ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר הגיעו היום (חמישי) בחשאי לקהיר, כשלפי CNN גם ראש ה-CIA ביל ברנס צפוי להשתתף בשיחות בבירת מצרים בסוף השבוע. במקביל, "וול סטריט ג'ורנל" חשף הערב פרטים חדשים על המחלוקת החריפה בין ישראל למצרים בכל הנוגע לדרישת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשמור על נוכחות צבאית בציר פילדלפי - כדי למנוע הברחות נשק לחמאס אם תושג עסקה לשחרור החטופים והפסקת אש. המחלוקת הזו מהווה כעת מכשול מרכזי בניסיון של האמריקנים לקדם עסקה.
6 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
בינימין נתניהו, תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נתניהו, א-סיסי ומנהרה גדולה שנחשפה בציר פילדלפי
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, דובר צה"ל , Saudi Press Agency/Handout / Brendan SMIALOWSKI / AFP)
גלנט בציר פילדלפי, אתמול
(צילום: שחר יורמן)

לפי הדיווח, קהיר מסרבת בכל תוקף לנוכחות ישראלית בציר פילדלפי שבין דרום הרצועה לגבול המצרי - אפילו נוכחות מצומצמת שאליה מסכימה ישראל. גורמים מצריים אמרו לעיתון כי צוות המשא ומתן הישראלי הציע לאחרונה להקים שמונה מגדלי תצפית לאורך הציר. ארה"ב הציעה כפשרה להסתפק רק בשני מגדלים - אך מצרים דחתה את שתי ההצעות הללו, בטענה שכל מספר של מגדלי תצפית בציר יעניק לישראל אחיזה צבאית שם.
מצרים מסרבת לנוכחות הישראלית בטענה כי מדובר בהפרה של הסכם השלום עם ישראל ב-1979 - טענה שבירושלים שוללים. הסכם השלום, יצוין, מגביל את היקף הכוחות שמותר לישראל או למצרים להציב בגבול ביניהן, ולגבי ציר פילדלפי (שבעת חתימת ההסכם היה כמובן בשליטת ישראל) נקבע שצה"ל לא יוכל להציב שם טנקים, מערכות ארטילריה ומערכות נ"מ.

הבקשה המצרית: ערבות שישראל לא תחזור לציר פילדלפי

המצרים, כך לפי הדיווח, חוששים גם שאם יסכימו לנוכחות ישראלית כלשהי בציר פילדלפי הם ייתפסו ככאלו שמשתפים פעולה עם "כיבוש" ישראלי ברצועת עזה. עוד דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי קהיר חותרת לקבלת ערבות אמריקנית לכך שאם ישראל תתפשר ותיסוג מהציר כבר בשלב הראשון של העסקה המדוברת, ישראל לא תשוב אליה בשלבים הבאים אם התהליך ישתבש.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 162 והשמדת התוואים  התת-קרקעים בציר פילדלפי
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 162 והשמדת התוואים  התת-קרקעים בציר פילדלפי
כוחות צה"ל בציר פילדלפי, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 162 והשמדת התוואים  התת-קרקעים בציר פילדלפי
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 162 והשמדת התוואים  התת-קרקעים בציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל)
מפה עם ציר פילדלפי - מעבר רפיח ומעבר כרם שלום
נתניהו, נזכיר, הצהיר שוב ושוב שהעסקה במתווה שאליו הסכים אמורה לאפשר את חידוש הלחימה בשלב השני - אם המו"מ שאמור להתנהל על סיום המלחמה לא יישא פרי. גם במערכת הביטחון, כולל הרמטכ"ל הרצי הלוי, הצהירו כי אם הדרג המדיני יחליט על נסיגה מהציר - ניתן יהיה לערוך בו בעתיד פשיטות בעת הצורך.
ישראל, מנגד, מתעקשת לפי הדיווח על נוכחות בציר שנחשב ל"צינור החמצן" של חמאס - כיוון שהיא אינה סומכת על מצרים לסכל את מנהרות ההברחה הרבות שאותרו שם. בעיתון מתארים "משבר אמון" מול קהיר - שמכחישה רשמית כי מנהרות בכלל קיימות בגבול שלה עם הרצועה. לפי צה"ל מנהרות רבות אותרו באזור ציר פילדלפי - רק אתמול חשף שר הביטחון יואב גלנט כי הושמדו שם 150 מנהרות - אם כי בישראל נמנעים מלחשוף כמה מהן פעילות גם בצד המצרי של הגבול.
למרות מה שנראה כמבוי סתום במגעים בין קהיר לירושלים, ארה"ב ממשיכה לנסות למצוא פשרה. לפי "וול סטריט ג'ורנל", שליחו של הנשיא ג'ו ביידן לאזור, ברט מקגורק, צפוי להיפגש היום עם הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי ועם ראש המודיעין המצרי עבאס כמאל. המטרה במפגש היא למצוא דרך להתקדם בשיחות, אחרי המפגש בין א-סיסי למזכיר המדינה אנתוני בלינקן ביום שלישי האחרון - שבו לא הייתה התקדמות.

מיני-פסגה, סינוואר ב"משחק המתנה"

כאמור, לקהיר הגיעו היום גם ראש המוסד ברנע וראש השב"כ בר - כשלפי CNN גם ראש ה-CIA ברנס צפוי להגיע לבירת מצרים. לצד זאת, ב"וול סטריט ג'ורנל" מצטטים פרשנים שמביעים פסימיות בכל הנוגע לסיכויי ההצלחה של המאמצים למצוא פריצת דרך. "יש משבר אמון בין ישראל למצרים", אמר לעיתון אלוף במיל' ישראל זיו. "אני לא רואה כיצד האמריקנים יכולים לרבע את המעגל: או שיש נוכחות ישראלית, או שאין".
6 צפייה בגלריה
ראש המוסד וראש השב"כ בעצרת הממלכתית ביד ושם
ראש המוסד וראש השב"כ בעצרת הממלכתית ביד ושם
ראש המוסד ברנע (ימין) וראש השב"כ בר. הגיעו בחשאי לקהיר
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
6 צפייה בגלריה
נאום ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים בסיום פסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון, ארה"ב
נאום ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים בסיום פסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון, ארה"ב
ביידן. לא מצליח למצוא פריצת דרך
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
ה"מיני-פסגה" החדשה בקהיר, שאליה לא מגיעים כל חברי צוותי המשא ומתן, נועדה למעשה לצמצם פערים - קודם כל בין ישראל למצרים, שלא רק מתנגדת בתקיפות לנוכחות הישראלית בציר פילדלפי, אלא אף מסרבת להעביר את ההצעה לצמצום הנוכחות בציר פילדלפי לחמאס. במסגרת הלחץ האמריקני על ישראל שוחח אמש הנשיא ביידן עם נתניהו - ודרש ממנו להתגמש בסוגיית ציר פילדלפי.
הבוקר דווח ב"וושינגטון פוסט" כי ראש הממשלה הציע בשיחה עם ביידן "כמה ויתורים". עם זאת, בלשכתו הבהירו הערב: "ראש הממשלה נתניהו עומד על העיקרון שישראל תשלוט בציר פילדלפי, במטרה למנוע התחמשות מחודשת של חמאס, שתאפשר לו את היכולת לחזור על זוועות השבעה באוקטובר". בהודעה גם הוכחש שנבחן רעיון להציב כוח בינלאומי בציר פילדלפי.
גם אם תושג התקדמות בסוגיה הזו, עדיין לא ברור כיצד יפעל חמאס - שפומבית הודיע על דחיית הצעת הגישור האמריקנית, אותה הצעה שהוגשה בפסגה הקודמת לפני כשבוע בקטאר. בארה"ב מקווים לקיים בקהיר את פסגת ההמשך כבר ביום ראשון הקרוב, אבל ברקע כבר מודים בכירים בוושינגטון שהשיחות על סף קריסה. כל זאת, כשכלל לא ברור אם חמאס ישתתף בפסגה. כך או כך, האמריקנים מקווים כאמור לצמצם בינתיים פערים לפחות מול מצרים, ו"ליישר קו" בין הצדדים.
6 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
ואיך הוא יפעל? סינוואר והתיעוד שלו במנהרה ברצועה
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
לצד המחלוקת על ציר פילדלפי, מחלוקת גדולה נוספת נותרה סביב דרישת ישראל למנגנון שימנע חזרת חמושים לצפון הרצועה דרך ציר נצרים - ציר שחמאס דורש נסיגה ישראלית מוחלטת ממנו. פרשן ynet ו"ידיעות אחרונות" נדב איל דיווח הערב כי היוזמה החדשה של המתווכות היא הקמת מנגנון שיוודא כי הצדדים עומדים במחויבויותיהם. בין היתר, מדובר על שיגור משקיפים בינלאומיים לציר נצרים, שיפונה בידי צה"ל, כדי לנטר ולדווח על הפרות אפשריות בידי חמאס - כמו עליית חמושים צפונה.
וכאמור, עדיין לא ברור כיצד יפעל חמאס בצל הלחץ המתמשך של המתווכות לקדם עסקה. לפי הדיווח הבוקר ב"וושינגטון פוסט", האמריקנים מאמינים כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר מעוניין אמנם בעסקה - אך משחק "משחק המתנה", כנראה בתקווה שאיראן או חיזבאללה יתקפו את ישראל ויהפכו את המלחמה לאזורית. עם זאת, לפי הדיווח גורמים אמריקניים מאמינים שמנהיגי איראן החליטו לדחות את הנקמה על ההתנקשות באיסמעיל הנייה בסוף החודש שעבר. לפי "וושינגטון פוסט", נראה שאיראן נרתעה ממפגן הכוח האמריקני במזרח התיכון. עם זאת, בארה"ב חוששים שבעוד טהרן החליטה לדחות את המתקפה שלה - היא מעודדת את חיזבאללה לתקוף.