נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשאל הלילה (בין שישי לשבת) על-ידי עיתונאי אם על ישראל לדחות את הכניסה הקרקעית לרצועת עזה כדי שחטופים נוספים מלבד יהודית רענן (59) ובתה נטלי (18) יוכלו להשתחרר, והשיב: "כן". בהמשך הבית הלבן פרסם הבהרה שלפיה ביידן "לא שמע את השאלה", וחשב שנשאל אם הוא רוצה לראות בני ערובה נוספים משתחררים.
חמאס עצמו הודיע כי הוא מתכוון לעמוד בהבטחתו לשחרר את בעלי האזרחות הכפולה שלקח בשבי, "בכפוף לנסיבות הביטחוניות". לאור זאת, בכירים ישראלים אמרו מוקדם יותר ש"שחרור החטופות לא ישנה את המשך המבצע", והעריכו שעיתוי השחרור לא מקרי - ומטרתו לגרום ללחץ אמריקני על ישראל לדחות את הפעולה הקרקעית, כפי שהשתקף בדבריו של ביידן.
תיעוד שחרורן של יהודית ונטלי רענן משבי חמאס

2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נטלי יהודית רענן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נטלי יהודית רענן
יהודית רענן ובתה נטלי והנשיא ביידן
(צילום: Jonathan Ernst/Pool via AP)
2 צפייה בגלריה
נטלי רענן יהודית רענן שוחררו מ שבי חמאס
נטלי רענן יהודית רענן שוחררו מ שבי חמאס
יהודית ונטלי רענן בישראל עם ממונה החטופים גל הירש,
אמש התייחס ביידן לשחרורן משבי החמאס של יהודית ונטלי, בעלות האזרחות האמריקנית, והודה לממשלות קטאר וישראל על העבודה בנושא: "פעלנו מסביב לשעון לשחרור אזרחים אמריקנים שנלקחו כבני ערובה על ידי חמאס, ולא הפסקנו מאמצינו להבטיח את שחרורם של מי שעדיין מוחזק". בהמשך שוחח ביידן עם השתיים, והבטיח להן "תמיכה מלאה" במהלך התאוששתן מהאסון שעברו. שמונה מבני משפחתן עדיין מוחזקים ברצועת עזה, ושניים נוספים נרצחו.
הנשיא אמר בהצהרה שנשא אמש: "הבטחנו היום את שחרורן של שתי האמריקניות שנלקחו כבנות ערובה על-ידי החמאס במהלך מתקפת הטרור הנוראית נגד ישראל ב-7 באוקטובר. האזרחיות שלנו עברו מסע ייסורים ב-14 הימים האחרונים, ואני שמח מאוד שהן יתאחדו בקרוב עם משפחתן".
הוא הדגיש כי ארה"ב תתמוך באופן מלא בשתיים, "כשהן יתאוששו ויתרפאו", וכי "על כולנו לכבד את הפרטיות שלהן ברגע זה". הוא הוסיף: "כפי שאמרתי למשפחות האלה כשדיברתי איתן בשבוע שעבר - לא נעצור עד שנחזיר את יקיריהן הביתה. כנשיא, אין לי עדיפות גבוהה יותר מבטיחותם של אמריקאים המוחזקים כבני ערובה ברחבי העולם".
ביידן הודה כאמור גם לממשלת קטאר על פעולותיה מאחורי הקלעים לשחרור השתיים. דובר משרד החוץ של קטאר אמר אמש כי שחרור השתיים הגיע "לאחר ימים רבים של תקשורת רציפה" עם כל הצדדים. הוא הוסיף כי הדיאלוג על שחרור בני הערובה יימשך עם ישראל וחמאס, ואמר כי הוא מקווה שהדיאלוג יובל ל"שחרור כל בני הערובה האזרחים מכל לאום".
כתב NBC מרטין פלטשר, קרוב משפחתן, פורץ בבכי
(צילום: NBC)

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר ל-CNN כי ארה"ב הייתה "מעורבת מאוד" בשחרור החטופות - והוסיף כי ישראל וקטאר מילאו "תפקידי מפתח" בכך. הוא סירב לדון במניעים לשחרורן של יהודית ונטלי, אך הדגיש כי ארה"ב פועלת לשחרור אמריקנים נוספים שנפלו בשבי. הוא הוסיף כי הוא מאמין שהסיוע ההומניטרי ייכנס לרצועת עזה דרך מעבר רפיח "ממש ממש בקרוב", וציין כי לכביש שם נגרם נזק מההפצצות - שמונע מהמשאיות לחצות אותו בצורה בטוחה ויעילה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש : "שתיים מהחטופות שלנו בבית. לא מרפים מן המאמץ להשבת כל החטופים והנעדרים. במקביל, ממשיכים להילחם עד לניצחון".
בתוך כך, הבית הלבן עדכן כי ביידן שוחח אמש עם נתניהו. השניים דנו, לפי ההודעה, בדברים שסוכמו במהלך ביקור הנשיא בישראל השבוע, ועל התוכניות "להתחיל להעביר סיוע הומניטרי לעזה דרך מצרים". ביידן דן בנוסף עם נתניהו במאמצים להבטיח את שחרור בני הערובה שנלקחו על-ידי חמאס, ולדאוג למעבר בטוח לאזרחים בעזה.
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן התייחס לשחרור החטופות בתדרוך עיתונאים בבית הלבן: "הן נמצאות בישראל, הצוות של השגרירות האמריקנית יפגוש אותן בקרוב. אבל יש עוד חטופים, וכל אחד מהם צריך להיות משוחרר. נעשה כל שביכולתנו לשחרר את שאר החטופים". כשנשאל אם ישראל ממלאת אחר כללי המלחמה בעזה, בלינקן ענה שיהיה מספיק זמן להעריך את אופן ביצוע הפעולות הללו. "מעבר הסיוע לעזה נמצא בעדיפות עליונה שלי. אני מצפה שמעבר רפיח ייפתח בקרוב מאוד", אמר בלינקן. כשנשאל האם נוצרה הזדמנות להפסקת אש, השיב: "אסור להאמין לדבר שחמאס אומר".
בחמאס אישרו את שחרור השתיים, "בשיתוף קטאר", ואמרו: "במסגרת המחויבות של חמאס לכל המתווכים, במיוחד לאחינו במצרים ובקטאר". בהצהרה רשמית טענו בחמאס כי הם פועלים מול "מתווכים במצרים, קטאר ומדינות ידידותיות נוספות" כדי להוביל לשחרור חטופים בעלי אזרחות כפולה, והוסיפו כאמור: "אנו משתדלים ליישם את ההחלטה שלנו, ככל והנסיבות הביטחוניות יאפשרו זאת".
יהודית רענן ובתה נטלי הגיעו משיקגו במטרה לשוב ולגור בארץ ונחטפו לעזה בזמן הטבח בקיבוץ נחל עוז. שעה קלה לאחר ההודעה אמש על שחרורן, נמסר רשמית כי הן הועברו לשטח ישראל.
הממונה על החטופים והנעדרים, תא"ל (במיל') גל הירש, יחד עם צה"ל וכוחות הביטחון, קיבל אותן לידיו בגבול הרצועה - ומשם ימשיכו לבסיס צבאי במרכז, שם מחכים להן בני משפחתן. בהודעה נאמר כי "הממשלה, צה"ל וכלל מערכת הביטחון, ימשיכו לפעול עם מיטב היכולות ובכלל המאמצים על מנת לאתר את כלל הנעדרים ולהשיב את החטופים כולם הביתה".
פורסם לראשונה: 22:48, 20.10.23