ארגון טליבאן הכחיש היום (ה') כי ידע שמנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי, שחוסל בתחילת השבוע על ידי ארה"ב, הסתתר בקאבול, בירת אפגניסטן. "אין לנו כל מידע על כך שאיימן א-זוואהירי הגיע לקאבול או התגורר שם", נמסר בהצהרה של הארגון.
3 צפייה בגלריה
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
"אין לנו מידע שהגיע לקאבול". א-זוואהירי
(צילום: AFP)
זו הפעם הראשונה שטליבאן מתייחס לחיסולו א-זוואהירי. בארגון לא הכירו במותו ואמרו כי הם בודקים את הטענות על כך שחוסל בקאבול. "הנהגת האמירות האיסלאמית של אפגניסטן הורתה לסוכנויות הביון לקיים חקירה מקיפה ורצינית", נכתב.
ארגון הטרור הזהיר את ארה"ב מפני פעולה נוספת על אדמת אפגניסטן. "אמריקה פלשה לטריטוריה שלנו והפרה את כל העקרונות הבינלאומיים, אנו מגנים בתוקף את הפעולה", נכתב. "אם פעולה כזו תחזור על עצמה, האחריות לכל ההשלכות תהיה על ארה"ב".
3 צפייה בגלריה
תמונות שבהן נראה לכאורה ה בית ב קאבול אפגניסטן שבו חוסל מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
תמונות שבהן נראה לכאורה ה בית ב קאבול אפגניסטן שבו חוסל מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
תמונה שהופצה ברשתות החברתיות ושבה נראה לכאורה הבית שבו חוסל א-זוואהירי. טליבאן הודיע שהטענות ייחקרו
א-זוואהירי היה במשך שנים סגנו של מייסד אל-קאעידה אוסמה בן לאדן ונחשב באותה עת לאסטרטג הראשי של ארגון הטרור. הוא היה מבין מתכנניה הראשיים של מתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה – פיגועי 11 בספטמבר שבהם רצחו מחבלי אל-קאעידה 2,977 בני אדם על אדמת ארה"ב. בן לאדן עצמו חוסל כבר בפשיטת קומנדו על הבית שבו הסתתר בפקיסטן במאי 2011, אך א-זוואהירי המשיך לחמוק מהזרוע הארוכה של ארה"ב ב-11 השנים שחלפו מאז ולהנהיג – אם כי בצורה מבוזרת ולקויה הרבה יותר מקודמו – את ארגון הטרור האיסלאמיסטי.
ההערכות בשנים האחרונות היו שכמו בן לאדן גם א-זוואהירי הסתתר באזור כלשהו בפקיסטן, ייתכן שבגבול ההררי שלה עם אפגניסטן, אך השבוע חשפו גורמים אמריקנים כי מוקדם יותר השנה עבר עם משפחתו לקאבול – ככל הנראה לאחר שחש ביטחון רב יותר לפעול שם עם עלייתו לשלטון של הטליבאן באוגוסט אשתקד, בעקבות נסיגת הצבא האמריקני מהמדינה.
ביידן על חיסול מנהיג אל-קעידה א-זוואהירי - "הצדק נעשה"
(מתוך יוטיוב)

הכחשת טליבאן היום סותרת את דבריהם של האמריקנים לגבי התקיפה. גורם בכיר בוושינגטון אמר שלשום כי בכירים בטליבאן ידעו שא-זוואהירי הסתתר בחודשים האחרונים בקאבול. לפי גורם מודיעיני בכיר ששוחח עם סוכנות הידיעות AP, הבית שבו הסתתר א-זוואהירי ושבו חוסל ביום ראשון בבוקר היה שייך לעוזר בכיר של סיראהודין חקאני, אחד מבכירי הטליבאן.
הטליבאן, יצוין, הבטיח במסגרת הסכם השלום שחתם מול ארה"ב ב-2020, בתקופת הנשיא דונלד טראמפ, לא לאפשר לאל-קאעידה להתבסס מחדש באפגניסטן כפי שעשה בתקופת שלטונו הקודמת בין השנים 1996 ו-2001 – שלטון שממנו הופל במלחמה ארוכת השנים באפגניסטן, שאליה יצאה ארה"ב בתגובה לפיגועי 11 בספטמבר. עם עלייתו המחודשת לשלטון אשתקד ניסה הטליבאן להציג לעולם פנים מתונות יותר, בין השאר כדי לזכות בהכרה בינלאומית ובסיוע כספי הנחוץ לו כל-כך, אך מאז הפר את הבטחותיו השונות ובין היתר חידש את מדיניותו הנוקשה והאכזרית לדיכוי נשים.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על חיסולו של מנהיג אל-קאעידה איימן א-זווהירי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על חיסולו של מנהיג אל-קאעידה איימן א-זווהירי
"לא נאפשר לאפגניסטן להפוך למקלט לטרוריסטים". ביידן
(צילום: AP)
לפי הדיווחים, את החיסול הובילה סוכנות הביון האמריקנית (CIA). א-זוואהירי, כך דווח, נפגע ביום ראשון בבוקר, בשעה 6:18 בדיוק לפי השעון המקמי, משני טילי הלפייר שירה לעברו מל"ט אמריקני כששהה במרפסת של הווילה. ב"ניו יורק טיימס" ציטטו פרשן שאמר לעיתון כי בתמונות שהופצו ברשתות לא ניתן לראות נזק משמעותי לבית, ולפיכך הדבר מצביע על כך שהטילים שפגעו בא-זוואהירי לא היו חמושים בחומר נפיץ רגיל, אלא היו טילי הלפייר מגרסת R9X, כזו שחמושה בסכינים ארוכות שמטרתן להביא למותו של היעד מבלי לגרום נזק משני רב או למותם של חפים מפשע. הגרסה הזו של הטיל זכתה בעבר לכינוי "פצצת נינג'ה". הגורם הבכיר שתדרך את התקשורת על החיסול ציין כי משפחתו של א-זוואהירי שהתה בחלק אחר של הבית באותו זמן, ולדבריו איש מלבדו לא נהרג.
בנאום שנשא לאחר החיסול, כשברקע השאלות על המחסה שהעניק הטליבאן לא-זוואהירי, אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי "לעולם לא נאפשר לאפגניסטן להפוך למקלט לטרוריסטים, אנחנו נדאג שדבר כזה לא יקרה יותר". עם זאת, הוא הבהיר כי ממשלו מעוניין להמשיך בדיאלוג מול הטליבאן. מנגד, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מתח ביקורת קשה על הארגון, ואמר כי "הפר בגסות" את אותו הסכם שלום שנחתם עמו ב-2020.