ביל קלינטון הלילה: "אצל טראמפ יש רק כאוס"

ג'ו ביידן מונה לפנות בוקר (ד') באופן רשמי למועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, בלילה השני של הוועידה הדמוקרטית. עם ההכרזה עליו כמועמד הדמוקרטים הופיע ביידן בשידור חי על המסך, לראשונה מאז תחילת הוועידה. "תודה לכולם מקרב לב, אני אראה אתכם ביום חמישי", אמר סגן הנשיא לשעבר. בלילה שבין חמישי לשישי, הלילה האחרון של הוועידה, הוא יישא את נאום קבלת-המועמדות שלו.
10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ג'יל ביידן הוועידה הדמוקרטית קבלת מינוי
ג'ו ביידן ג'יל ביידן הוועידה הדמוקרטית קבלת מינוי
חוגג את קבלת המינוי. ביידן עם רעייתו ג'יל בספריית בית ספר שבו לימדה גברת ביידן בדלאוור
(צילום: רויטרס)
בין הנואמים בוועידה הלילה היה נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון. הוא תקף את הנשיא המכהן דונלד טראמפ על האופן שבו ניהל את משבר הקורונה. קלינטון אמר שטראמפ "מתנער מאחריות ומגלגל את האשמה אל אחרים. התגובה שלו למגפה קורסת כמו מגדל קלפים". בנאום, שהוקלט מראש, אמר קלינטון כי "בתקופה כזו החדר הסגלגל צריך להיות מרכז פיקוד. במקום זאת, זהו מרכז סערה. יש רק כאוס. רק דבר אחד לא משתנה לעולם – נחישותו של טראמפ להתנער מאחריות ולגלגל את האשמה הלאה".
10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ג'יל ביידן הוועידה הדמוקרטית קבלת מינוי
ג'ו ביידן ג'יל ביידן הוועידה הדמוקרטית קבלת מינוי
חוגגים את מינוי ביידן, הלילה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב מזכיר המדינה לשעבר ביל קלינטון ב ועידה הוועידה הדמוקרטית
ארה"ב מזכיר המדינה לשעבר ביל קלינטון ב ועידה הוועידה הדמוקרטית
הנשיא לשעבר קלינטון. "טראמפ מגלגל את האשמה"
(צילום: AP)
קלינטון האשים את טראמפ כי הוא נשיא שמבזבז מדי יום שעות בצפייה בטלוויזיה ובתקיפת אנשים ברשתות החברתיות. הוא הוסיף כי "המפלגה שלנו מציעה אפשרות אחרת: נשיא שמגיע לעבודה. אדם עם רגליים על הקרקע שיעשה את העבודה. אדם עם משימה: לקחת אחריות, לא להסיט את האשמה. להתרכז, לא להסיח את הדעת. לאחד, לא לפלג. הבחירה שלנו היא ג'ו ביידן".
נואמת אחרת שקיבלה את הבמה הלילה הייתה חברת בית הנבחרים מניו יורק אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, ממנהיגי המחנה הפרוגרסיבי ההולך ומתחזק במפלגה הדמוקרטית. העובדה שקיבלה ממארגני הוועידה אפשרות לנאום בפריים טיים היא הכרה של המפלגה בכוחו הגדל של המחנה הזה, אבל מצד שני היא זכתה לשאת את דבריה במשך 95 שניות בלבד.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב אלכסנדרייה אוקסיו קורטז ב ועידה הוועידה הדמוקרטית
ארה"ב אלכסנדרייה אוקסיו קורטז ב ועידה הוועידה הדמוקרטית
אוקסיו קורטז. קיבלה 95 שניות
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב אירוע צפייה ב ועידה הוועידה הדמוקרטית ב פנסילבניה
ארה"ב אירוע צפייה ב ועידה הוועידה הדמוקרטית ב פנסילבניה
צופים בוועידה הדמוקרטית, הלילה בפנסילבניה
(צילום: gettyimages)
אוקסיו קורטז אמרה שברני סנדרס – המנהיג הבכיר של מחנה השמאל הרדיקלי במפלגה, שהגיע למקום השני בפריימריז, אחרי סנדרס – ניהל קמפיין היסטורי. בצעד סמלי בעיקרו הכריזה אוקסיו קורטז כי סנדרס הוא המועמד שלה לנשיאות ארה"ב. "בשעה שמיליוני אנשים בארה"ב מחפשים פתרון מערכתי עמוק למשבר שלנו, משבר של גירוש המוני, של אבטלה ושל מחסור בשירותי בריאות, אני מצהירה בזאת על מועמדותו של הסנאטור ברני סנדרס מוורמונט לנשיא ארצות הברית של אמריקה", אמרה.

ג'יל ביידן: ג'ו יאחד אותנו

גם רעייתו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'יל ביידן, נאמה הלילה בוועידה, והיא עשתה זאת מבית ספר בדלאוור שבו לימדה בעבר. "השקט הזה, אפשר לשמוע את החרדה המהדהדת במסדרונות הריקים", אמרה הגברת השנייה לשעבר, בצל מגפת הקורונה שאילצה את התלמידים בארה"ב להישאר בבית חודשים ארוכים. "אבל אפשר לשמוע גם ניצוצות של שינוי באוויר", הוסיפה.
בנאום, שנעל את הלילה השני של הוועידה, נמנעה ביידן מלהזכיר את טראמפ אפילו פעם אחת. היא דיברה באופן אישי למדי על חייו של בעלה, וסיפרה על האסונות הרבים שפקדו את משפחת ביידן לאורך השנים, בהם מות אשתו הראשונה ובתו התינוקת של ג'ו ביידן בתאונת דרכים. היא העידה כי ג'ו עצמו היה זה שעזר למשפחה לצלוח את המשברים העמוקים, בהם מות בנו, בו ביידן, מסרטן ב-2015. "היו זמנים שבהם לא יכולתי לדמיין איך הוא עושה את זה – איך הוא מניח רגל אחת לפני השנייה וממשיך לצעוד, אבל תמיד הבנתי מדוע הוא עושה זאת. הוא עושה זאת בשבילכם", אמרה.
ג'יל ביידן הוסיפה: "הנטל שאנחנו נושאים כבד, ואנחנו זקוקים למישהו עם כתפיים חזקות. אם אנחנו מפקידים את האומה הזאת בידי ג'ו, הוא יעשה למען המשפחות שלכם את מה שהוא עשה למען המשפחה שלנו: הוא יאחד אותנו ויהפוך אותנו לשלמים, יישא אותנו בשעת צרה, יקיים את ההבטחה של אמריקה, עבור כולנו. אנחנו צריכים מנהיגות שראויה לאומה שלנו".
10 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'יל ביידן ב ועידה הוועידה הדמוקרטית
ארה"ב ג'יל ביידן ב ועידה הוועידה הדמוקרטית
ג'יל ביידן, הלילה. "ג'ו יישא אותנו בשעת צרה"
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב חוגגים את הבחירה ב ג'ו ביידן למועמד לנשיאות ב ועידה הוועידה הדמוקרטית
ארה"ב חוגגים את הבחירה ב ג'ו ביידן למועמד לנשיאות ב ועידה הוועידה הדמוקרטית
חוגגים את הבחירה בביידן ממוקדים שונים בארה"ב בשידור החי של הוועידה
(צילום: AP)
כמו בלילה שעבר, שבו נאם למען ביידן מושל אוהיו לשעבר ג'ון קייסיק, איש המפלגה הרפובליקנית, גם הלילה התייצבו שני רפובליקנים לוועידה הדמוקרטית כדי לעודד הצבעה לביידן. מזכיר המדינה לשעבר קולין פאוול, ששירת בממשלו של הנשיא ג'ורג' בוש הבן, היה אחד מהם. הוא הצהיר כי ביידן – בניגוד לטראמפ – יבטח בדיפלומטים האמריקנים ובקהילת המודיעין האמריקנית, ולא ברודנים חנפנים. בכך רמז להצהרות הרבות שניפק טראמפ נגד קהילת המודיעין האמריקנית בגלל קביעתה שרוסיה פעלה לקדם את בחירתו לנשיא, ולדברי השבח הבעייתיים שהרעיף הנשיא על דיקטטורים כמו שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און.
הדמות הרפובליקנית השנייה שהתארחה בוועידה הלילה הייתה סינדי מקיין, רעייתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות לשעבר ג'ו מקיין. בשלהי חייו היה מקיין מתנגד חריף של טראמפ מתוך המפלגה, ובדבריה הלילה היא העידה על ידידותו הארוכה של בעלה המנוח עם ביידן.
אדי ברקן בוועידה: "הצביעו ביידן"

10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הוועידה הדמוקרטית ועידה דמוקרטית עדי ברקן אמריקני ישראלי חולה ALS בעד ג'ו ביידן
ארה"ב בחירות הוועידה הדמוקרטית ועידה דמוקרטית עדי ברקן אמריקני ישראלי חולה ALS בעד ג'ו ביידן
אדי ברקן, מדבר הלילה. "זכות אנושית בסיסית"
(צילום: AP)
בוועידה דיבר גם הישראלי-אמריקני אדי ברקן, חולה ALS שפועל למען הרחבת הגישה לביטוח בריאות בארה"ב ושנמנה עם התומכים הבולטים של תוכנית Medicare for All שמקדם המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית. הוא דיבר באמצעות תוכנת מחשב, כשלגופו חולצה עם הכיתוב "תהיה גיבור", והזהיר שטראמפ והרפובליקנים מאיימים לגזול מהאמריקנים עוד מהגישה לביטוחי בריאות. "אנחנו חיים במדינה העשירה בהיסטוריה, ובכל זאת אנחנו לא מבטיחים לעצמנו את הזכות האנושית הבסיסית הזו", אמר. "כל אדם שחי באמריקה צריך לקבל את הטיפול הרפואי שהוא זקוק לו בלי קשר למצבו התעסוקתי או ליכולתו הכלכלית". הוא קרא לצופים להצביע לביידן.

הוועידה וירטואלית, הרייטינג נמוך מב-2016

בארה"ב עדיין ממתינים לראות אם הוועידה – שלראשונה בהיסטוריה, בגלל מגפת הקורונה, נערכת באופן מקוון, ולא באולם ממשי בהשתתפות עשרות אלפי צופים – תיתן לביידן את התנופה שלה הוא מקווה. ככלל, בשנים עברו נטו ועידות דמוקרטיות ורפובליקניות לשפר את מצבם של מועמדי המפלגות בסקרים בימים שאחרי הוועידה, אך בעשורים האחרונים השיפור הזה קל מאוד, קצר טווח, ואינו עולה בדרך כלל על שיעור של שניים או שלושה אחוזים.
לפי הערכות ראשוניות, בלילה הראשון של הוועידה, בין שני לשלישי (שעון ישראל), פחות צופים צפו בה דרך הטלוויזיה מאשר בלילה הראשון של הוועידה הדמוקרטית ב-2016, כשהילרי קלינטון הייתה מועמדת הדמוקרטים לנשיאות. ההערכה הראשונית היא כי בלילה הראשון הפעם צפו בשעה השנייה של האירוע המרכזי של הוועידה 18.7 מיליון בני אדם דרך ששת ערוצי הטלוויזיה הגדולים ביותר ששידרו אותה. לפני ארבע שנים משך ערב הפתיחה של הוועידה קרוב ל-26 מיליון צופים. לדברי הקמפיין של ביידן, עוד 10.2 מיליון צופים צפו הפעם בלילה הראשון של הוועידה דרך האינטרנט.
מישל אובמה בוועידה אתמול: "להצביע לביידן כאילו חיינו תלויים בזה"

הוועידה הדמוקרטית תימשך עד יום שישי לפנות בוקר. בלילה הקרוב, בין רביעי לחמישי, ינאמו בה הנשיא לשעבר ברק אובמה, המועמדת לתפקיד סגנית הנשיא קמלה האריס, והמועמדת לנשיאות לשעבר הילרי קלינטון. מחרתיים, כאמור, ינאם ג'ו ביידן עצמו.
הנשיא דונלד טראמפ, בינתיים, ממשיך במסע הדילוגים שלו בין כמה ממדינות המפתח שצפויות להכריע את הבחירות, מסע שנועד לגנוב מעט מתשומת הלב שלה זוכה הוועידה הדמוקרטית. המסע שלו נערך תחת הכותרת "מדגישים את הכישלונות של ג'ו ביידן". אתמול הופיע באריזונה, ליד הגבול עם מקסיקו, וטען שנשיאות של ביידן תגרום להגעת "גל של מהגרים שהעולם לא ראה מימיו".

פרשת הדואר: השינויים הושעו

בתוך כך, בארה"ב נמשך העימות הפוליטי סביב פעילותו של שירות הדואר האמריקני לקראת הבחירות. בצל מגפת הקורונה הרחיבו כמעט כל מדינות ארה"ב את הזכות של תושביהן להצביע בהצבעה מוקדמת דרך הדואר, ולא בקלפיות עצמן, אבל קשיים עצומים שאיתם מתמודד השירות מעוררים דאגה שרבים מהקולות יאבדו או לא יגיעו ליעדם בזמן כדי להיספר, ושכך ממצביעים רבים תיגזל האפשרות להשפיע על זהות הנשיא הבא.
10 צפייה בגלריה
חירות ארה"ב 2020 לואיס דה ג'וי ראש שירות הדואר הלאומי מקורב של דונלד טראמפ דואר
חירות ארה"ב 2020 לואיס דה ג'וי ראש שירות הדואר הלאומי מקורב של דונלד טראמפ דואר
לואיס דה ג'וי. למנוע מראית עין
(צילום: AP)
הנשיא טראמפ, נזכיר, מרבה לדבר נגד הרחבת האפשרות להצביע בדואר, והוא טוען כי הצבעה המונית כזו תגרום לזיופים נרחבים. יצוין כי מחקרים שנערכו בעבר מלמדים שאין בסיס לטענת טראמפ. מנגד, הצבעה בדואר צפויה להועיל לדמוקרטים, משום שהיא מעלה את שיעור ההצבעה, בראש ובראשונה בקרב אוכלוסיות חלשות, הנוטות מטבען להצביע לדמוקרטים.
ביוני השנה מינה ממשל טראמפ את מקורבו של הנשיא, לואיס דה ג'וי, לראש שירות הדואר, שמתמודד זה שנים עם קשיים כספיים, ומאז כניסתו של דה ג'וי לתפקיד הונהגו שורה של שינויים בתקנות, שלדברי מבקריו האטו את השירות. הדמוקרטים חושדים שדה ג'וי מאט בכוונה את השירות כדי לעזור לטראמפ לטעון שהדואר לא יוכל לעמוד בהצבעה ושלפיכך יש לדחות את הבחירות. טראמפ, נזכיר, מפגר בסקרים אחרי ביידן, ודחיית הבחירות למועד מאוחר יותר – דחייה שאין שום סיכוי שתאושר – הייתה יכולה לתת לו זמן לשפר את מצבו, אולי בזכות היחלשות של מגפת הקורונה ושל השפעתה על הכלכלה האמריקנית.
בצל הביקורת עליו, אתמול הודיע דה ג'וי כי הוא משעה את השינויים שהנהיג ושנטען כי גורמים להאטה בהעברת הדואר. "כדאי למנוע ולו מראית עין של פגיעה כלשהי בהעברת דברי דואר הקשורים לבחירות, אני משעה את השינויים האלה עד שהבחירות יסתיימו", מסר דה ג'וי. בין התקנות החדשות שהושעו כעת גם התקנה שאסרה לזמן מה על עובדי שירות הדואר לעבוד שעות נוספות כדי לאפשר התמודדות עם העומס.
טראמפ, נזכיר, הודה בשבוע שעבר כי הסיבה לכך שהוא מתנגד להעברת מימון נוסף לשירות הדואר הלאומי היא שמימון כזה יעזור לדואר לאפשר את ההצבעה מרחוק, זו שלה הוא מתנגד כל כך.