גורמים פוליטיים מעריכים כי הסכם הרוטציה בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ליו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, שאמור לצאת אל הפועל בינואר 2025, ככל הנראה לא יתממש. לקראת כינון הממשלה הנוכחית נקבע כי סמוטריץ' יכהן עד למועד זה כשר האוצר ודרעי יכהן כשר הפנים - ובתחילת השנה הבאה השניים יתחלפו עד לסיום הקדנציה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
ח"כ דרעי והשר סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לפי הגורמים הפוליטיים, בציונות הדתית של סמוטריץ' אומרים שאם דרעי ידרוש לקבל לידיו את האוצר - הוא יבוא על מבוקשו מפני ששר האוצר מכבד הסכמים. אלא שכאן מתעוררת השאלה אם ליו"ר ש"ס, שאינו מכהן כיום כשר בשל פסיקת בג"ץ בעניינו, יש בכלל עניין במשרד האוצר. לאחר שבג"ץ קבע כי דרעי פסול מלכהן כשר בשל הרשעתו בעבירות מס, קיבל את תפקיד שר הפנים משה ארבל.
גורם שמעורה בפרטים אומר כי אם הצדדים יעמדו על קיום ההסכם והעברת משרד האוצר לש"ס, המשמעות היא שמפלגתו של דרעי תצטרך לוותר בתמורה על משרדי הפנים והבריאות. נכון לעכשיו, לא נראה שלש"ס יש כוונה כזאת.
"הנושא הזה לא על הפרק", אומר גורם שמעורה בפרטים. "דרעי כיום לא שר, ואם יתעקש על משרד האוצר - הוא יצטרך לוותר על שני משרדים משמעותיים שעובדים טוב. לא נראה שיש לו כוונה לעשות זאת".
עד כה, אף אחד מאנשי ש"ס לא פנה לשר האוצר סמוטריץ' בנושא ולא העלה בפניו את הסוגיה, למרות פגישות עבודה ושיחות שהוא מנהל עם דרעי. יחד עם זאת, עד למועד הרוטציה יש ארבעה חודשים, והדברים עוד עשויים להשתנות.

הפשרה שניסחו נציגי הליכוד

בזמן המשא ומתן הקואליציוני לקראת הקמת הממשלה הנוכחית, התעקשו דרעי וסמוטריץ' לקבל את תיק האוצר הבכיר. דרעי רואה עצמו כשותף המנוסה והבכיר ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו, וסבר שהתיק צריך להגיע אליו. מנגד, סמוטריץ' טען כי כוחו האלקטורלי מצדיק תיק כזה תמורת ויתורים אחרים.
כשכל צד התבצר בעמדתו, ניסחו נציגי הליכוד ובראשם השר יריב לוין פשרה שתאפשר להתקדם עם ההסכמים: רוטציה במשרד. כהונה של סמוטריץ' למשך שנתיים, ולאחר מכן העברת המשרד לידי ש"ס. מאז ההסכם התמונה השתנתה, ובג"ץ קבע כאמור כי דרעי כלל לא יכול לכהן כשר. ההחלטה הוציאה ככל הנראה את העוקץ מההסכם, ונראה שש"ס תעדיף לשמור על המצב כפי שהוא כיום.