דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס בצהריים (שישי) לטענות הפלסטינים על "טבח" אמש בזמן המתנה למשאיות סיוע בכיכר כווית בשכונת זייתון בדרום העיר עזה, שבמהלכה נהרגו כ-40 בני אדם ויותר מ-100 נפצעו. "על בסיס תחקיר ראשוני ומעמיק שצה"ל ביצע במהלך הלילה, נמצא כי לא בוצע ירי לעבר שיירת הסיוע או לעבר ההמון העזתי בכיכר כווית", מסר דובר צה"ל. "נוצר אירוע תקשורתי שקרי לקראת יום שישי הראשון של חודש הרמדאן, במטרה להלהיט את הרוחות בזירות אחרות".
1 צפייה בגלריה
זירת ה"טבח", לטענת הפלסטינים
זירת ה"טבח", לטענת הפלסטינים
זירת ה"טבח", לטענת הפלסטינים
בפעם השנייה בשבועות האחרונים טענו הפלסטינים כי ממתינים למשאיות סיוע נורו למוות. עדי ראייה ששוחחו אמש עם CNN סיפרו כי "היו פיצוצים", ובמקביל הציגו לכלי תקשורת בעולם תיעודים קשים שבהם נראים גופות מכוסות תחת הריסות. בכמה כלי תקשורת דווח כי אל הכיכר מגיעות משאיות סיוע מדי פעם, והן מושכות אליהן המונים ש"נואשים לאספקת מזון".
בצה"ל הודפים כאמור את הטענות למעורבות ישראלית במותם של האזרחים. "צה"ל אפשר מעבר שיירה של 31 משאיות סיוע הומניטרי שמכילות מזון ואספקה שיועדו לחלוקה לעזתים בצפון רצועת עזה", ציין תא"ל הגרי. "כשעה לפני הגעת שיירת הסיוע למסדרון ההומניטרי, זוהו חמושים פלסטיניים יורים בסביבת אזרחים עזתים שחיכו לשיירה. עם כניסת המשאיות, החמושים ירו בזמן שההמון החל לבזוז את המשאיות. כמו כן, זוהו אזרחים שנפגעו מדריסה על-ידי המשאיות".
דובר צה"ל ציין כאמור כי לא בוצע ירי לעבר שיירת הסיוע, והוסיף כי "בדיקה של המערכות המבצעיות ושל כוחות צה"ל שללה ירי טנקים, ירי מהאוויר, או ירי של כוחות קרקעיים לעבר ההמון העזתי באזור שיירת הסיוע בכיכר כווית.
"בזמן שצה"ל מקיים מאמץ הומניטרי עצים ומזרים מזון וסיוע הומניטרי לתושבי הרצועה, מחבלי חמאס פוגעים בתושבי עזה אשר מנסים להשיג מזון - וארגוני הטרור מפיצים שקרים על מנת להאשים את מדינת ישראל בכך".

האירוע הקודם

כאמור, זו אינה הפעם הראשונה שבה טוענים הפלסטינים ל"טבח" בזמן המתנה לסיוע. בסוף החודש שעבר מיהרו הפלסטינים לכנות תקרית שבה נהרגו יותר מ-100 בני אדם "טבח א-ראשיד" בעיר עזה. תחקיר צה"ל קבע אז כי הכוחות לא ירו לעבר השיירה ההומניטרית עצמה, אלא לעבר כמה חשודים שהיוו עליהם איום.
ממצאי התחקיר שהגיש מפקד פיקוד דרום אלוף ירון פינקלמן על התקרית הקודמת לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, העלו כי "בזמן נסיעת המשאיות לעבר מוקדי החלוקה, התפתחה סביבן התקהלות אלימה של כ-12 אלף תושבים עזתים שבזזו את הציוד שהובילו. תוך כדי אירועי הביזה נצפו אירועים של פגיעה משמעותית באזרחים מדוחק ומדריסת משאיות".
עוד צוין אז בתחקיר הפיקודי כי "במהלך ההתקהלות, התקרבו עשרות תושבים עזתים עד למרחק מטרים ספורים מכוחות צה"ל והיוו בכך איום ממשי על הכוח בנקודה. בשלב זה, הכוחות ביצעו ירי מדויק להרחקה לעבר מספר חשודים. עם המשך התקרבות החשודים, ביצעו הכוחות ירי להסרת איום".