הצבא הקפיא בשבוע שעבר את שירות המילואים של כמה מפעילי המחאה של תנועת "החזית הוורודה", לאחר שאלו נעצרו בהפגנה למען שחרור החטופים בראשית החודש בקפלן. כך נודע היום (שלישי) ל-ynet. הפעילים, שחלקם משרתים באופן פעיל במלחמה האחרונה, קיבלו מסרון מראש ענף תכנון כוח אדם מילואים ביום רביעי האחרון, שמודיע להם על הפסקת שירותם בשל המעצר.
מחאת משפחות החטופים בשער בגין
(צילום: עידו ארז)

2 צפייה בגלריה
הפגנה למען החזרתם של החטופים בתל אביב
הפגנה למען החזרתם של החטופים בתל אביב
פעילי "החזית הוורודה" הושעו משירות מילואים לאחר שנעצרו בהפגנה. המחאה בת"א
(צילום: רוני שפירא)
אחד מאותם פעילים שהושעו משירות המילואים הוא ניב, בן 38 מתל אביב. ניב קיבל את ההודעה ימים ספורים לפני סבב המילואים השלישי שלו מפרוץ המלחמה. "בהתחלה הייתי בהלם", סיפר ל-ynet. "אני בן אדם שמלמד על ציונות וערכים, כך שגם הישיבה במעצר לא הפריעה לי, אבל להקפיא לי את המילואים 68 שעות לפני שאני מתחיל סבב שלישי זה מוזר. הייתי אמור להתגייס השבוע ליחידה חדשה, לצאת לאימון, וזה ממש שבר אותי - וקשה לשבור אותי".
ניב תיאר כי ניסה לפנות למפקדיו הקודמים בצבא, אך טרם הצליח להשיג אישור לגיוס מחודש. "דיברתי עם המ"פ של היחידה הקודמת שלי והוא עושה מאמצים לעזור לי, שלחתי גם מייל ללשכה של הנשיא ופניתי לאגף פניות הציבור של צה"ל וטרם השיבו לי, אני די מתוסכל מהמצב", תיאר.
על פי בדיקת ynet, שניים מאותם אנשים שהושעו כעת ממילואים נעצרו באותה הפגנה, ב-2 בספטמבר. הם אומנם שוחררו כמה שעות לאחר המעצר על ידי שופט בית משפט השלום בתל אביב, אך בהמשך קיבלו את אותה הודעה מקוממת. אחד מהם הוא נדב גת, בן 26 מתל אביב, שאומנם לא נקרא למילואים זה ארבע שנים - אך נפגע מהיחס כלפיו. "זה מרגיש שהתקבלה החלטה שרירותית, וזו רדיפה פוליטית גם כשהצדק איתנו, ועכשיו זה עוד משהו שאני צריך להתמודד איתו".
לדבריו מדובר בחלק ממערכה של המדינה נגד המפגינים, והוא אף מזהיר ממה שעשוי לקרות לו ולאחרים בהמשך: "היום זה נוגע לשירות מילואים, אבל מחר זה יכול להוות בעיה עבורי בכדי נגיד להתקבל לעבודה בשירות המדינה", אמר.
2 צפייה בגלריה
הפגנה למען השבת החטופים בתל אביב
הפגנה למען השבת החטופים בתל אביב
"הצדק איתנו". הפגנה למען השבת החטופים בתל אביב
(צילום: ניר אלפרוביץ)
בהודעה, שכאמור שנשלחה אליהם על ידי ראש ענף תכנון כוח אדם מילואים, נכתב בין היתר כי בעקבות מידע שהגיע הוקפא זימונו לשירות המילואים. "על פי דיווח אשר התקבל ממשטרת ישראל, סמכותי להקפיא את זימונך לשירות מילואים נובעת מהסמכות הקיימת לי כ'מוסמך' כהגדרתו בחוק שירות המילואים, תשס"ח – 2008", נכתב בהודעה.
בהמשך נכתב כי יוכל לערער על ההחלטה בכתב, וזה ייבחן בפני ועדת ההתאמה לשירות מילואים, "שתתכנס בעניינך עד 60 ימים ממועד העברת המסמכים. מועד מדויק יימסר לך בהמשך".
כלנית שרון, מובילת "החזית הוורודה", אמרה ל-ynet: "במדינה שבה מקדמים חוק פטור מגיוס לחרדים, בוחרים לוותר על משרת מילואים. הסיבה: היותו של נדב גת פעיל של החזית הוורודה. מי חושבים שישמור על המדינה? או שאולי זו כבר לא המטרה של ממשלת ישראל". לדבריה, "אנחנו נמשיך להיאבק ולהילחם על צביונה ועתידה של ישראל. זה הציבור נגד הממשלה".
עו"ד יוני נוסבאום מטפל בסוגיה זו של הקפאת מילואים זה זמן רב, ומיום חמישי האחרון גם בניב. ממערך עוטף העצורים נמסר: "יש לציין כי הפניות שלנו נענות על פי רוב בחיוב, ויעידו על כך רבים וטובים מהלוחמים. המכתב נמצא כעת בבחינה של גורמי אכ"א".
בתחילת החודש, נזכיר, אלפים יצאו להפגין בשלל מוקדים ברחבי המדינה וחסמו צמתים וכבישים בעקבות רצח ששת החטופים שגופותיהם הושבו לישראל, ובצל השביתה הכללית במשק שעליה הכריז יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. מפגינים חסמו לזמן קצר את איילון דרום ליד מחלף השלום, ולאחר שעזבו ירדו לחסום את הכביש לכיוון צפון והדליקו אבוקות. 13 נעצרו במחאה בתל אביב.
מדובר צה"ל נמסר: "מפאת צנעת הפרט, לא נתייחס לעניינם הפרטני של משרתי המילואים. נציין כי הקפאה משירות מילואים נעשית באופן זמני בלבד, לנוכח פתיחתו של תיק חקירה בענייננו של המשרת, וזאת עד להשלמת הליך הבירור. יובהר כי באפשרותו של משרת מילואים שהוקפא שירותו לפנות בבקשה להסרת ההקפאה עם סיום מעצר".