2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה תקווה חדשה
ישיבת סיעה תקווה חדשה
"מהלך היסטורי". שר המשפטים סער
(צילום: יואב דודקביץ')
שבעה חודשים לאחר השבעת הממשלה, שר המשפטים גדעון סער פרסם בצהריים (שני) את הצעת החוק שהפכה לגולת הכותרת מבחינתו במשרד המשפטים, שמטרתה לעגן את זכויות הנחקרים במשפט הפלילי בחוק יסוד.
מדובר בפעם הראשונה שמוצע חוק יסוד שמקנה מעמד חוקתי לזכויות יסוד של חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה מאז חקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו לפני שלושים שנה. סער מתכוון שחוק יסוד: זכויות בחקירה ובמשפט הפלילי יוכל להגן על עצורים, חשודים ונאשמים מפני כוחה העודף של המדינה ומערכותיה, בזמן שהם נמצאים במצב פגיע ומוחלש, ומציע בין היתר לעגן את הזכות להליך הוגן כפי שבמדינות רבות בעולם מחשיבים כעקרון מרכזי בהליך הפלילי. בנוסף, הצעת החוק מעגנת את זכותו של הנאשם לייצוג והתייעצות על-ידי עורך דין כזכות חוקתית.
2 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
"זכות בסיסית של האזרח שנמצא בפערי כוח מול המדינה ומערכותיה"
(צילום: shutterstock)
הצעת החוק מעגנת גם את הזכויות בהליכי מעצר, זכויות בהליכי חקירה, זכות להימנע מהפללה עצמית וכן זכויות ועקרונות יסוד בהליך הפלילי, כגון חזקת החפות. סעיף נוסף בהצעה מתייחס להגבלת סוגי הענישה, שבמסגרתם נקבע כי כל אדם זכאי שלא יוטל עליו עונש גופני או אכזרי.
את חיבור תזכיר החוק המקיף הובילה המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי, ובשיתוף המחלקה החוקתית לייעוץ וחקיקה, לאחר שסער הנחה על גיבוש חוק היסוד בקיץ. בעקבות הנחייתו פורסם בחודש אוגוסט האחרון קול קורא לציבור והתקבלו התייחסויות בנושא, ותזכיר החוק שפורסם היום פתוח להערות הציבור למשך 21 ימים.
"אני נרגש להוביל מהלך היסטורי במשפט החוקתי שלנו", אמר השר סער. "למהלך החוקתי חשיבות עליונה בשמירה על זכויותיו הבסיסיות של האזרח שמצוי בפערי כוח מול המדינה ומערכותיה. התחייבנו לציבור לעגן ולבצר זכויות אלה, והדברים קיבלו ביטוי גם בהסכמים שביסוד הקמת הממשלה. זהו חוק יסוד שמזמן היה צריך לחוקק. בחוקותיהן של המדינות המתקדמות בעולם מעוגנות זכויות היסוד של האדם בהליכי חקירה ומשפט".
סער הוסיף כי הוא רואה חשיבות גם בתשומת הלב שניתנה לזכויות נפגעי העבירה ולזכויות קטינים, בעלי מוגבלות ובעלי קשיי שפה, ואמר שבכוונתו להביא את הצעת החוק לממשלה ולכנסת עוד במושב הכנסת הנוכחי".