ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להמריא לניו יורק בלילה שבין רביעי לחמישי, בטווח השעות 03:00-02:00 – דחייה של יותר מ-48 שעות ממועד המראתו המקורי לעיר – ושוקל לחזור לישראל ביום שבת. לפי שעה, ההמראה מניו יורק תתקיים במוצאי שבת, אך תיתכן גם שהיא תתרחש בשבת עצמה.
על אף הדחייה, נתניהו נחוש לטוס כדי לנאום באנגלית בעצרת האו"ם, במה שבה כבר הצליח להרוויח נקודות בדעת הקהל הישראלית לא אחת. בסביבתו אומרים שהוא סבור כי מדובר בבמה חשובה לטובת קניית לגיטימציה בינלאומית להמשך המלחמה ברצועת עזה מחד ובלבנון מאידך.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
נתניהו בעצרת האו"ם, בשנה שעברה
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
הנאום יתקיים ביום שישי בשעה 09:30 שעון ניו יורק – 16:30 שעון ישראל. נתניהו התלבט מאוד אם לבטל את הנסיעה, ואף העמיד בכוננות את שר החוץ ישראל כ"ץ לאפשרות שיצטרך לנאום במקומו. ואולם, בסופו של דבר החליט לטוס בכל מקרה, אך קיצר משמעותית את הנסיעה. בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני השרים חיזקו את ידיו ואמרו לו שהוא צריך לטוס ולנאום.
השרים התרשמו שנתניהו נחוש לטוס, ולא מן הנמנע שימריא לארץ בשבת. על אף שמדובר בצעד חריג, יש לכך תקדים: נפתלי בנט טס כראש ממשלה לרוסיה ולגרמניה בניסיון לתווך בין הנשיא ולדימיר פוטין לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. נתניהו עצמו חזר לארץ בעיצומה של השבת לאחר רצח 12 הילדים והילדות במג'דל שמס – בעת ביקורו בוושינגטון.
ייתכן שראש הממשלה ימריא מניו יורק מיד לאחר הנאום שלו, או כמה שעות לאחר מכן – אחרי תדרוך לכתבים ופגישה עם מנהיגים יהודים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אפילו הבהיר שאם רה"מ יצטרך לטוס חזרה בשבת, לא רק שזה מותר – "זו אפילו מצווה".
3 צפייה בגלריה
דרום לבנון, עזה
דרום לבנון, עזה
במה חשובה לטובת קניית לגיטימציה בינלאומית. הלחימה בלבנון ובעזה
(צילום: Rabih DAHER/AFP, Bashar TALEB/AFP)
3 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
שבעה בני משפחה יצטרפו לנתניהו. הפגנה בתל אביב
(צילום: Jack GUEZ/AFP)
בשל הגעתו המאוחרת של נתניהו, למעשה בוטלו כל פגישותיו המתוכננות. הסיבה לכך היא שהמנהיגים כבר עזבו את ניו יורק: נשיאי צרפת ואוקראינה, ראש ממשלת יוון, ראש ממשלת הולנד ועוד. ככל הנראה, בשל ההגעה המאוחרת, לנתניהו לא תהיה אף פגישה עם ראשי מדינה. נתניהו גם לא יקיים אף פגישה עם בכירים בממשל האמריקני. עם זאת, הוא יוכל להשיב לנאומים מלאי השנאה של נשיא איראן, נשיא טורקיה, שר החוץ של לבנון וראש הרשות הפלסטינית.
נתניהו יוכל להמשיך לנהל את המלחמה בישראל גם במטוס כנף ציון המצויד במערכות קשר מסווגות – וגם בניו יורק. למעשה, הוא לא יהיה מנותק קשר בשום שלב, כך שלכאורה אין דחיפות לקצר את הביקור ולשוב לארץ בשבת. ואולם, נתניהו חושש מהנראות של היעדר ראש ממשלה בעיצומן של מלחמה והסלמה ביטחונית בצפון.
מטוס כנף ציון צפוי להמריא בתפוסה מלאה של כ-100 נוסעים. נתניהו יטוס לניו יורק בלוויית רעייתו שרה והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. אל נתניהו יצטרפו שבעה בני משפחה של חטופים, שיוצגו על-ידי ראש הממשלה בנאומו: שרון שרעבי, אחיהם של יוסי ואלי שרעבי; אליהו שתיוי, אביו של עידן שתיוי; יפעת היימן, אמה של ענבר היימן; דני מירן, אביו של עמרי מירן; יזהר ליפשיץ, בנו של עודד ליפשיץ; ורוחמה בוחבוט, אימו של אלקנה בוחבוט. במקביל, שוהים בניו יורק עוד 35 בני משפחה של חטופים שהוטסו לעיר על-ידי מנהלת השבת החטופים במשרד ראש הממשלה.