4 צפייה בגלריה
שר התיירות חיים כץ בכנס התיירות העולמי של האו"ם שנערך בריאד
שר התיירות חיים כץ בכנס התיירות העולמי של האו"ם שנערך בריאד
השר כץ בסעודיה. "אירוע היסטורי ומרגש"
שר התיירות חיים כץ, שנחת אתמול עם פמלייתו בסעודיה, משתתף היום (רביעי) בכנס התיירות העולמי של האו"ם שנערך בבירה ריאד. שר התיירות הסעודי אחמד אל ח'טיב אמר בפתיחת הכנס: "יש כאן משלחות שהגיעו לארצנו לראשונה, אני מקווה שקיבלו אתכם יפה, ברוכים הבאים". הוא ציין כי "כל אחד בחדר הזה מבין שהתיירות היא גשר בין אנשים ובין תרבויות".
במקביל, על רקע המשא ומתן המתקדם לנורמליזציה, בכירים לשעבר במערכת הביטחון ביקרו את ההסכם המתגבש וטענו כי העשרת אורניום על אדמת סעודיה מציבה סכנה ביטחונית לישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב להם בישיבת הממשלה: "נביא שלום תוך כדי שמירה קפדנית על האינטרסים החיוניים של ישראל ובראשם הביטחון".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה. "מחויבים לשמור על האינטרסים הביטחוניים"
(צילום: חיים גולדברג / פלאש90)
מאות הבכירים לשעבר במערכת הביטחון, בהם דני יתום, נחמן שי, מתן וילנאי, איתמר יער וג'רמי יששכרוף, הביעו דאגה עמוקה מההסכם. לדברי 500 חברי תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל", העשרת אורניום בסעודיה היא צעד שיהווה סיכון חמור לביטחון ישראל, ייצור מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון וידרוש שינויים עמוקים בתפיסת הביטחון הישראלית וביישומה.
כאמור, בפתח ישיבת הממשלה, התייחס נתניהו לנסיעתו של השר כץ לריאד ולביקורת על ההסכם עם סעודיה. "אנחנו מחויבים להרחבת מעגל השלום, להביא שלום עם סעודיה - תוך כדי שמירה קפדנית על האינטרסים החיוניים של ישראל ובראשם הביטחון", אמר. "אתמול נחת שר ישראלי בסעודיה, אנחנו טסים מעל סעודיה ומדברים על חיבור תשתיות - כל זה נשמע דמיוני לפני כמה שנים".
נתניהו ציין כי "זה לא קרה מעצמו, זה קרה משום שהיינו צריכים להאבק במשך שנים על שינוי הקונספציה ולשכנע קודם כל רבים בתוכנו ורבים מידידינו, בראשם ארה"ב, לעקוף את הווטו הפלסטיני. היינו צריכים לפרוץ את זה ולהוכיח את הנחישות והעוצמה שלנו מול ההתגרענות של איראן והתוקפנות שלה".
4 צפייה בגלריה
חיים כץ
חיים כץ
כץ בכנס התיירות. "גשר בין עמים"
כאמור, כץ הוא השר הישראלי הראשון העומד בראש משלחת רשמית בסעודיה, והראשון שמבקר במדינה באופן פומבי. במהלך הביקור הוא יקיים פגישות עם מקביליו במטרה להעמיק קשרים ולייצר שיתופי פעולה חדשים בתחום התיירות.
רק החודש לא אפשרה סעודיה לשרים יואב קיש ואלי כהן לעמוד בראש משלחת ישראל לכנס אונסק"ו - אך התירה לפקידים בכירים ממשרדי החינוך, החוץ ורשות העתיקות להגיע. בשבוע הבא יטוסו לריאד גם שר התקשורת שלמה קרעי וח"כ דוד ביטן. קרעי ביקש לבחון את האפשרות לשהות בסוכה במהלך ביקורו בסעודיה, מארחיו בשבוע הבא רצו לעזור - אבל במלון אין מרפסת ולכן לא תוקם סוכה.
4 צפייה בגלריה
המשלחת הישראלית לכנס אונסק"ו בריאד, סעודיה
המשלחת הישראלית לכנס אונסק"ו בריאד, סעודיה
המשלחת הישראלית לכנס אונסק"ו בריאד, אליה לשרים לא הותר להגיע
(צילום: Rania SANJAR / AFP)
"התיירות היא גשר בין עמים", אמר כץ על הביקור. "לשותפות בנושאי תיירות יש פוטנציאל לקירוב לבבות ופריחה כלכלית. אפעל ליצירת שיתופי פעולה לקידום התיירות ויחסי החוץ של ישראל".
בשיחה עם ynet אמר אתמול השר כץ כי "האירוע הוא היסטורי ומרגש בהתאם. הציעו לי להגיע כאורח והסכמתי רק כנציג רשמי. התקבלנו בריאד בחום. נהיה בכנס בינלאומי ומטבע הדברים נפגוש משלחות רבות, כאלו שיש לנו יחסים איתם ואני מעריך שגם עם כאלו שפחות. אני מקווה שהתיירות ושיתופי הפעולה שמועילים לכלכלה יביאו גם את השלום. סומך על ראש הממשלה שהביא בעבר הסכמים מצוינים שיידע להמשיך לנווט את הספינה לשגשוג והצלחתה של ישראל. התיירות מחברת בין עמים, גם הסעודים מבינים את זה".