המגעים בין הליכוד לגדעון סער על צירופו של יו"ר הימין הממלכתי לממשלה נמשכים גם הבוקר (שלישי). לפי שעה, רק החלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו להדיח את שר הביטחון יואב גלנט כדי לפנות את התפקיד לסער מעכבת סגירה מיידית בין הצדדים. גורם שמעורה בפרטי המשא ומתן אמר: "ניתן לסגור הסכם מול סער ב-24 השעות הקרובות. הכיוון אופטימי".
בליכוד מעריכים שכניסת סער לממשלה קרובה לסיכום. נכון לעכשיו לא מדברים על זכות וטו לסער בסוגיית קידום המהפכה המשפטית, אלא על הסכמה של כל מרכיבי הקואליציה בסוגיה. הגורם שמעורה בפרטים אמר: "גם ככה לוין וסער היו קרובים להסכמות בנושאים של הרפורמה המשפטית ערב המלחמה".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בנימין נתניהו גדעון סער
יואב גלנט בנימין נתניהו גדעון סער
גלנט, נתניהו וסער
(צילום: אלעד מלכה, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
אמש טענו גורמים פוליטיים כי מי שמסכלת לכאורה את המינוי היא רעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו, ולדבריהם היא טענה שסער "בגד בעבר ויבגוד שוב", אבל הבוקר השמיע מקורב לראש הממשלה אמירה אחרת לגמרי. לדברי אותו מקורב, מלשכת ראש הממשלה, "שרה דוחפת מאוד להחלפתו של יואב גלנט במשרד הביטחון - וגם מסכימה למינוי של גדעון סער לתפקיד". סער, יודגש, מתנה לפי הדיווחים את כניסתו לממשלה במינויו לשר הביטחון.
ההתייעצויות של סביבת נתניהו בעניין צירוף סער לממשלה התנהלו אתמול בזמן דיונים ביטחוניים בקריה בתל אביב בעניין המלחמה, ובייחוד המצב בצפון, אבל גלנט עצמו כלל לא שמע מילה מראש הממשלה על כוונותיו. נתניהו התבטא אתמול בסוגיה בשיחה עם סביבתו, ואמר כי הרחבת הקואליציה תסייע להגיע לעסקת חטופים - אם חמאס יסכים לה.
כוונתו של נתניהו למנות את סער זכתה לתמיכת השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', אבל כל אחד מהעמדה שלו. בן גביר אמר ש"במשך חודשים ארוכים אני קורא לראש הממשלה נתניהו לפטר את גלנט, והגיע הזמן לעשות זאת באופן מיידי. חייבים הכרעה בצפון, וגלנט הוא לא האיש המתאים להוביל את זה". יצוין כי צירוף סער לממשלה נתפס דווקא כמהלך שנועד לאפשר לנתניהו להחליש את כוחו של בן גביר בקואליציה, ולנטרל למעשה את זכות הווטו שלו.

ח"כ בליכוד: "גלנט לא ראוי". גנץ: "נתניהו וסער שמים את המלחמה בצד, בשביל פוליטיקה"

השר סמוטריץ' אמר אמש: "קראתי בעבר לממשלה רחבה, והצטערתי בפירוק ממשלת האחדות. עם ישראל זקוק בעת הגורלית הזו לשילוב מרב הכוחות בממשלה וייצוג למרב החלקים בעם שנלחמים כתף אל כתף. אני קורא גם עכשיו לעוד כוחות להצטרף ולהמשיך את האחדות בשדה הקרב, והאחדות במאמצים האזרחיים, למרות חילוקי הדעות".
הריאיון עם ח"כ סעדה
(צילום: ליאור שרון )

במערכת הפוליטית עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות בעניין צירופו האפשרי של סער לממשלת נתניהו. ח"כ משה סעדה מהליכוד, אחד הקולות הבולטים בקריאה לפיטורי שר הביטחון גלנט, אמר ל-ynet: "גלנט הוא חלק מתפיסת עולם של הכלות, זה לא עבד ולא יעבוד. אנחנו צריכים שר ביטחון שיביא הכרעות, שיאתגר את המערכת. יש כרגע שר ביטחון שרוצה לסגת מפילדלפי. האיש הזה לא ראוי".
סעדה אמר עוד: "הייתי רוצה שגם ליברמן ייכנס לממשלה". על השאלה מי מבין ליברמן או סער ראוי לכהן כשר הביטחון, השיב סעדה: "מי שבאמת יש לו יחסי אמון עם ראש הממשלה. עד עכשיו היה לנו שר ביטחון שהתבלבל וחשב שהוא ראש הממשלה. אני עושה הכול כדי להחליף את שר הביטחון הכושל והרופס".
הריאיון עם ח"כ רוטמן
(צילום: ליאור שרון)

ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית אמר: "אני באופן אישי וגם מפלגתי אמרנו מיומה הראשון של המלחמה שזה מצוין אם כמה שיותר אנשים ייכנסו מתחת לאלונקה בעת הזאת. ככל שהממשלה תיהנה מבסיס תמיכה רחב יותר זה טוב. אני מברך על ההרחבה הזאת, ממשלה של 68 חברים, ואני מקווה שיהיו עוד".
בהתייחס לעובדה שסער היה זה שמינה את גלי בהרב-מיארה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה, אמר רוטמן: "יש הרבה מאוד אנשים, כולל בקואליציה, שעשו בהווה ובעבר מעשים שאני לא מסכים איתם. כשגנץ נכנס לממשלה לא אמרתם 'איך אתם מכניסים אותו? הוא הרי מינה את הרצי הלוי'. כולם מבינים שצריכים להיות מאוחדים נגד האויב".
מנגד, ח"כ מאיר כהן מיש עתיד אמר: "אני מקווה שסער יקבל החלטה נבונה ולא ייכנס לממשלה. הוא זה שאמר שחייבים לשים סוף לשלטונו של נתניהו, שזה מסוכן לישראל ועוד שלל דברים. אני מאוד מקווה שההיגיון יחלחל לאן שצריך ושגדעון לא ייכנס לממשלה של קיצונים".
ריאיון עם ח"כ מאיר כהן
(צילום: ליאור שרון )

כהן הוסיף: "החיזור של נתניהו נועד לשני דברים - חוק הגיוס וחוק הרבנים. אלה הם הדברים החשובים ביותר בסביבתו של נתניהו. להגיד על גלנט 'רופס' זה חלק ממכונה של תרעלה, מסמנים בן אדם ויורים עליו. אני יושב עם גלנט בוועדת חוץ וביטחון, והדבר האחרון שאפשר להגיד עליו זה שהוא רופס".
הבוקר שב ומתח ביקורת על ההסכם המתגבש שותפו לשעבר של סער, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. "אני מבקש להרים דגל שחור. מה שנתניהו עושה בשעות האלו, מסכן את ביטחון ישראל באופן הכי מוחשי שאני זוכר שנעשה על ידי ראש ממשלה בזמן מלחמה ובכלל. בחצי שנה איחור - הוסיפו את השבת תושבי הצפון לבתיהם למטרות המלחמה. טוב מאוחר מאשר אף פעם, אבל החלפת שר ביטחון ערב יציאה אפשרית למערכה עצימה יותר בצפון שעלולה להפוך למלחמה אזורית - בעיני זו הפקרות ביטחונית", אמר גנץ בכנס מועצת תנועת המושבים.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדי איזנקוט
בני גנץ וגדי איזנקוט
"נתניהו וסער שמים את המלחמה בצד, בשביל הפוליטיקה". גנץ
(צילום: שאול גולן)
"חיי אדם ועתיד האומה על הכף - והם בסידור עבודה והישרדות פוליטית", טען עוד. "החלפת שר ביטחון, כדי לקדם חוק שיעגן פטור מגיוס זו גם הפקרות מוסרית. בלתי מתקבל על הדעת שבזמן שחיילי מילואים מגיעים לסבב השלישי ואנחנו קוברים את מתינו ומתפללים למען פצועינו, ככה נוהגים מנהיגינו. זו ההגדרה הכואבת במילון לפוליטיקה קטנה, על חשבון ביטחון המדינה. כשהצטרפנו לממשלת החירום שמנו פוליטיקה בצד בשביל המלחמה, וכעת נתניהו וסער שמים את המלחמה בצד, בשביל הפוליטיקה".

גפני הכחיש דיל על חוק הגיוס: "לא היה ולא נברא"

הסוגיה עלתה לדיון גם בוועדת הכספים הבוקר, בראשות ח"כ משה גפני מיהדות התורה. בדיון התייחס ח"כ גלעד קריב מהעבודה לטענות על "דיל" שאליו יסכים לכאורה סער סביב חוק הגיוס, וטען ש"בבסיס התמיכה" של החרדים בכניסת סער לממשלה עומד "הרצון שלכם לעקוף את החלטת בג"ץ בנושא הגיוס".
קריב הטיח: "אנחנו באירוע של פיטורי שר ביטחון באמצע מלחמה בשביל קומבינה פוליטית שנועדה לעקוף את בג"ץ בנושא הגיוס. גפני, אתה שלם עם זה שהילדים שלנו יתגייסו בזמן שאתם מתעקשים על זה שגם מי שלא לומד תורה לא יתגייסו? מה אתם חושבים? שהם יעשו 250 ימי מילואים בשנה הזאת ובשנה הבאה? אתה מוכן לסכן את מדינת ישראל בפיטורי שר ביטחון רגע לפני מערכה בצפון?".
גפני הכחיש בתגובה קשר למגעים עם סער, וטען: "לא היה ולא נברא. אין לנו קשר לעניין". קריב השיב לו: "למה אתה משקר בחודש אלול?". יצוין כי במגעים הקדחתניים אתמול השתתף יו"ר ש"ס אריה דרעי. סער עצמו הכחיש את הטענות לדיל, והצהיר אתמול כי "כל חקיקה צריכה להיות מבוססת על צורכי צה"ל ומתואמת עם מערכת הביטחון". לצד זאת, סער נתפס כגורם שעשוי להיות נוח יותר בכל הנוגע לפשרה מול החרדים - כיוון שגלנט הטיל וטו על חוק גיוס כל עוד אין לו הסכמה רחבה גם מסיעות באופוזיציה.
קריב תקף, גפני הכחיש דיל: "לא היה ולא נברא"
(צילום: ערוץ הכנסת)

מוקדם יותר, בוועדת החוקה, פתח קריב את דבריו בהקראת ציוץ שכתב סער בחודש מרץ אשתקד - ובו יצא נחרצות נגד כוונת נתניהו אז לפטר את גלנט על רקע קריאתו לעצור את המהפכה המשפטית. כאשר נכנס לדיון ח"כ זאב אלקין - ממפלגתו של סער שצפוי לפי ההסכם המתגבש לקבל מינוי בקבינט - פנה אליו קריב ושאל: "אתה שר הצפון או הדרום?". אלקין לא ענה, אך קריב המשיך: "בכל מקרה אני משוכנע שתעשה בצפון עבודה טובה יותר מכל הפרויקטורים".