לאחר ההודעה של חברת החשמל הלבנונית אמש (שבת), על הפסקת אספקת החשמל לכל המדינה עקב מחסור בנפט, החלו גולשים ברשתות החברתיות להאשים את ארגון הטרור חיזבאללה, "הממשלה המושחתת" ואפילו את איראן. "החיים בלבנון נעצרו אחרי שמשמרות המהפכה תפסו את השליטה באמצעות חיזבאללה", כתב אחד הגולשים.
2 צפייה בגלריה
לבנון הפסקות חשמל ביירות
לבנון הפסקות חשמל ביירות
"לחיזבאללה אין אינטרס שתהיה לנו מדינה". ביירות, ארכיון
(צילום: רויטרס)
ברשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" פורסמה כתבה עם תגובות הגולשים, תחת הכותרת "הם שדדו כספים והנשק בידם – לבנונים תקפו את חיזבאללה אחרי הפסקת החשמל". בכתבה פורסמה, בין היתר, תגובתה של גולשת בשם קינדה אל-חטיב, שכתבה בחשבון ה-X שלה כי "לבנון היום ללא חשמל. היד של חיזבאללה ובעלי בריתו במשרד האנרגיה משנת 2005 ועד היום - זה מה שגרם למצב הזה".
גולש נוסף כתב: "פלסטין לא משוחררת ולבנון לא נשארה. הפסקת החשמל בלבנון והשירותים הבסיסיים זה הדבר האחרון לפני חזרתה של לבנון לעידן התחבורה על חמורים. מה מצפים שיקרה כשמעבירים את השלטון לכנופיית טרור קיצונית? כמובן שהדברים יחזרו לתקופת האבן".
גולש אחר הוסיף כי "לחיזבאללה אין אינטרס שתהיה לנו מדינה. חיזבאללה לא רוצים חשמל - הם רוצים שהמאפיות של הגנרטורים ימשיכו לעבוד כדי לספק תרומות לארגון".
התגובות של תושבי לבנון, וההאשמות שהועלו נגד חיזבאללה, לא הגיעו משום מקום, ולמעשה החיבור של ארגון הטרור השיעי לתחום האנרגיה במדינה מוכר כבר שנים רבות. לפני כשלוש שנים, ביוני 2021, פורסם מאמר של מרכז עלמא לחקר האתגרים הביטחוניים בצפון, שבו נכתב על הקשר של חיזבאללה לשליטה בשוק האנרגיה בלבנון.
2 צפייה בגלריה
לבנון הפסקות חשמל ביירות
לבנון הפסקות חשמל ביירות
שדה התעופה פועל על גנרטורים, תאגיד המים קרא לתושבים לחסוך במים. ביירות, ארכיון
(צילום: רויטרס)
במאמר שפרסם טל בארי, ראש מחלקת המחקר של המרכז, נכתב על שלושה אחים בלבנון, אוסקר, אדגר ואנטוניו ימין, שמוצאם בשכונה נוצרית באחת העיירות בצפון המדינה, והם אלו ששולטים בחברת האחזקות LIQUIGROUP. לפי הפרסום, מדובר בחברה המאגדת תחתיה כמה חברות, כאשר לפי ממצאים נראה כי האחים מהווים זרוע אזרחית הפועלת לטובת האינטרסים של חיזבאללה בשוק האנרגיה הלבנוני - ואף מסייעים לארגון הטרור בהברחת דלקים לסוריה ועקיפת סנקציות בינלאומיות.
עוד נכתב כי חברות "ליקוויגז" ו"קורל", שבבעלות האחים, משנעות דלקים מתחנות חברת "אל-אמאנה", הנמצאת תחת סנקציות אמריקניות עקב קשריה עם חיזבאללה. מדובר בחברה עם עשרות תחנות דלק באזורים השיעים בלבנון, ובמאמר נטען כי חברת "קורל" משמשת למעשה מגן עסקי עבור חברת "אל-אמאנה". בחודש מאי 2020 חברות אלה שבבעלות האחים הואשמו בעושק של הציבור הלבנוני, הלבנת כספים והקמת מעין קרטל, בידיעת ממשלות לבנון לדורותיהן. הפרסום של המרכז חושף שחיתויות ארוכות שנים בתחום האנרגיה - המשחק לידי חיזבאללה".
חברת החשמל הלבנונית הודיעה אמש כאמור על הפסקת אספקת החשמל לחלוטין. "אחרי מיצוי כל האפשרויות האחרות שננקטו כדי להאריך את משך הפקת האנרגיה למקסימום האפשרי, יצאה התחנה האחרונה של החברה משימוש עקב מחסור בנפט, ואיתה הופסקה לחלוטין אספקת החשמל לכל לבנון", מסרה.
עצירת אספקת החשמל לא נוגעת רק לאזרחים בלבנון, אלא גם למתקנים בסיסיים במדינה, כמו שדה התעופה, הנמל, משאבות המים, מתקני תברואה ובתי כלא. "נעדכן את האזרחים בכל התפתחות שתהיה", ציינה חברת החשמל הלבנונית, שנכון לשלב זה לא יודעת כמה זמן יימשך המשבר אליו נקלעה.
עם זאת, הפסקות חשמל הן דבר שבשגרה בלבנון, והתושבים במדינה רגילים לכמה שעות חשמל בודדות ביום בלבד ומרבים להיעזר בגנרטורים. כך למשל, מנהל שדה התעופה בביירות הבהיר כי המקום עדיין פעיל, ומסר: "אנחנו עובדים עם חשמל מגנרטורים ומקווים שהמשבר לא יימשך זמן רב". תאגיד המים של לבנון קרא למשתמשים לחסוך במים.