"הקריאה של ברק למרי אזרחי גרועה יותר מהאונס של קצב"
(מתוך חדשות 13)

שר המורשת עמיחי אליהו עורר סערה הבוקר (ראשון) אחרי שתקף בצורה חסרת תקדים את נגד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, ואמר בין היתר כי הוא "פרא אדם שפוגע בדירוג האשראי של המדינה". דבריו זכו לגינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית, מראש הממשלה, דרך בכירי הקואליציה והממשלה ועד, כמובן, האופוזיציה. עם זאת, זו אינה הפעם הראשונה שהשר אליהו מתבטא באופן שנוי במחלוקת ומעורר סערות. אז מי אתה, שר המורשת עמיחי אליהו?
עמיחי אליהו, בן 44 ממפלגת עוצמה יהודית, נשוי לשרה, אב לשבעה ילדים, מתגורר בישוב רימונים ומייסד "איגוד רבני קהילות". אליהו הוא בנו של הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת ונכדו של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו. הוא למד בישיבות הסדר ובצה"ל שירת כלוחם בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים. לאחר שירותו הצבאי הפסיק לחבוש כיפה, אך בהמשך התחזק מבחינה דתית.

8 צפייה בגלריה
שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו
שוב מעורר סערה. שר המורשת עמיחי אליהו
(צילום: שלו שלום)
8 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
"פרא אדם". השר אליהו תקף את נגיד בנק ישראל
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
8 צפייה בגלריה
אביו, הרב שמואל אליהו
אביו, הרב שמואל אליהו
אביו, הרב שמואל אליהו
(צילום: אוהד צויגנברג)
בשנת 2014 הקים השר אליהו את "איגוד רבני קהילות", המאגד תחתיו מאות רבני קהילות דתיות ומסורתיות בכל רחבי ישראל ועמד בראשו עד שנת 2022. כשנתיים לאחר מכן הקים את ארגון "צו אחד", הפועל לשמירה על ערכי החיילים שומרי המסורת. העמותה הצליחה בין היתר להביא להפרדה בשירותים בבסיסים ולשינויים בפקודת הגילוח בצה"ל. לקראת הבחירות לכנסת ה-25 הוצב במקום הרביעי ברשימתה של מפלגת "עוצמה יהודית" ודורג לבסוף במקום 9 ברשימה משותפת עם מפלגת "האיחוד הלאומי" ונבחר לכנסת.
הבוקר כאמור עורר סערה אחרי שתקף הבוקר בצורה חסרת תקדים את הנגיד ירון, בריאיון ברדיו קול ברמה. "הוא מלכלך על מדינת ישראל ופוגע בדירוג האשראי של המדינה", אמר אליהו. "הוא היה צריך להיות מגולגל מכל המדרגות. זה פרא אדם. לא ייתכן שפקידים ייצאו נגד הממשלה". לדבריו, "זה שהוא עדיין בתפקיד, זו אחת הסיבות שחייבים את הרפורמה המשפטית".
בהמשך אליהו התנצל על סגנון הדברים, אך לא על המהות, ואמר בריאיון ברשת ב' כי "זה היה לפני הקפה של הבוקר". עם זאת, טען כי "הנגיד פוגע בדימוי המדינה תוך ניסיון להכניע את רצונה הדמוקרטי - ומאבד את הלגיטימיות שלו".
8 צפייה בגלריה
אהוד ברק
אהוד ברק
"האמירה שלו גרועה מהאונס של קצב". תקף גם את אהוד ברק, שקרא למרי אזרחי
(צילום: אבי מועלם)
8 צפייה בגלריה
אריאל שרון ז"ל
אריאל שרון ז"ל
"יש לו גם חסרונות, ברגע שפינה את גוש קטיף"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
"מניח שיש לנשיא קצב זכויות"
"מניח שיש לנשיא קצב זכויות"
"מניח שיש לנשיא קצב זכויות"
(צילום: AFP)
אך זו לא הפעם הראשונה שהשר אליהו מעורר סערה. רק בשבוע שעבר הוא תקף את ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שקרא במהלך הפגנה בחיפה לפני כשבוע להגביר את המחאה נגד המהפכה המשפטית ולעבור למרי אזרחי. "הקריאה של ברק למרי אזרחי גרועה יותר מהאונס של קצב", אמר שר המורשת בריאיון לחדשות 13.
"אהוד ברק הוא איש רב זכויות שעשה הרבה למען עם ישראל, אך זקנותו מביישת את צעירותו", ציין אליהו, "כשאנחנו באים לזקנותו ורואים את ההפקרות ואת הניסיון שלו לעורר פה מרי אזרחי, צריך לומר - אתה לא תשתמש בדרגות שעם ישראל נתן לך כדי לפגוע במדינה. נראה לי שזה לגיטימי, והיינו עושים את זה גם לכל דמות אחרת, כולל לרב ראשי שנכנס לכלא".
הוא הוסיף: "לאריאל שרון יש זכויות וגם חסרונות, ברגע שהוא פינה את גוש קטיף. לנשיא קצב אני מניח שיש זכויות, וברגע שהוא אנס ידענו לפגוע בו ולהכניס אותו לכלא. לפגוע במדינת ישראל זה מאוד חמור. לקרוא למרי אזרחי זה מאוד חמור. אני לא בטוח שמי שהולך ורוצה לפרק את מדינת ישראל זה לא דבר חמור כמו אונס".
כשנשאל אם מבחינתו קריאה למרי אזרחי היא שוות ערך לעבירות האונס שבהן הורשע הנשיא לשעבר משה קצב, השיב: "יותר חמור. מי שרוצה לפרק את מדינת ישראל פוגע בדבר הכי נפלא שקם באנושות, שהקמנו אותו בעשר אצבעות".
8 צפייה בגלריה
האשים בכירים במערכת הביטחון ב"מרד", וזכה למתקפת תגובה
האשים בכירים במערכת הביטחון ב"מרד", וזכה למתקפת תגובה
האשים בכירים במערכת הביטחון ב"מרד", וזכה למתקפת תגובה
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
ציוץ של עמיחי אליהו
ציוץ של עמיחי אליהו
(מתוך טוויטר)
לפני כחודשיים האשים השר אליהו בכירים במערכת הביטחון וכתב בטוויטר כי "בכירים במערכת הביטחון פועלים במתכונת מרד", והדבר פוגע לדבריו במאמצי הממשלה לדאוג לביטחון, על רקע גל ההסלמה שהיה אז. הדברים הצטרפו בשעתו לאמירותיו של יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהתנער גם הוא מאחריות למצב ותלה את האשמה בין השאר באופוזיציה.
אליהו כתב את הדברים במענה לתגובה בטוויטר, שבה נכתב כי חרף הבטחותיה, הממשלה לא הביאה ביטחון. כותבת התגובה האשימה את השר אחרי שענה לה: "כמה אתה מתבכיין. הצבעתי לכם לא בשביל עוד תירוצים, אלא כדי שתביאו שינוי. אם אתה לא יכול - תפנה את הכיסא". על כך השיב אליהו: "ביום שארגיש שאני לא יכול - אני מתחייב לפנות. אני מאמין שאנחנו צריכים לשפר עמדות ולהסתער שוב. כמובן שאם יש מקום לתקן אנחנו חייבים לתקן. אסור למדינה הזו להיות בשבי של קציני אוסלו".
למחרת, בריאיון לאולפן ynet אמר כי "יש במדינה עוד גופים וכוחות שמתנהלים בצורה עצמאית לפעמים, ושבויים בשלושה עשורים של מדיניות הכלה. לכן אנחנו לא יכולים להתקדם עם התיקונים שלנו, כשהצבא נמצא בתפיסה שחינכו אותו אליה במשך כל כך הרבה זמן. חלק מהמערכות לא מיישרות קו, זה גירעון דמוקרטי". על האזהרות מכך שעלייה להר הבית תבעיר את השטח, אמר: "הבטיחו לנו גם שנמות מקורונה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לפיטוריו של השר אליהו: "שר בממשלה שמאשים את ראשי מערכת הביטחון במרד צריך להוכיח שהוא צודק או לעוף מתפקידו בו ביום. אין לנו צה"ל אחר, ההסתה נגד מערכת הביטחון יצאה משליטה". גם השר בן גביר התנער מאחריות כשהבהיר בפוסט שפרסם כי לא יפיל את הממשלה על אף שאינו מרוצה מכל החלטותיה, ובחר להאשים את האופוזיציה, שלטענתו "עודדה את אויבינו" לפתוח בעימות צבאי. "גם כשהם לא ליד ההגה, הם ממשיכים להזיק", טען.