ביממה האחרונה מורגשת פעילות התקפית מוגברת של צה"ל בצפון רצועת עזה. הפעילות הזאת נועדה להגביר במישרין את הלחץ הצבאי על חמאס להתגמש ולהתקדם בעסקה לשחרור חטופים. שר הביטחון יואב גלנט אף אמר במפגש עם משפחות החטופים: "הלחץ הצבאי יצר את התנאים שמאפשרים להתקדם לעסקה, מערכת הביטחון תדע גם לעצור וגם לחזור להילחם בכל מקום בעזה, ככל שיידרש. עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה".
אתמול בלילה הודיע דובר צה"ל שחיל האוויר הגביר את התקיפות בצפון רצועת עזה, ומלבד הקרבות שאוגדה 98 מנהלת בשכונת שג'אעייה זה כמה שבועות, החל צה"ל לפשוט על אתרים נוספים בכמה שכונות בצפון רצועת עזה. דובר צה"ל בשפה הערבית, אל"מ אביחי אדרעי, קרא אתמול אחר הצהריים לאזרחים בשכונות סברה, רימאל וא-דרג' להתפנות לאזור ההומניטרי.
הבית הלבן: ההצהרות הפומביות שונות ממה שאנחנו שומעים בשיחות הפרטיות
(קרדיט: ערוץ היוטיוב CNBC Television)

4 צפייה בגלריה
עזה
עזה
הריסות בעזה. הלחימה שם התחדשה
(צילום: Omar AL-QATTAA / AFP)
בכל השכונות האלו צה"ל היה כבר לפני כארבעה חודשים ועזב, אחרי שפירק את גדודי חמאס והג'יהאד האיסלאמי בהן. לאחרונה נראו סימני התארגנות ראשוניים של חמאס ושל הג'יהאד האיסלאמי באותן שכונות - אבל צה"ל תוקף אותן בעיקר כדי להפעיל לחץ על חמאס במשא ומתן על עסקת שחרור חטופים, ופחות מנימוקים צבאיים טהורים.
כל אותן שכונות שבהן צה"ל פועל נחשבות למרכזים חשובים של חמאס אם הוא ירצה להשתקם, והפשיטות בהן גורמות קשיים וסבל רב לאנשי חמאס הנמצאים במצוקה, וגם לאוכלוסייה האזרחית שנמצאת שם ונקראה לעזוב לעבר מחסות העקורים באזור אל-מוואסי ומצפון לו.
אתמול פורסם בסוכנות הידיעות AP ובכלי תקשורת נוספים מידע על שיחות בין בכירי חמאס ברצועה לבין בכירי חמאס בחו"ל, שבהן סיפרו המחבלים הבכירים על מצוקתם ההולכת וגוברת עקב הלחץ הצבאי שישראל מפעילה עליהם, וביקשו מהנהגת חמאס בחו"ל להגיע להפסקת אש, והפסקת הלחץ הצבאי הישראלי בעזה.
4 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל רצועת עזה טנקים טנקיסטים מלחמת חרבות ברזל
פעילות צה"ל רצועת עזה טנקים טנקיסטים מלחמת חרבות ברזל
כוחות צה"ל ברצועה
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
4 צפייה בגלריה
הריסות רצועת עזה חמאס צה"ל מלחמת חרבות ברזל
הריסות רצועת עזה חמאס צה"ל מלחמת חרבות ברזל
ההרס בעזה
(צילום: Omar AL-QATTAA / AFP)
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט למשפחות חטופים: ״עושים הכל כדי לממש את ההזדמנות שנוצרה - עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה״
שר הביטחון גלנט למשפחות חטופים: ״עושים הכל כדי לממש את ההזדמנות שנוצרה - עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה״
גלנט עם משפחות חטופים: "לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בכירי חמאס, שמקור מזרח-תיכוני תמלל את המסרים שהם שלחו להנהגת חמאס בקטאר ובלבנון, אומרים במפורש שהמחבלים נהרגים ונמצאים במנוסה מתמדת, וביקשו לפעול להפסקת אש. בכלי התקשורת הבינלאומיים והאמריקניים נכתב כי המקור לפרסומים אלה כנראה אמין.
הלחץ על חמאס נראה היטב גם ברצף ההודעות החריגות שפרסם אחר הצהריים ארגון הטרור, ובהן איים כי המשך של הלחץ הצבאי הישראלי ברצועת עזה "יחזיר את התהליך לנקודת האפס".
בכל מקרה, במערכת הביטחון וגם בדרג המדיני ברור כעת שהפעילות ההתקפית המוגברת - בעיקר ברפיח ובצפון הרצועה - היא מנוף הלחץ העיקרי שבידי ישראל בעניין החטופים, וכי זו הייתה הסיבה העיקרית שגרמה לסינוואר להסכים למתווה שעליו נושאים ונותנים כעת. לכן אפשר להעריך בוודאות שהגברת הלחץ והפעילות ההתקפית על ידי ישראל ביממה האחרונה היא ביטוי ישיר ומעשי להערכה הזו.
פורסם לראשונה: 21:58, 08.07.24