אוחנה בביקור באיטליה
(צילום: Salvatore Arnone)

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) נמצא בימים אלה בביקור המדיני ברומא בהזמנת נשיא הסנאט, איגנציו לה רוסה, שם מציינים היום (שני) לראשונה שני בתי הפרלמנט האיטלקיים 75 שנה לעצמאותה של ישראל ולדמוקרטיה ברפובליקה האיטלקית. אוחנה נפגש עם נשיא איטליה סרג'יו מטארלה, ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני, נשיאת בית המשפט החוקתי סילבנה שארה ויתר צמרת הממשל במדינה.
בטקס שהתקיים בסנאט, הבית העליון של הפרלמנט האיטלקי, הריעו חברי הפרלמנט לאוחנה, לאחר שנשיא הסנאט הכריז על נוכחותו, והוסיף: "זה לא רק יום השנה ה-75 שלנו, גם ישראל מציינת 75 שנים להקמתה ולכן ביקשתי מחברי אמיר אוחנה, שנמצא כאן עם בן זוגו, שיכבד אותנו בנוכחותו, ואני מודה לו על שהוא חוגג איתנו 75 שנים לאיטליה ולישראל".
5 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה יו"ר הכנסת עם נשיא הבית התחתון של איטליה לורנזו פונטנה
אמיר אוחנה יו"ר הכנסת עם נשיא הבית התחתון של איטליה לורנזו פונטנה
אוחנה ונשיא הבית התחתון האיטלקי לורנזו פונטנה
(צילום: Camera dei Deputati)
5 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה יו"ר הכנסת וראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני
אמיר אוחנה יו"ר הכנסת וראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני
אוחנה וראש ממשלת איטליה גו'גה מלוני
5 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה יו"ר הכנסת ונשיא איטליה סרג'יו מטראלהאמיר אוחנה יו"ר הכנסת ונשיא איטליה סרג'יו מטראלה
אמיר אוחנה יו"ר הכנסת ונשיא איטליה סרג'יו מטראלהאמיר אוחנה יו"ר הכנסת ונשיא איטליה סרג'יו מטראלה
אוחנה ונשיא איטליה סרג'יו מטארלה
יו"ר הכנסת הוזמן לשבת בשורה הראשונה במליאת הסנאט, כשלצידו בן זוגו אלון, ניצולת השואה האיטלקיה ליליאנה סגרא שהוכרזה באיטליה כ"סנאטורית לכל החיים" וראש ממשלת איטליה לשעבר, מריו מונטי.
במסגרת היום החגיגי פגש אוחנה כאמור את נשיא איטליה, ראשת ממשלטת איטליה, נשיאת בית המשפט לחוקה ונשיא הבית התחתון של הפרלמנט האיטלקי לורנזו פונטנה.
בפגישותיו אמר יו"ר הכנסת: "עצמאותה של ישראל אינה דבר מובן מאליו. אנחנו נאבקים יום-יום ושעה-שעה מול אויבים המבקשים לכלותנו. איטליה היא ידידת אמת של ישראל ואנחנו זקוקים להמשך הסיוע שלה במאבק הזה, בין היתר באמצעות הכרזה על משמרות המהפכה באיראן כארגון טרור, בלימת המירוץ האיראני לגרעין וגינוי ביטויי התמיכה של גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית כלפי הטרור. היחסים בין איטליה לישראל הם חזקים מאשר היו אי פעם בעבר - ואנו נפעל כדי לחזק אותם עוד".
5 צפייה בגלריה
תבליט המנורה בכניסת הח"כים במשכן הכנסת
תבליט המנורה בכניסת הח"כים במשכן הכנסת
"התעלומה האיטלקית". תבליט המנורה במשכן הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ/ דוברות הכנסת)
רגע לפני שטס אוחנה, לרומא נפתרה "התעלומה האיטלקית": מהיכן הגיע תבליט המנורה שתלוי בכנסת, ומהווה העתק מקורי של המנורה משער טיטוס שבמרכז רומא. אתמול, סמוך לשער ברומא, חשף אוחנה את הפתרון.
כבר 30 שנה שהוא תלוי בכניסת הח"כים למשכן הכנסת: תבליט יצוק ברונזה של מנורת המקדש, שמוטבעת גם על שער טיטוס שבלב העיר רומא. אלא שבכנסת לא ידעו לומר במדויק מהו מקורו של התבליט המרשים, ומאין הוא הגיע לכניסה לכנסת, אלא רק שהוא קשור לאיטליה.
כדי לפתור את מה שזכה לכינוי "התעלומה האיטלקית" התגייסו צוות אוצרות הכנסת, ארכיון ומוזיאון הכנסת, ולאחר תחקיר חובק עולם גילו שהתבליט הוא העתק מקורי ויחיד מסוגו של מנורת המקדש משער טיטוס. מסמך שהתגלה בארכיון הכנסת חשף שהתבליט ההיסטורי, שהפיק החוקר היהודי-שוודי ד"ר ליאון ירדן, ניתן לכנסת במתנה לפני 30 שנה בדיוק על ידי חברי קהילתו של הד"ר לאחר פטירתו וכחלק מצוואתו.
5 צפייה בגלריה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בשער טיטוס ברומא ליד תבליט המנורה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בשער טיטוס ברומא ליד תבליט המנורה
אוחנה ברומא ליד שער טיטוס ומקור התבליט
(צילום: Salvatore Arnone)
על פי ד"ר משה פוקסמן, מנהל מוזיאון הכנסת, ד"ר ירדן - שנחשב למומחה בעל שם עולמי בנושא מנורת המקדש - יצא לרומא וביצע בדיקות שונות כדי לזהות את הצבע המקורי של המנורה בשער טיטוס ואת הצורות המאוירות עליה. בצוואה שהותיר אחריו הוא ביקש שיימצא המימון לצקת שתי יציקות ברונזה מתבנית הגבס שברשותו, כדי שיוצגו במשכן הכנסת בירושלים ובמוזיאון היהודי בשטוקהולם. ראשי הקהילה הגשימו את הצוואה, ולאחר הסכמת יו"ר הכנסת דאז, פרופ' שבח וייס המנוח, נתלתה היציקה במשכן הכנסת בתחילת שנת 1993.
אתמול, בדיוק 30 שנה לאחר מכן, הגיע אוחנה לשער טיטוס וחשף בפני מארחיו את הסיפור המרגש שקושר בין משכן הכנסת בישראל לבין שער הענק בלב רומא. "מדובר בגילוי משמעותי של יצירת האומנות המסמלת אירוע מכונן בתולדות העם היהודי וחיבורו למשכן", אמר.