אתר החדשות "אקסיוס" דיווח הלילה (בין רביעי לחמישי) כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, קיבל תדרוך מודיעיני על מידע לא-מאומת שלפיו סין הציעה לשלם לארגונים חמושים באפגניסטן כדי שיתקפו את החיילים האמריקנים שמוצבים במדינה. דיווח דומה עלה גם ב-CNN. בדיווחים הודגש כי מדובר במידע מודיעיני שטרם אומת והוגדר תחילה כמסווג, ושבכירים בממשל טראמפ בחרו לפרסם אותו כעת ככל הנראה בשל חילופי התפקידים בבית הלבן בעוד שלושה שבועות.
3 צפייה בגלריה
ככל הנראה לא שוחחו על הנושא. שי ג'ינפינג וטראמפ
ככל הנראה לא שוחחו על הנושא. שי ג'ינפינג וטראמפ
ככל הנראה לא שוחחו על הנושא. שי ג'ינפינג וטראמפ
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
חיילים של צבא ארה"ב ב אפגניסטן
חיילים של צבא ארה"ב ב אפגניסטן
"נשק מסין זורם לכאן באופן לא חוקי". חיילים אמריקנים באפגניסטן
(צילום: AFP)
בדיווחים, שציטטו בכירים בממשל טראמפ, נכתב כי היועץ לביטחון לאומי, רוברט אובריין, תדרך את טראמפ בנושא ב-17 בדצמבר. ככל הנראה, טראמפ לא שוחח על הנושא עם נשיא סין שי ג'ינפינג.
עדיין לא ברור אם המידע המודיעיני שהוצג לטראמפ נכון או לא, אך על כל פנים נראה שמועד הפרסום אינו מקרי - 21 ימים לפני תחילת כהונת ממשל ביידן, שצפוי לנקוט בקו פחות לוחמני מטראמפ נגד סין. בימים האחרונים עושה הממשל האמריקני מאמצים כדי להקשות על ביידן ליישם את מדיניותו בנושאים שונים, בהם גם האיום מאיראן, וייתכן שההחלטה לפרסם את המידע המודיעיני היא חלק מאותם מאמצים.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ה נשיא הנבחר של ארה"ב
ג'ו ביידן ה נשיא הנבחר של ארה"ב
תקף את הממשל על הסתרת מידע שקשור לביטחון הלאומי. ביידן
(צילום: AFP)
דבר נוסף שטרם התבהר הוא אם ביידן, שתקף לאחרונה את אנשי טראמפ על שאינם מוסרים לצוותו מידע שחיוני לביטחון ארה"ב, קיבל גם הוא תדרוכים בנושא. הנשיא הנבחר, שיחל את כהונתו ב-20 בינואר, טען לאחרונה כי "כרגע אנחנו לא מקבלים את כל המידע שאנחנו צריכים לקבל מהממשל היוצא, בנושאים מרכזיים בביטחון הלאומי. לדעתי מדובר בלא פחות מחוסר אחריות". ביידן אמור להיות חשוף לתדריכים הנשיאותיים היומיים.
בכל אופן, אם המידע המודיעיני יתברר כנכון, מדובר על שינוי דרמטי ביחסי ארה"ב-סין, שיגדיל עוד יותר את המתיחות שכבר קיימת בין המדינות. בכיר שהיה בדיונים על המידע המודיעיני אמר כי "כמו בכל הדיווחים הראשוניים, אנחנו מגיבים על כך בזהירות. אנחנו לוקחים ברצינות כל דיווח מודיעיני שנוגע לביטחון הכוחות שלנו".
גורם אחר אמר לאקסיוס כי "לארה"ב יש הוכחות לכך שסין ניסתה לממן התקפות על גורמים אמריקניים על-ידי הצעת תמריצים כספיים או מענקים". הוא הוסיף כי המועצה לביטחון לאומי מרכזת את החקירה הממשלתית בנושא. לדבריו, ההצעה מסין הועברה ככל הנראה לאחר סוף פברואר, אך מאז לא נהרג חייל אמריקני באפגניסטן. עם זאת, הוא התלונן כי "נשק מסין זורם באופן לא חוקי לאפגניסטן". לא ברור אם החמושים שאליהם פנתה לכאורה סין שייכים לטליבאן או לארגוני טרור אחרים.
טראמפ תוקף את סין באו"ם, ספטמבר
(צילום: רויטרס)

באקסיוס הדגישו כי לא קיבלו את הדו"ח המודיעיני לפני הפרסום, אלא רק שמעו עליו מבכירים בממשל. בדיווח נכתב גם כי גורמים בכמה סוכנויות של הממשל האמריקני פועלים כעת כדי לאשר או לשלול את הדו"חות המודיעיניים הראשוניים בעניין, אך עד כה לא נמצאו ממצאים חד-משמעיים.
בחודש יוני האחרון פורסם דיווח דומה ב"ניו יורק טיימס", שבן נטען כי המודיעין האמריקני סבור שיחידה 29155 של ה-GRU הרוסי הציעה מענקים למחבלים באפגניסטן כדי שיתקפו חיילים מצבא ארה"ב. מוסקבה הכחישה את הדיווחים, וטראמפ שטען כי לא תודרך על כך לא פעל נגד רוסיה בעקבותיהם. דוברת הבית הלבן, קיילי מקנאני, אף תקפה את הפרסום וטענה כי מדובר ב"האשמות לא מאומתות" שמפרסמים "קציני מודיעין נוכלים" שרוצים לערער את מעמדו של טראמפ ואת ביטחון ארה"ב. היא גם התעקשה שטראמפ לא תודרך בנושא, מכיוון שהמודיעין לא אומת במלואו.