ההקלטות מהגן באזור חיפה

גנן באזור חיפה נהג כלפי ילדים באופן מילולי אלים. כך טענו הורים לפעוטות, בגן שהוסיפו כי יש ברשותם הקלטות שבהם שומעים את ילדיהם ממררים בבכי בעוד הגנן "מנחית עליהם פקודות". לגן מגיעים תינוקות בני חודשים ספורים עד גיל 3, וכמה מהוריהם סיפרו שחשדו שמשהו אינו כשורה. אחת האימהות הכניסה לחפצים של בתה מכשיר הקלטה, ומה שנשמע הדאיג והכעיס את ההורים. מהמשטרה נמסר כי הוגשה תלונה וחקירה בנושא נפתחה. האזינו להקלטה בפתח הכתבה.
2 צפייה בגלריה
גן ילדים בבני ברק הנמצא בתוך אתר בנייה
גן ילדים בבני ברק הנמצא בתוך אתר בנייה
שלחה את בתה עם מכשיר הקלטה לגן ונחרדה ממה ששמעה. ארכיון
"מדובר במעון לפעוטות רכים, ולא בגיבוש לסיירת", אמרה אלונה דניאל ממטה המאבק למען הילדים המלווה את ההורים. באחת ההקלטות שומעים את הגנן מדבר בטון קשוח אל הפעוטות בעודו אומר: "ידיים שלובות. מהר למקום, ידיים שלובות. לשבת יפה, ידיים שלובות. ברור?". בשלב זה נשמע רעש של מכה ברקע, אותו מפרשים ההורים כניסיון להרתיע את הילדים, ואז הוא נשמע שוב פוקד עליהם: "ידיים שלובות. מהר מרפק. מרפק אל מרפק. יד על מרפק! יד על מרפק!".
בהקלטה נוספת נשמע הגנן שואל את הילדים: "אתם רוצים סיפור? אבל אתם לא מקשיבים". לאחד הילדים אמר: "תצעק, תצעק, תצעק. כן, תצעק, תצעק. תצעק חזק". בשלב זה, נשמע רעש של מכה והילד פורץ בבכי. "אני לא שומע אותך", אומר הגנן, "תצעק". ברקע נשמעת מכה נוספת והילד פורץ בבכי.
בידי ההורים הקלטה נוספת שבה שומעים את אחד הילדים פורץ בבכי, וברקע נשמע קולו של הגנן: "כן, כן. מי נגע לי בארון?". הוא ממשיך וצועק לעבר הילד שבוכה: "למה אתה לא מקשיב? למה אתה לא מקשיב? על מי אתה מאיים, קום תעמוד! אתם יושבים יפה ומקשיבים, ברור?".
לפני כשבוע הוגשה תלונה למשטרה. אב לפעוט בגן סיפר כי "בתחילת השבוע השוטרים הגיעו לגן ולקחו את מערכות ההקלטה. מיד כששמענו מה הלך שם הוצאנו את הילד מהגן". הוא הוסיף: "זו טלטלה מוחלטת. חשוב שהמשטרה תבדוק אם הייתה שם אלימות ואם יש דברים חמורים יותר".
2 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
"גם עבירות פחד, צעקות וענישה הן פגיעה נפשית בפעוטות", אמרה אלונה דניאל
(צילום: shutterstock)
אם לפעוטה בגן סיפרה שמדובר בגן מוכר שנחשב לטוב, אך למרות זאת "היו חשדות בעקבות שמועה שהגיעה אלינו על כך שלפני שנה אמא הכניסה מקליט ושמעה דברים לא נעימים, אבל לא התלוננה ועזבה את הגן". לדבריה, "החלטנו להכניס מקליט ושמענו דברים מאוד קשים. שמענו איומים, צעקות, בכי של ילדים, השפלות. לנו כהורים היה קשה מאוד לשמוע את זה".
"אז גם חיברנו דברים שקשורים לילדים שלנו", אמרה האם. "הילדים שלנו קמים באמצע הלילה, בוכים. עומדים פתאום ליד הפח, צמוד לקיר. מאוד עצוב לנו על זה".
"מקליט אחד שווה לפעמים אלף תמונות. רק כך הורים יכולים לגלות מה קורה באמת כשהדלת נסגרת", הוסיפה אלונה דניאל. "פעוטות ממש לא צריכים לשבת בשילוב ידיים, וממש לא צריכים להיענש ולעמוד עם ידיים מאחורי הגב ורגליים צמודות. בקרוב תצא הנחיית פרקליט המדינה שעליה נלחמנו במשך שנה, שתגדיר לראשונה שגם עבירות פחד, צעקות וענישה, הן פגיעה נפשית בפעוטות חסרי ישע".
לדבריה, "אנחנו מחכים לחקירה יסודית של המשטרה, שתגיע לחקר האמת. אנחנו קוראים לכל הורה: אם אתה מרגיש שמשהו קורה, שים מקליט".
מהמשטרה נמסר: "אנו רואים בחומרה רבה כל חשד לפגיעה בקטינים וחסרי ישע. בהתאם לכך, עם קבלת התלונה נפתחה חקירה שעודנה מתנהלת במקצועיות וביסודיות במסגרתה בוצעו ומבוצעות פעולות החקירה לרבות גביית עדויות, צפייה במצלמות אבטחה ועוד. נמשיך לחקור את המקרה ברגישות וביסודיות המתבקשת על מנת להגיע לחקר האמת".
עו"ד אסי פיסו, המייצג את אחת המשפחות, דורש "לבצע חקירה משטרתית מעמיקה וקפדנית על מנת להגיע לחקר האמת. מדובר בעוללים קטנים ומטבע הדברים לא ניתן לדלות מהם פרטים. לכן אני דורש מהמשטרה לבצע כל פעולת חקירה אפשרית על מנת למצות את הדין עם המעורבים לכאורה".
מטעם בא כוחו של בעלי הגן נמסר בתגובה: "לא היו דברים מעולם. לא הייתה אלימות בגן, לא הייתה פגיעה בילדים, לא סיכון של הילדים, לא פגיעה בחסרי ישע ואפילו לא משהו שקרוב לזה".