שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה (בין ראשון לשני) עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ושלח מסר לארצות הברית ולפיו "האפשרות להסדרה בצפון חולפת". לדברי גלנט, "חיזבאללה ממשיך לקשור עצמו לחמאס" ו"הכיוון ברור". הוא הדגיש כי ישראל מחויבת להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם, רק לאחר שישתנה המצב הביטחוני באזור.
גלנט בגבול הצפון, בשבוע שעבר
(צילום: שחר יורמן)

3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
גלנט בפגישה עם אוסטין בפנטגון, ביוני
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
המסר שהעביר גלנט לאוסטין היה ברור: מדינת ישראל מחויבת להרחקת חיזבאללה מדרום לבנון, וזאת כדי להשיב את התושבים לבתיהם בביטחון. במקביל לשיחתם, נמשכו השיגורים לגליל גם הלילה ולפנות בוקר. זוהו לפחות 5 שיגורים שחצו מלבנון לשטח המדינה.
בצל ההמתנה להצעת גישור אמריקנית שתביא בסופו של דבר לעסקת חטופים, השניים גם שוחחו על המאמצים להגיע למתווה כזה. גלנט אמר לאוסטין, ברקע החששות שנשמעו מצד משפחות חטופים - בין היתר בהפגנות שהתקיימו במוצאי השבת האחרונה - כי גם אם המלחמה בזירה הצפונית תתרחב, ישראל תמשיך במאמצים להשבת החטופים.
"בכל מצב, מערכת הביטחון תמשיך לפעול לפירוק החמאס ולהשבת החטופים המוחזקים בשבי החמאס ברצועת עזה - בכל דרך", אמר לעמיתו האמריקני.
בשיחה בין השניים הם שוחחו גם על ההתפתחויות האחרונות מול החות'ים בתימן, לאחר שיגור הטיל למרכז הארץ אתמול בבוקר. בהודעה מטעם לשכתו של גלנט נכתב כי "השניים דנו בתוקפנות של החות׳ים נגד ישראל, שר הביטחון הדגיש כי מדובר באיום על האזור כולו, ואמר כי ישראל כבר הוכיחה כיצד היא פועלת נגד גורמי הטרור המנסים לפגוע בה".

במג'דל שמס לא לוקחים סיכונים

ברקע המסר שהשמיע גלנט בפני האמריקנים, המועצה המקומית מג'דל שמס, היישוב השני הכי צפוני בישראל שבו נרצחו 12 ילדים ונערים במטח מלבנון בחודש יולי, החליטה לבטל את הלימודים עד יום שלישי ולעבור ללמידה מרחוק, "בגלל הסיכוי להתפתחות המצב הביטחוני".
3 צפייה בגלריה
ציון 40 יום אסון מג'דל שמס
ציון 40 יום אסון מג'דל שמס
במגרש במג'דל שמס, 40 יום אחרי האסון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
הצעד נעשה בתיאום עם פיקוד העורף. עוד נכתב בהודעת המועצה: "המציאות שיש בה מתיחות ביטחונית מתמשכת גורמת לנו לא לקחת סיכונים על חייכם וחיי הצוות החינוכיים". במועצה מסבירים שההחלטה התקבלה בעקבות מצבם הנפשי הקשה של התלמידים בבתי הספר, במיוחד אלה שאיבדו חברים במתקפה ביולי, שחווים מחדש את הטראומה עם כל קול פיצוץ.
במקביל, בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי דווח מפי גורמים, כי תושבים שנשארו בכפרי דרום לבנון בחודשים האחרונים, החליטו לעזוב לנוכח ההסלמה שמלווה באיומים משני הצדדים להרחיב את המלחמה. המקורות מסרו לעיתון כי "המשפחות מנסות להעביר את החפצים שנותרו בבתים בעיירות הדרום, התחושה היא שהמלחמה תתארך ותתרחב".
בימים האחרונים כאמור נמשכה "שגרת מלחמה" בגבול הצפון, עם עשרות שיגורים מדי יום לעבר יישובי הצפון - ומנגד תקיפות צה"ל. אמש עדכן דובר צה"ל כי תקף כ-20 משגרים ותשתיות צבאיות של חיזבאללה, שהיוו לפי הצבא "איום מיידי על אזרחי ישראל".

החשש האמריקני מפיטורים אפשריים של גלנט

בכירים בממשל ביידן אמרו בסוף השבוע האחרון ל-ynet כי הם חוששים מאפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו יחליט לפטר בקרוב את גלנט, או יאלץ אותו להתפטר - מה שיביא לאובדן בעל ברית יקר עבור וושינגטון בהנהגה הישראלית.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בוושינגטון חוששים שיפטר את גלנט
(צילום: ABIR SULTAN / POOL / AFP)
לדברי הבכירים, מאז פרוץ המלחמה הממשל שמר על קשר יוצא דופן עם שר הביטחון. הוא נחשב בעיני הממשל למבוגר האחראי. בוושינגטון סומכים עליו, ומודאגים מאפשרות שהוא יפוטר. "גם אם לא מסכימים על הכול - הוא שותף אמין שאפשר לקדם ולסגור איתו הרבה דברים. הוא היה איש הקשר שלנו למלחמה", אמרו הבכירים.
מאז פרוץ המלחמה גלנט שוחח קרוב ל-100 פעמים עם שר ההגנה האמריקני, כפי ששוחחו השניים הלילה, וקיים שיחות רבות עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, ראש ה-CIA ביל ברנס, שליחו של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק ואישים נוספים.
בהנהגה האמריקנית התעניינו מאוד בעת האחרונה אם נתניהו מעוניין לפטר את גלנט, ובכירים שם סבורים שהדבר יפגע בשיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. לצד זאת, גובר החשש בקרב הבכירים בארה"ב שבהיעדרו של גלנט - יהיה קשה לבלום את היוזמות הקיצוניות של השר בצלאל סמוטריץ' ביהודה ושומרון, ושל השר איתמר בן גביר בישראל, כלשונם.