3 צפייה בגלריה
איראן חושפת בסיס מל"טים תת קרקעי מפקד הצבא עבד אל רחים מוסווי ו רמטכ"ל הכוחות המזוינים מוחמד בקרי
איראן חושפת בסיס מל"טים תת קרקעי מפקד הצבא עבד אל רחים מוסווי ו רמטכ"ל הכוחות המזוינים מוחמד בקרי
בסיס מל"טים איראני
(צילום: EPA )
משרד החוץ האיראני הזהיר היום (שבת) מכינון של ברית הגנה משותפת בין ישראל למדינות ערב כתגובה למערך הכטב"מים של איראן - והודיע כי המהלך רק יחמיר את חוסר היציבות באזור. "כניסתם של זרים למרחב לא תגביר את הביטחון והיציבות - אלא תהיה הסיבה העיקרית למתיחות ולפלגנות", אמר דובר המשרד.
דברי האיראנים מתפרסמים ברקע הדיווחים על מגעים בין ישראל למדינות ערב לשיתוף פעולה בתחום ההגנה האווירית. רק לאחרונה פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי הרמטכ"ל אביב כוכבי השתתף בדיון חשאי עם הרמטכ"ל הסעודי בפגישה שבה נכחו בכירים מצה"ל ומצבאות ערב. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי המשתתפים סיכמו עקרונית על מנגנון לעדכון מיידי על איומים אוויריים, בינתיים באמצעות טלפון או מערכת ממוחשבת. הגורמים ציינו כי לא מדובר בהחלטות מחייבות, וכי השלב הבא הוא לרתום את ההנהגה המדינית בכל מדינה כדי לגבש את מנגנוני ההתרעה.
מוקדם יותר, דוח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית חשף כי המשטר בטהרן מגביר את קצב העשרת האורניום שלו בעזרת מכונות מתקדמות שהוצבו בכור התת-קרקעי בפורדו. לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, בזכות אותן מכונות - מהן הזהירו כבר דיפלומטים במערב - יכולים האיראנים להגביר את רמת ההעשרה של האורניום הנדרש לפצצה גרעינית בקצב מהיר יותר.
3 צפייה בגלריה
 צנטריפוגות מדגם IR-6. ארכיון
 צנטריפוגות מדגם IR-6. ארכיון
צנטריפוגות מדגם IR-6. ארכיון
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
המתקן הגרעיני פורדו
(צילום: AFP)
לפי גורמים בסוכנות הגרעין של האו"ם, שלשום הודיעו האיראנים על הזרמת גז אורניום שש פלואורי לצנטריפוגות במטרה להעשיר לרמה של 5%. כמו כן, ברויטרס צוין כי גם ב-20 ביוני התריעו בסבא"א על כך שאיראן החלה להשתמש ברכיבים המתקדמים חודשים לאחר שעדכנה על כך.
איראן, נזכיר, מחויבת להודיע לסוכנות על שינוי שכזה במתקני הגרעין שלה, ובמקרה שהיא בוחרת להסתיר את המידע - לפקחי סבא"א לוקח זמן להתעדכן ולאשר את פעולותיה. לפי הדוח האחרון, סבא"א אישרה כי איראן מעשירה אורניום לרמה של 5% ב-166 צנטריפוגות מסוג IR-6 במטרה, כשהמטרה המוצהרת היא להגיע לרמה של 20%. לפי המערב, איראן כבר מעשירה אורניום לרמה של 60% במתקנים אחרים - הרבה יותר מהכמות המותרת לה - אך רחוקה מרף ה-90% הנדרש עבור נשק גרעיני.
הפרסום על ההפרה הנוספת של הסכם הגרעין מצד האיראנים אינו מקרי: בשבועות האחרונים המגעים בין טהרן למעצמות לטובת חזרה להסכם הגרעין התחדשו, ובמערב חוששים כי הזמן להשגת הסכם הולך ואוזל. כמו כן, גם הגעתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לישראל, ולאחר מכן לסעודיה, קשורה להתפתחויות האחרונות.
פרשננו רון בן ישי ציין כי היעד המשני של ביידן בביקור הוא להשיג יציבות כדי שארה"ב לא תצטרך לטפל או להיגרר לעימותים בין שותפיה במזרח התיכון לבין איראן ושלוחיה. בירושלים מקווים שהפגנת הקרבה ושיתוף הפעולה עם המעצמה המערבית מספר אחת תתרום להרתעה מול איראן וגם לנכונות של המדינות החתומות על "הסכמי אברהם" לשתף פעולה עם ישראל בהקמת ועיבוי מערך ההגנה האווירית האזורי.