לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה נוספת וחריגה בשבת, כדי לחדד את המסר שהועבר אחרי הנאום שבו חשף הנשיא ג'ו ביידן את ההצעה הישראלית החדשה לחמאס. "תנאיה של ישראל לסיום המלחמה לא השתנו", נכתב בהודעה החדשה, שפורסמה באנגלית לתקשורת הזרה. "התפיסה שישראל תסכים להפסקת אש קבועה לפני שהם יתקיימו היא נון-סטרטר".
ביידן חושף את ההצעה הישראלית
(צילום: רויטרס)

2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
הבהרה על הבהרה. ביידן ונתניהו
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, REUTERS/Elizabeth Frantz)
לפי ההודעה, התנאים הללו כוללים את השמדת היכולות הצבאיות והאזרחיות של חמאס, שחרור כל החטופים הישראלים והבטחה שרצועת עזה לא תהווה עוד איום על ישראל. לפי לשכת נתניהו, גם בהצעה החדשה "ישראל תמשיך להתעקש שהתנאים האלה יתקיימו לפני הפסקת אש קבועה".
זמן קצר אחרי ההודעה הזו פרסם ראש האופוזיציה יאיר לפיד פוסט ברשת X: "ממשלת ישראל לא יכולה להתעלם מנאומו המשמעותי של הנשיא ביידן. יש עסקה על השולחן וצריך לעשות אותה. מזכיר לנתניהו שיש לו מאיתנו רשת ביטחון לעסקת חטופים אם בן גביר וסמוטריץ׳ יעזבו את הממשלה".
אתמול, אחרי כניסת השבת, פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה בעברית שלפיה "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע על-ידי ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
השוני בין שתי ההודעות של לשכת נתניהו הוא בעיקר בחידוד, שלפיו חרף הדברים של ביידן - שמהם השתמע כי ההצעה הישראלית תביא לסיום המלחמה תוך הישארות חמאס בשלטון - ישראל לא התכוונה לכך. חמאס מצידו מסר בהודעה רשמית אתמול כי הוא רואה את ההצעה שנכללה בנאום ביידן בצורה חיובית.
גם בני משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקנית הגיבו להצעה, ושיבחו אותה: "הזמן לעסקה הוא עכשיו. 238 ימים אחרי טבח חמאס ביותר מ-1,200 בני אדם, בהם 44 אמריקנים, וחטיפת יקירינו, על העולם לנקוט בכל צעד שדרוש כדי לשים סוף למלחמה הברוטלית הזו ולהביא את כל 125 החטופים הביתה", אמרו.
אגב, גם בפעם הקודמת שבה פרסמה לשכת נתניהו שתי הודעות בשבת - בתחילת מאי - הן עסקו בסירובה של ישראל לסיים את המלחמה במסגרת עסקה עם חמאס. באותה שבת פרסם השר בני גנץ הודעה שבה מתח ביקורת חריפה על נתניהו, והדגיש כי בתשובות חמאס למתווה צריך לדון בקבינט המלחמה באופן מסודר. "יש לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים", אמר אז.

ההצעה שחשף ביידן

לפי דברי ביידן, בשלב הראשון תיפסק האש למשך שישה שבועות וישוחררו חטופים מקבוצת הנשים, הזקנים והפצועים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. מלבד זאת, ישראל תסיג את כוחות צה"ל מהאזורים המאוכלסים ברצועה, ותאפשר לתושבי הרצועה לחזור לבתיהם - גם בצפון הרצועה. הסיוע ההומניטרי יגבר - ויכלול 600 משאיות שייכנסו לרצועה מדי יום.
במהלך ששת השבועות של הפסקת האש, ינהלו ישראל וחמאס מו"מ בנוגע להמשך הפסקת האש ומעבר לשלב השני. ההצעה, כך אמר ביידן, קובעת שאם המו"מ יימשך יותר משישה שבועות - הפסקת האש תימשך, כל עוד המו"מ נמשך. ארה"ב, מצרים וקטאר, לפי ביידן, יפעלו להמשיך את המו"מ עד הגעה להסכמות סביב ההמשך.
בשלב השני, ישוחררו כלל החטופים החיים שנותרו - כולל גברים וחיילים בתמורה לאסירים פלסטינים, וכוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. ככל שחמאס יעמוד בהתחייבויותיו, אמר ביידן, הפסקת האש תהפוך ל"הפסקת העוינות" לתמיד - הפסקת המלחמה, במילים אחרות. בשלב השלישי, תיכנס לפועל תוכנית לשיקום עזה - וגופות החטופים יוחזרו.
"זו ההצעה שעכשיו על השולחן", אמר הנשיא ביידן בנאומו. "אזרחי ישראל צריכים לדעת שהם יכולים לקחת את ההצעה הזו - בלי סיכון לביטחון. הם השמידו את כוחות חמאס. הוא לא יכול לעשות עוד 7 באוקטובר - אחת המטרות של ישראל במלחמה, מטרה צודקת. אני יודע שהרבה מהישראלים לא יסכימו להצעה ויקראו להמשך המלחמה לתמיד, חלק אפילו בקואליציה. אני קורא למנהיגים ישראלים לעמוד מאחורי העסקה, למרות כל לחץ שיבוא".

חשף את הבלוף?

ביידן דיבר אתמול במשך שבע דקות על כך שישראל הגישה הצעה לחמאס, ומצד שני קרא, שלא לומר הפציר, בישראל ובישראלים לקבל את ההצעה הזאת – פרדוקס לא ברור שמעיד על החשדנות בצד האמריקני כלפי ממשלת ישראל והעומד בראשה בנימין נתניהו. "אסור לפספס את ההזדמנות ולהמשיך במלחמה במרדף אחר מושג בלתי מוגדר של 'ניצחון מוחלט'", אמר ביידן.
2 צפייה בגלריה
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
היכן הלחץ על ארגון הטרור? הנייה וסינוואר
(צילומים: AP)
לדברי ביידן, "הדבר יפגע בכלכלה, בצבא ובמשאבים האנושיים, ויגביר את הבידוד של ישראל בעולם. זה לא יחזיר הביתה את החטופים, לא יביא לישראל ביטחון בר-קיימא, לא יביא לתבוסה מתמשכת של חמאס ולא יביא לישראל ביטחון לאורך זמן". נקודה מעניינת נוספת שכדאי לשים אליה לב בכל הנוגע לעיתוי היא הסמיכות למועד אפשרי לפרישת השר בני גנץ מהממשלה. אפשרות סבירה היא כי בממשל ביידן חוששים מהקצנה של נתניהו בהיעדר גנץ.
מצד אחד, ביידן חשף את ה"בלוף" הישראלי וגילה שישראל הסכימה למעשה לסיום המלחמה ללא מיטוט חמאס ולמשא ומתן שלא תחת אש - גם אחרי השלב הראשון של העסקה שיימשך שישה שבועות, כל עוד המשא ומתן נמשך. זהו אותו ניסוח מעורפל שעליו דיברו בשבועות האחרונים מאחורי הקלעים במטרה לתת לחמאס 'סיום מלחמה' גם אם לא קוראים לזה כך. מצד שני, אם ישראל הגישה הצעה בת שלושה שלבים ומחכה לתשובה של חמאס - היכן הלחץ על ארגון הטרור? האספקט הזה נעדר לחלוטין מהנאום של ביידן.
באופן כללי, דבר שבלט בנאום הוא שעיקר הלחץ מופעל על ישראל - ושוב חמאס יוצא פטור. דבר נוסף שבלט הוא הסלידה של הנשיא האמריקני מנתניהו ומהבטחותיו על "ניצחון מוחלט". בנאומו, ביידן מודיע לישראלים שלא יאמינו לסיסמאות של נתניהו – אין דבר כזה "ניצחון מוחלט". ביידן הוסיף ואמר לישראלים שלמעשה חמאס כבר הובס, והוא כבר "לא יכול לבצע עוד 7 באוקטובר". אולם בשבוע שבו נמשך הירי מהרצועה וחמושים ביצעו ירי גם לעבר בת חפר וגן נר - ספק רב אם הישראלים יאמינו לו.
ביידן תקף בנאום את השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', מבלי להזכירם בשמם, ואמר כי הם רוצים שהמלחמה "תימשך לנצח", ו"לכבוש את עזה". בנאומו, ביידן חזר על הפוטנציאל שישראל יכולה ליהנות מעסקה אם תסכים להצעה – הסדר בצפון שיאפשר את חזרת התושבים ונורמליזציה עם סעודיה כחלק מברית אזורית נגד איראן. למרות זאת, בשורה התחתונה, מנאומו עולה כי ישראל נדרשת לשלם מחירים כבדים: חמאס יישאר הריבון ברצועת עזה, וישמור על כוחו הצבאי. ישראל, לעומת זאת, נשארת עם יד קשורה.