השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר העניק הערב (יום ה') דרגות קצונה לעשרות קצינים שסיימו קורס פיקוד ומטה במשטרת ישראל – בהם גם רפ"ק מאיר סוויסה שהועלה כעת לדרגת סגן ניצב, ויפקד על תחנת תל אביב דרום. סוויסה קודם לתפקיד החדש אף שהואשם בחודש שעבר על ידי מח"ש בפציעת מפגינים בתל אביב – שלעברם השליך רימוני הלם במחאה בשנה שעברה נגד המהפכה המשפטית. קציני המשטרה שנכחו על הבמה לא ידעו כלל על כוונתו של בן גביר, והופעתו מכך שקידומו בדרגה של סוויסה אושר חרף כתב האישום שעומד נגדו.
בן גביר בטקס הענקות הקצונה הערב

3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהענקת דרגה של מאיר סוויסה
איתמר בן גביר בהענקת דרגה של מאיר סוויסה
בן גביר לצד סגן ניצב סוויסה, בטקס הענקת הדרגות החדשות
"בין יתר החניכים המצטיינים כאן יש קצין בשם מאיר סוויסה", אמר בטקס הערב בן גביר. "אני עד לשיימינג שעשו לו, לכמות הלחצים הפוליטיים שהופעלו על כולנו שלא ניתן לו דרגה ועל הניסיון לעשות סיכול ממוקד לשוטר, שפעל לכאורה לפי הנחיה שקיבל ובכל מקרה שגם מח"ש מודים היום שלא פעל בזדון אלא ביצע את תפקידו. לא אתן לרוחות הרעות וללחצים לשנות ולהשפיע עליי – מול השיימינג והרוע והתרעלה והשנאה כלפי שוטר שקיים וביצע את תפקידו אני עומד ואומר – אני נותן לך גב. אני נותן לכם גב, אני אוהב אתכם".
סוויסה, נזכיר, תועד משליך רימוני הלם לעבר המפגינים באזור מחלף השלום ב-1 במרץ 2023, ולפי האישום שמח"ש הגישה נגדו ונגד ארבעה שוטרים נוספים בחודש שעבר הם גרמו בכך לפציעתם של מפגינים רבים. השוטרים מואשמים במעשה פזיזות או רשלנות לאחר שהשליכו רימוני הלם בניגוד לנהלי המשטרה.
מעשי הרשלנות, כפי שציינה מח"ש בכתב האישום, הם "שימוש ברימון הלם למרות שהינם חסרי הכשרה/שמירה כשירות וזאת בניגוד לדין; השלכת רימון הלם לעבר אנשים, לעבר אוכלוסיות רגישות, ילדים וקשישים ובניגוד לכל דין; השלכת רימון הלם לעבר המון אנשים שעמד במקום בצפיפות רבה, מבלי לוודא שהרימון יוטל לעבר שטח המרוחק לפחות מטר אחד מכל אדם; השלכת רימון הלם לעבר קבוצת אנשים שהייתה בתנועה ובתזוזה מתמדת".
תיעוד השלכת רימון הלם לעבר המפגינים, מרץ 2023
(צילום: אוהד אשכנזי)

3 צפייה בגלריה
תיעוד מרגעי פגיעת רימון ההלם שהשליך השוטר לעבר המפגינים בתל אביב
תיעוד מרגעי פגיעת רימון ההלם שהשליך השוטר לעבר המפגינים בתל אביב
תיעוד מרגע פגיעת רימון הלם שהושלך בהפגנה במרץ 2023
מארגון המחאה "חופשי בארצנו" מסרו בתגובה לקידומו של סוויסה: "קידומו של שוטר הנאשם באלימות כלפי מפגינים לתפקיד בכיר, מהווה פגיעה חמורה באמון הציבור ובתפקידה החיוני של המשטרה כמגנת זכויות האזרח, ובהן הזכות להפגין. השר בן גביר ממשיך במגמה המדאיגה של הכפפת המשטרה לאג'נדה פוליטית צרה, תוך פגיעה קשה בעצמאותה ובתפקודה המקצועי.
"בכל מדינה דמוקרטית, שוטר הנאשם בעבירות כה חמורות היה מושעה לכל הפחות עד לבירור האשמות נגדו. העובדה שבמקום זאת הוא זוכה לקידום, מעבירה מסר מסוכן לכלל השוטרים ולציבור כולו. אנו קוראים למשטרת ישראל לחזור לייעודה המקורי – הגנה על כלל האזרחים, כולל מפגינים, ולא עידוד אלימות כלפיהם. לצערנו, מהשר בן גביר כבר אין לנו ציפיות – רק תחושת בושה עמוקה על המצב אליו הידרדרנו".
קידום סוויסה מגיע כשבמקביל נראה כי בן גביר ממשיך להגדיל את אחיזתו במשטרה – וביום ראשון הקרוב צפויה הממשלה להצביע על אישור מועמדו לתפקיד המפכ"ל הבא, ניצב דניאל (דני) לוי. הממשלה תצביע על המינוי אחרי שאושר בשבוע שעבר על ידי הוועדה למינוי בכירים – שקבעה כי אין פגם בטוהר המידות של לוי, שמכהן כיום כמפקד מחוז חוף במשטרה. לוי נבחר על ידי השר בן גביר אחרי שמועמדו המקורי לתפקיד המפכ"ל, ניצב אבשלום פלד שמכהן כיום כמ"מ המפכ"ל, החליט להסיר את מועמדתו בצל הקשיים שהתעוררו בדיוני הוועדה.
3 צפייה בגלריה
דני לוי
דני לוי
ניצב דני לוי. נתפס כנאמן של בן גביר
(צילום: דוברות המשטרה)
ניצב לוי בן ה-60 – שאמנם מכהן כבר 40 שנה במשטרה אך קודם על ידי בן גביר לתפקיד ניצב לפני פחות משנה – נתפס על ידי חלק מחברי הסגל הבכיר בארגון כנאמנו של בן גביר, בפרט בהנחיות שלו לנהוג בכוח מול מפגיני קיסריה וכרכור שקוראים להדחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "נאמנות שווה מפכ"לות", אמר לאחרונה ל-ynet מפכ"ל לשעבר. עם זאת, הוא הדגיש כי "למרות שהבחירה בלוי היא עקב נאמנותו לבן גביר, מדובר בקצין מקצועי שעשה את כל שדרת הפיקוד והתפקידים המבצעיים". קצין בכיר במשטרה הוסיף: "ניצב לוי שידר על אותו גל עם השר בן גביר ושידר נאמנות עיוורת, היה ברור שהוא המועדף אחרי ניצב פלד".
ניצב לוי התגייס למשטרה ב-1985. הוא שימש כקצין אגף מבצעים במרחב יפתח, מפקד תחנת שכונות במחוז תל אביב, מפקד תחנת לב תל אביב וקצין אגף מבצעים במחוז תל אביב. בהמשך, שימש לוי כמפקד מרחב יפתח, מפקד מרחב ירקון וסגן מפקד מחוז ירושלים. לתפקידו הנוכחי כמפקד מחוז חוף, שבמסגרתו קיבל לראשונה דרגת ניצב, נכנס באוגוסט אשתקד. הוא בוגר תואר ראשון בלימודים כלליים, ותואר שני במדעי החברה.