התיעוד שהוביל לחקירה
(צילום: ברק בינקר)

פרש משטרה בדרגת רס"מ נחקר היום (ראשון) בחשד לתקיפת אמיר סדרס, בן 53 מיפו, שהפגין נגד המהפכה המשפטית בתל אביב ביום שלישי בשבוע שעבר.
בתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות נראה הפרש מפיל מפגין לקרקע בעזרת הסוס שעליו רכב. החקירה בעניין נמשכת. סדרס עדיין לא הגיש תלונה למח"ש נגד הפרש, שפתחה בחקירה על סמך הסרטון. הוא מתכוון להגיש תלונה מחר או מחרתיים, ולמסור את גרסתו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: ברק בינקר)
3 צפייה בגלריה
 המפגין שהותקף
 המפגין שהותקף
המפגין שהותקף
סדרס ציין כי "הסרטון שהופץ הראה איך שוטר בכוונה תחילה מטיח אותי מאחור לרצפה. כל הכבוד לחוקרים שחקרו את השוטר". בהמשך שיתף סדרס: "הלכתי עם מצלמה ואז קיבלתי מכה בראש והגלגלתי על הרצפה. הרגשתי מכות בראש על הכתף וברגל, לא דמיינתי שאני נדרס על ידי סוס. הגיע מיד המתעד המשטרתי ומי שדאגו לי אלה המפגינים".
לדבריו, "הפרש לא עצר ולא בדק מה קורה איתי, והמשיך להסתובב עם הסוס ולפגוע בעוד מפגינים. השוטר המתעד היה עסוק בלתעד אותי בלי להזעיק עזרה. אחרי שעזרו לי הבנתי שהייתי מתחת לסוס ושיש לי דם על הגוף. כשפינו אותי באמבולנס התחלתי להבין שסוס דרך עלי על כל הגוף. היום כל הגוף שלי סימנים כחולים, מזל שסיימתי את זה עם מכות יבשות. הלסת כואבת, יש סימן פרסה על החזה והכתף, והרגליים נפוחות. הפרש לא בא לחסום לי את הדרך, כנראה עיצבן אותו שאני מצלם".
עורכי דינו של הפרש, אורון שוורץ ויוגב נרקיס ממשרד שוורץ נרקיס ושות', מסרו: "אסור להסיק מסקנה נמהרת רק מן הצילום. זו בפירוש לא הייתה פגיעה זדונית, אלא תאונה מצערת. למרבה המזל, הפגיעה באזרח הסתיימה בפציעה קלה בלבד. דווקא ניתוח מדויק של הסיטואציה והראיות וההבנה כיצד מופעל ומתנהג סוס משטרה, מצביעים על כך שהפרש בהחלט לא ביקש לפגוע באזרח. כל שהפרש ביקש היה, על פי הפקודות שקיבל, לחסום את דרכו של המפגין שירד לכביש, ובהחלט לא לפגוע בו.
3 צפייה בגלריה
מפגין רוסס בגז מדמיע בהפגנה בצומת כרכור
מפגין רוסס בגז מדמיע בהפגנה בצומת כרכור
מפגינים נוספים שנפגעו במחאות ביום שלישי
(צילום: איתן גליקמן, עדי עייש)
"ניתוח פעולות הפרש - תנועות רגליו וקיצור המושכות - מלמדות דווקא שניסה לייצב קו שימנע מהאזרח מלהמשיך לפסוע בכביש, אך לא לפגוע בו. אולם, פסיעה של האזרח לכיוון בלתי צפוי הובילה להתנגשות בין רגלו של הסוס לאזרח, בלי שהפרש הספיק למנוע את הפגיעה. הפרש, שבהחלט סובר כי תפקידו הוא לאפשר מחאה עד לגבול הירידה לכביש בדיוק כפי שהורו לו, בהחלט מצר על הפגיעה באזרח. הוא לא ייחל לה ולא רצה בה, ואכן מיד כשאירעה ניגש לבדוק את מצבו ולהשגיח על כך שהוא מטופל".
באותו ערב נפגע בפניו מפגין שהגיע למחות בצומת כרכור אחרי שרוסס באמצעות גז מדמיע. הוא סיפר כי "ראיתי מישהו שהגיע עם דגל, ברגע אחד הוא ריסס אותי בגז וברח". הוא פונה לבית החולים הלל יפה בחדרה, והמשטרה פעלה לאתר את החשוד שריסס את הגז, שנמלט מהמקום.
מוקדם יותר באותו יום תועד מולי אהרנסון, מפגין מבוגר, בעת שהוא צולע ומדמם אחרי שנפצע בשעות הצהריים בהפגנה בצומת קפלן. הוא אמר כי "שברתי את מפרק הירך, אני צריך לעבור ניתוח דחוף כדי להחליף את המפרק".
במהלך המחאה שהתקיימה ברחבי הארץ ביום שלישי התלוננו המפגינים על אלימות קשה נגדם. בקפלן שבתל אביב מחו רבבות בני אדם, ופרשים פעלו למניעת חסימת נתיבי איילון. הפגנות גדולות נרשמו גם בירושלים ובבאר שבע. להפגנה שנערכה בנתב"ג הגיעו אלפים, שהעידו על סיטואציה קשה שבה רבים נמחצו בעקבות העומס שנוצר במקום.