תיעוד: תקיפת צה"ל ברצועה, הלילה
(צילום: דובר צה"ל )

מבצע "מגן וחץ" נכנס ליומו הרביעי, כשגם הלילה (בין חמישי לשישי) - כפי שהיה בלילות הקודמים - לא נרשמו שיגורי רקטות לעבר ישראל. אתמול נורו מטחים כבדים לעבר ישראל, כשהירי האחרון התרחש בשעה 21:59, אז נורה מטח לשער הנגב ולשדרות. דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי אמר הבוקר כי מתחקיר ראשוני עולה שהרקטה שפגעה בבניין ברחובות והרגה אישה לא יורטה על-ידי כיפת ברזל בגלל תקלה טכנית ופגעה בבניין.
"אנחנו מבינים שהמיירט שוגר ולא פגע", אמר הגרי. "זו רקטה מייצור עצמית ולא רקטה חריגה. מדובר על רקטה לכ-70 ק"מ וב-20 ק"ג חומר נפץ, שפגעה בזווית מורכבת במבנה".
4 צפייה בגלריה
עלי חסן גאלי, אחמד אבו דקה, חליל אלבהתיני, ג'יהאד גנאם,  טארק עז אלדין
עלי חסן גאלי, אחמד אבו דקה, חליל אלבהתיני, ג'יהאד גנאם,  טארק עז אלדין
המחוסלים מתחילת המבצע, מימין למעלה: עלי חסן ראלי, אחמד אבו דקה, חליל אלבהתיני, ג'יהאד גנאם וטארק עז א-דין
( S1iJ5MwNn 9760216 ByUc00O9Vh r1lddafv4h)
4 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
לילה שקט, אחרי שעות של מטחים כבדים. ירי רקטות מעזה
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
חיילים בקיבוץ ניר עם
חיילים בקיבוץ ניר עם
חיילי צה"ל בעוטף עזה
(צילום: שאול גולן)
גורם מצרי אמר לאתר ה-BBC בערבית כי המגעים להפסקת האש "נתקלו במכשול", מבלי לפרט, כשקודם לכן דווח שנציג הג'יהאד הסכים עקרונית לשיחות. לאורך הלילה וגם הבוקר נמשכו התקיפות הישראליות ברצועה, אך בעצימות נמוכה יחסית. לפי הדיווח ב-BBC, "הסכם הפסקת האש יעלה לדיון בין נשיא מצרים א-סיסי, לראש ממשלת ישראל נתניהו, מלך ירדן עבדאללה ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן".
מנגד, ערוץ הטלוויזיה הערבי אל-רד דיווח: "שיחות הפסקת האש בעזה שמנהלים מצרים והאו"ם קשות למדי, אך המתווכים אופטימיים לגבי האפשרות להגעה להסכם הפסקת אש תוך כמה שעות". לפי הדיווח, המכשול העיקרי כרגע הוא הדרישה מישראל להפסיק את הסיכולים ברצועה ושישראל מנסה להיות זו שתקבע את "המילה האחרונה" לפני כניסת הפסקת האש לתוקף". עוד נמסר בדיווח: "כרגע עובדים על ניסוח סופי להסכם הפסקת האש".
מוחמד אל-הינדי, ראש הלשכה המדינית של הג'יהאד האיסלאמי ונציג הארגון בשיחות להפסקת אש במצרים, אמר הבוקר בשיחה מקהיר עם ערוץ הטלוויזיה אל-ערבי שמושבו בקטאר: "השיחות נמשכות ואנו מקווים להגיע להסכם מכבד שמשקף את האינטרסים של העם הפלסטיני".
אל-הינדי נפגש אתמול עם ראש שירותי הביון המצרי עבאס כמאל בקהיר. מצרים, לפי הדיווחים, ניסתה להניע הסכם הפסקת אש בין הצדדים כבר מיום שלישי האחרון, אך מאמציה עד כה לא צלחו - כשהג'יהאד מתעקש על התחייבות ישראלית להפסקת מדיניות החיסולים, ועל שחרור גופת האסיר שובת הרעב חאדר עדנאן כחלק מהפסקת האש. בישראל, כך נראה, ממילא לא התכוונו להחזיק בגופה, אך לא מתכוונים לשחרר אותה כחלק מהפסקת האש - וגם לא מוכנים להתחייב על הפסקת הסיכולים הממוקדים.
צה"ל תקף במהלך הלילה מוצבים צבאיים ומשגרי רקטות מוטמנים של הג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה, וגם הבוקר הותקפו מטרות כאלה. מתחילת המבצע הותקפו 215 מטרות ברצועה, יורטו 260 רקטות, זוהו 163 שיגורים כושלים (כאחד מכל חמישה), ובסך הכול שוגרו 866 רקטות לעבר ישראל. בצה"ל אומרים שחלק מהסיבות לכך שהג'יהאד לא ירה בלילות, ושנרשמות הפוגות ארוכות בין מטחים, היא סיכול חוליות הירי על-ידי הצבא ותקיפת המשגרים המוטמנים.
(צילום: אבי חי, אסף חן)

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית טלפונית מהקריה בתל אביב
(צילום: עומר מירון /לע"מ)

יירוט באשקלון
(צילום: מאיר תורג'מן)

בינתיים, משרד הבריאות העזתי עדכן כי מתחילת המבצע נספרו 31 הרוגים ברצועה. אמש דיווח המרכז הפלסטיני לזכויות אדם שיושב בעזה כי שלושה פלסטינים נהרגו כתוצאה משיגורים כושלים של "רקטות תוצרת בית", כולל שני ילדים. לפי המרכז, 26 פלסטינים נפצעו כתוצאה ממקרים כאלה. לפי נתוני דובר צה"ל, מתחילת המבצע נהרגו 14 בלתי מעורבים - מתוכם ארבעה מירי כושל של הג'יהאד.
לקראת חצות לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה הודעה רשמית בתום הערכת המצב הביטחונית, שבה נמסר כי "המערכה תימשך ככל שיידרש". בכירים בישראל הגדירו אמש את הסיכויים להפסקת אש כ"50-50", והוסיפו כי "ככל שלא תבוא התקדמות, אנחנו לא עוצרים. אם יש מטרות - אנחנו פוגעים. אנחנו נותנים להם פתח, אבל לא אשראי בלתי נגמר".

"שאף אחד לא יהיה גיבור"

כאמור, 866 רקטות נורו בימים האחרונים לעבר ישראל, ולמרות אחוזי היירוט הגבוהים של כיפת ברזל במהלך ימי המערכה, פגעה הרקטה בבניין ברחוב סמילנסקי ברחובות. אישה נהרגה, ו-10 פצועים, רובם במצב קל, פונו לבית החולים קפלן. באותה שעה נורו עשרות רבות של רקטות נוספות, שגרמו לנזקים ולנפגעים גם באזורים אחרים. נזק כבד נגרם לבניין ברחובות מפגיעת הרקטה, ונציגי הכבאות שהגיעו במהירות לבניין אמרו כי קיים "חשש ממשי" לקריסתו. אלוף פיקוד העורף, רפי מילוא, אמר כי בדירה יש מקלט ישן לא פעיל, שהפך למחסן - ולכן הדיירים לא נכנסו אליו בזמן האזעקה.
שיגור כיפת ברזל ברקע ההופעה של אביב גפן
(צילום: רונן הראל)

4 צפייה בגלריה
הבניין שנפגע ברחובות
הבניין שנפגע ברחובות
הבניין שנפגע ברחובות
(צילום: קובי קואנקס)

"אנחנו אחרי שיחה עם מפקד ההגנה האווירית כדי להבין מה בדיוק היה", הוסיף מילוא. "מה שחשוב ללמוד מהאירוע הזה זה שכיפת ברזל נותנת הגנה טובה מאוד אבל לא מוחלטת, וההשלמה של כיפת ברזל זה ההתנהגות של האוכלוסייה". המפכ"ל, רנ"צ קובי שבתאי, הגיע אף הוא למקום ואמר: "אנחנו מבקשים מכל האוכלוסייה להישמע להוראות פיקוד העורף, להיכנס למרחבים המוגנים. המערכה לא הסתיימה, שאף אחד לא יהיה גיבור".
במקביל, בשדרות ניזוקו בשעות הערב מרקטות, לפחות ארבעה מבנים - ובהם מבנה ציבור שבו שהו כמה עובדים. בית מגורים שבו שהו זוג מבוגר ופליט מאוקראינה ספג פגיעה ישירה, ובנוסף רקטה פגעה בחצר בית. כמה נפגעי חרדה טופלו על ידי כוחות ההצלה וצוותי חוסן.
במטח המסיבי נפגע גם עובד זר כבן 30 באורח בינוני מפגיעת רסיס בשטח פתוח במועצת אשכול. הוא פונה לבית החולים סורוקה. כמעט באותו זמן פגעה רקטה בחצר בית במושב כפר מימון במועצה האזורית שדות נגב. אישה בת 82 נפצעה באורח מרסיסים בגפיים התחתונות, גבר כבן 90 לקה בחרדה. כמו כן, זוהתה פגיעה בכביש 4 לדרום אחרי מבקיעים. הכביש נחסם לתנועה עד לסיום טיפול חבלני המשטרה.
דובר מד"א זכי הלר עדכן כי מאז תחילת המבצע, טיפלו אנשי ארגון ההצלה ב-57 נפגעי גוף וחרדה. הנתונים כוללים הרוגה אחת, שלושה פצועים בינוני ושני פצועים קל מרסיסים, הדף ושברי זכוכית, וכן 16 פצועים קל שנחבלו בדרכם למרחב מוגן. בנוסף טופלו 35 נפגעי חרדה.
מדינת ישראל תפצה במיליוני שקלים את התושבים החיים במרחק של עד 40 קילומטרים מהרצועה, לא רק לנזק ישיר, אלא גם לנזק עקיף. הכוונה היא לתחומי המסחר, החקלאות והתיירות. כך למשל בעלי חנויות או בעלי אולמות אירועים שנפגעו כלכלית, חקלאים שלא יכלו לקטוף בגלל המצב והיבול נהרס או בעלי צימרים , מלונות וחדרי הארחה שנשארו ריקים, יוכלו לתבוע פיצוי מלא על הנזק שנגרם להם. קרן הפיצויים ברשות המיסים תפתח היום מוקד חירום ברמת גן, לפניות אזרחים בנוגע לנזקים ישירים שנגרמו להם, בטלפון *4954