3 צפייה בגלריה
בית חולים אסותא רמת החייל
בית חולים אסותא רמת החייל
אסותא רמת החייל
(צילום: shutterstock)
נשים וזוגות המטופלים ברשת אסותא הוכו בתדהמה לאחר פרסום הודעת משרד הבריאות על המקרה החדש ברשת, שבמסגרתו עלה כי ילד שנולד לאחר הפריה חוץ-גופית שנעשתה ב-2018 נמצא לא תואם גנטית לאביו.
חלקן חוששות מתסריט דומה, וטוענות כי "כל עוד הביציות או העוברים שלנו מוקפאים שם, אנחנו בנות ערובה של המקום ואין לנו יכולת אמיתית לעזוב". עם זאת, יש להדגיש כי ברשת אסותא הבהירו כי עד כה, על פי הבדיקה שערכו, לא מצאו שום תקלה בהתנהלות המעבדה שלהם וכי הם עומדים על כך שמדובר בשתי פרשות שונות במהותן ואין לקשור ביניהן. אחת המטופלות טענה שסבלה מיחס פוגעני במיוחד מצד הצוות בביה"ח, והוסיפה כי "כל ההתנהלות שם בעייתית. זה מרגיש כמו סרט נע".
מחוץ לאסותא רמת החייל, שבוע שעבר
(צילום: אבי חי)

אישה בשנות ה-40 לחייה, שעברה רק בימים האחרונית החזרת עובר באסותא, ציינה כי "אני המומה, זה פשוט שוק מוחלט". לדבריה, "אני מפחדת מאוד ורק רוצה להיכנס כבר להיריון מהביצית שלי. בקבוצה של המטופלות אני רואה שהן ממש מזועזעות. יש שם כאוס. נראה שהם לא יודעים מה הם לקחו וממי ‑ ומה הם מחזירים. זו הזיה. אני מחכה לדעת אם העובר נקלט ומאוד מקווה שלא אצטרך לחזור למקום הזה. יש שם בנות שכבר לא מוכנות להמשיך באסותא והן רוצות שהרופא יעביר אותן למקום אחר".

משרד הבריאות צפוי לקיים הליך בדיקה לפרשה

משרד הבריאות צפוי להודיע כי יקיים הליך בדיקה שיבחן את פרשת החשד למחדל הפריה נוסף בבית החולים אסותא רמת החייל. במסגרת הפרשה עלה כאמור החשד כי ילד שנולד לאחר הפריה חוץ-גופית לא תואם גנטית לאביו. החשד להיעדר התאמה גנטית בין הילד לאב התעורר על רקע בריאותי וחשד לבעיות גנטיות של הילד. הדיונים במשרד הבריאות על כוונה לקיים הליך בדיקה פורסמו לראשונה ב-ynet.
במשרד הבריאות מתלבטים סביב השאלה אם לקיים את הליך בדיקה במסגרת הוועדה שבדקה את המחדל בבית החולים אסותא בראשון לציון, או במסגרת ועדת בדיקה חדשה. צמרת המשרד צפויה לקיים הבוקר (ראשון) דיון במחדל ההפריה בבבית החולים.
בהודעה שפירסם דחה משרד הבריאות את טענת אסותא שלפיה ברשת לא דיווחו למשרד הבריאות על האפשרות למחדל הפריה נוסף מכיוון שהבירור בנושא היה בשלב "מאוד ראשוני". בהודעה נכתב כי אסותא לא דיווחה על האירוע בניגוד לנהלים - ונשללה גם הטענה של אסותא בדבר חשש מפגיעה בחיסיון הרפואי של בני הזוג במקרה החדש שנחשף, שבמסגרתו נולד ב-2018 בן באמצעות הפריה חוץ-גופית (IVF), וכעת התברר כי אינו תואם גנטית לאביו.
3 צפייה בגלריה
משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב
דחה את טענות אסותא. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
(צילום: יואב דודקביץ')
"המשרד רואה בחומרה את העובדה כי אסותא רמת החייל לא דיווחו על האירוע למרות נוהלי המשרד וחוזר חטיבת הרפואה", נמסר. "על פי הנהלים יש לדווח על כל אירוע משמעותי וחריג, אין כל ספק שכך המקרה באירוע זה. תמוה מדוע דיווחו באסותא על האירוע הקודם שגם הוא חוסה תחת חיסיון רפואי ובאירוע זה לא דיווחו", הוסיפו - בהתייחסות לפרשה הקודמת שנחשפה בשנה שעברה, אז הוחזר בטעות עובר לרחמה של אישה שאינו שייך לה ולבן זוגה.
בהודעת משרד הבריאות נמסר עוד: "באחריות המוסד הרפואי לקיים בירור מעמיק ויסודי במקביל לדיווח מיידי למשרד. כך מצופה מכל מוסד רפואי. לאחר בדיקה של משרד הבריאות מול אסותא רמת החייל התברר כי לא כך היו פני הדברים".
במשרד הוסיפו כי הם ממשיכים "לבדוק את האירוע", על רקע שינוי הגרסה של אסותא שמסרה שלשום כי "ייתכן שהיה עירוב של תרומת זרע" - אבל אחר כך שינתה גרסה והודיעה כי "לאחר בדיקות שערכנו, אין לנו אינדיקציה לתקלה שאירעה באסותא". הרשת טענה גם כי השיח שניהלה מול ההורים במקרה החדש "העלה סימני שאלה" (שאותם היא לא פירטה, לכאורה בגלל רצון שלא לפגוע בחיסיון הרפואי).

הבדיקה בגרמניה

המקרה החדש נחשף ביום חמישי בלילה בהודעה דרמטית של משרד הבריאות - שקיבל מידע ראשוני על המקרה מגורם שלישי, ולא מאסותא עצמה. הבן, שנמצא כעת כלא-תואם גנטית לאביו, נולד בעקבות הפריה חוץ-גופית בסניף אסותא ברמת החייל, שנערכה בדצמבר 2018. החשד להיעדר התאמה גנטית בין השניים התעורר כאמור על רקע בריאותי וחשש לבעיות גנטיות שמהן סובל הילד, ובאמצעות מכון לבדיקות גנטיות בארץ הועברה בדיקת התאמה גנטית לגרמניה - שהעידה על כך שאין התאמה גנטית בין הילד לאבא.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה לידה
אילוסטרציה לידה
המקרה החדש נחשף כ-8 חודשים לאחר חשיפת מחדל ההפריה הקודם ברשת
(צילום: שאטר סטוק, קובי קואנקס)
תחילה סברו הצדדים שמדובר בטעות, אך בדיקה נוספת שבוצעה חזרה עם אותן תוצאות, ואז החשש אומת. לטענת גורמים המעורבים בפרטים, באסותא בוודאות הכירו את המקרה שאירע בסניף רמת החייל עוד לפני שדווח עליו למשרד הבריאות.
באסותא ניסו להסביר מדוע לא דיווחו למשרד הבריאות ואמרו כי "השיח עם ההורים נעשה בעל פה בלבד - תוצאות הבדיקה אינן בידי אסותא, והזוג דרש באופן חד-משמעי שלא לבצע בירור ולא להרחיב את מעגל המעורבים, על מנת לוודא שפרטיותו וחיסיונו יישמרו. נוכח הדרישות הללו, אסותא נמצאת עוד בשלב מאוד ראשוני של הבירור, ולא ברור אם היה אירוע, מה היה, והאם אסותא מעורבת בכך. משכך, גם לא היה בשלב זה מקום לדיווח למשרד הבריאות".
המקרה החדש נחשף כשמונה חודשים בלבד לאחר חשיפת מחדל ההפריה הקודם באסותא - שאירע בסניף ראשון לציון של הרשת - ובמסגרתו נולדה התינוקת סופיה להורים שאינם הוריה הביולוגיים. היא נולדה בעקבות החלפת עוברים שגויה בין ההורים הביולוגיים של התינוקת - שלא אותרו - לבין אלה שלהם היא נולדה.
בשבוע שעבר קבעה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כי אין מקום לקיים דיון נוסף בפסק דין קודם ולפיו אין לערוך בדיקה גנטית לשש מטופלות ובני הזוג של חמש מהן - שביקשו לעשות זאת כדי לבדוק אם הם הוריה הביולוגיים של התינוקת סופיה.
בחודש מרץ האחרון פירסם משרד הבריאות את עיקרי מסקנות ועדת הבדיקה שבחנה את פרשת החלפת העוברים באסותא ראשון לציון. הוועדה מתחה ביקורת קשה על האופן שבו התנהל בית החולים וכתבה כי למרות גידול רב בהיקף המטופלים ביחידת ה-IVF מאז 2017 - לא הייתה לכך התאמה מבחינת תנאי העבודה ומצבת כוח האדם הנדרשת. "לא בוצעה התאמה ראויה של המנגנונים הנדרשים להבטחת איכות ובטיחות הטיפול, כאשר השיקול הכלכלי מאפיל על השיקולים הרפואיים", נכתב - ונטען גם כי הדבר הפך את המוסד הרפואי ל"פס ייצור".