכים למחלפים, לעיתים גם ברחובות עמוק בתוך הערים עצמן.
סיבה נוספת, והיא העיקרית – היעדר משווע בתשתיות תחבורה ציבורית כמו מטרו, רכבת קלה מפותחת ונתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית. התוצאה: יותר אנשים שנמצאים על הכביש מעדיפים את הרכב הפרטי, מה שמחמיר את הפקקים שמשפיעים גם על התחבורה הציבורית - במעגל בלתי נגמר של עמידה במקום ושל חוסר יכולת לתכנן זמנים.
מנתונים בלעדיים שפורסמו לאחרונה ב-ynet וב״ידיעות אחרונות״, עולה תמונה שמציגה בבירור עד כמה חמור המצב בכבישים: באוקטובר-נובמבר ירדה מהירות הנסיעה הממוצעת בגוש דן ב-7.5% לעומת מאי-יוני, כשבמקומות שונים בשעות העומס הפער מגיע גם ל-11%.
בנתיבי איילון, שבהם יש אזורים שלמים שהמהירות הממוצעת בהם עומדת על 30-20 קמ"ש בלבד, הודו כי הכביש כבר מזמן נמצא ב"תפוסה מלאה", והזהירו כי ללא שיפור משמעותי בתשתיות התחבורה הציבורית, המצב רק יחמיר. "מניתוח הנתונים שלנו אנחנו יודעים שכביש עירוני כמו רחוב המסגר בתל אביב למשל, יותר אטרקטיבי מנתיבי איילון בשעות מסוימות מבחינת מהירות הנסיעה", אמר פליקס שכמן, ראש אגף ניהול מידע בנתיבי איילון.
אורן בנדר, מנהל מחלקת תכנון תנועתי בחברת נתיבי ישראל, הוסיף: "ההחמרה בעומסי התנועה באזור המרכז היא עדות ישירה לגידול בנפחי התנועה במרכז הארץ". לדבריו, "עלינו להמשיך להשקיע בתשתיות תחבורה ציבורית חדשות בכבישים הבינעירוניים, שיתחברו לתווך העירוני תוך מתן דגש לפתרונות שיתופיים ומודרניים, שיאפשרו צמצום התלות ברכב פרטי".